Citat:
Ursprungligen postat av gimmesmokes
På jobbet är det ofta 2-3 engelskmän som säger "You alright?" lite casual varje gång man går förbi dom, oftast 5-6gånger om dagen per person.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska svara. Första gången brukar jag svara, "im fine/good, you/You alright?
Inbland svarar jag enbart med "You alright?"
När dom frågat jätte mycket en dag så brukar jag ibland ens inte svara utan bara lee och nicka till dom.
Vafan ska man svara egentligen? Det är ju inte direkt så dom faktiskt undrar hur det går för mig eller hur jag mår, utan mer att dom bara hälsar.
Slogs också med detta fenomen när jag först flyttade till UK. Svarar man "Fine thanks, you?" eller liknande så leder det till en större konversation än någon av parterna egentligen är intresserad av, alternativt blir det lite smått obekvämt och sen går man vidare. Det var iaf min erfarenhet, men självklart beror det på vem som frågar - är det någon man brukar snacka med så kan det ju vara helt rätt, men ofta är det menat som väldigt casual motsvarande "hej". I dessa fall bör du, som du säger, helt enkelt svara "alright?" med blandad positiv och frågande tonfall, som besvarar deras fråga samtidigt som du är vänlig och ställer den tillbaks.
Framförallt i Skottland där jag bor, men kanske även delar av framförallt norra England, funkar även "alright pal/bud" - helt enkelt sagt som ett statement -vilket jag personligen tyckte var lättare att få ur mig utan att det lät krystat. När jag är neråt söder, har spenderat en del tid i Hampshire, så verkar mate vanligare än bud och bud vanligare än pal, men det är bara en observation baserat på mina erfarenheter.
De två språkliga fenomen som jag hade svårast för att vänja mig vid när jag flyttade hit var just "frågan" "you alright/alright" eventuellt följd av "pal/bud/mate", och det eviga tackandet för precis allt! Efter att ha bott här i över ett halvt decennium har jag dock vant mig för länge sedan, och tycker nu tvärt om att folk är lite otrevliga hemma.