2011-12-15, 11:29
Bannlyst
det gör även svenskar. Det är en artighetsgrej att du t.ex frågar kollegan, "godmorgon kalle, är det bra?"
inte fan bryr jag mig EGENTLIGEN hur Kalle mår, jag bara säger så av gammal vana.
Citera
2011-12-15, 11:32
Medlem
DVDGs avatar
Släng in lite andra sköna fraser

Top of the day to you sir (engelsk dialekt, gärna dryg)

Have a nice one din jävla jänkare

Gomorron!

Whaaaaaaaaaaaaassuuuuuup?!

Shut up?

Brotha!

Me esta bueno, como esta? (Den kommer ju definitivt stänga deras munnar)
Citera
2011-12-15, 11:34
Medlem
lawzs avatar
Det är bara en hälsningsfras.. Samma i USA, varje gång man går in i en butik eller kommer fram till en kassa säger de "how are you?"

Brukar bara svara typ nicka eller svara "hey", "how are you" eller "i'm good how are you" lite beroende på vad det är för situation och person.
Citera
2011-12-15, 11:37
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gimmesmokes
På jobbet är det ofta 2-3 engelskmän som säger "You alright?" lite casual varje gång man går förbi dom, oftast 5-6gånger om dagen per person.

Men jag vet inte riktigt hur jag ska svara. Första gången brukar jag svara, "im fine/good, you/You alright?
Inbland svarar jag enbart med "You alright?"

När dom frågat jätte mycket en dag så brukar jag ibland ens inte svara utan bara lee och nicka till dom.

Vafan ska man svara egentligen? Det är ju inte direkt så dom faktiskt undrar hur det går för mig eller hur jag mår, utan mer att dom bara hälsar.

Slogs också med detta fenomen när jag först flyttade till UK. Svarar man "Fine thanks, you?" eller liknande så leder det till en större konversation än någon av parterna egentligen är intresserad av, alternativt blir det lite smått obekvämt och sen går man vidare. Det var iaf min erfarenhet, men självklart beror det på vem som frågar - är det någon man brukar snacka med så kan det ju vara helt rätt, men ofta är det menat som väldigt casual motsvarande "hej". I dessa fall bör du, som du säger, helt enkelt svara "alright?" med blandad positiv och frågande tonfall, som besvarar deras fråga samtidigt som du är vänlig och ställer den tillbaks.

Framförallt i Skottland där jag bor, men kanske även delar av framförallt norra England, funkar även "alright pal/bud" - helt enkelt sagt som ett statement -vilket jag personligen tyckte var lättare att få ur mig utan att det lät krystat. När jag är neråt söder, har spenderat en del tid i Hampshire, så verkar mate vanligare än bud och bud vanligare än pal, men det är bara en observation baserat på mina erfarenheter.

De två språkliga fenomen som jag hade svårast för att vänja mig vid när jag flyttade hit var just "frågan" "you alright/alright" eventuellt följd av "pal/bud/mate", och det eviga tackandet för precis allt! Efter att ha bott här i över ett halvt decennium har jag dock vant mig för länge sedan, och tycker nu tvärt om att folk är lite otrevliga hemma.
Citera
2011-12-15, 11:37
Medlem
psyDucks avatar
Börja svara tillbaka med ett överdrivet engagerat och långt svar varje gång dem frågar. Berätta ingående hur du mår och analysera varför du mår just som du mår, fast självklart på ett trevligt sätt.

Ganska snart kommer dem sluta fråga 5 ggr om dagen skulle jag gissa på.
Citera
2011-12-15, 11:38
Medlem
SemperTergos avatar
Det som konfunderar engelsmän är när du verkligen tar frågan bokstavligen och börjar berätta att du är lite förkyld och att dina baran hade kräksjukan i natt..! Håll gärna på i 5 minuter så passar de sig jäkligt noga framöver att säga "how are you"
Citera
2011-12-15, 11:41
Medlem
Min syster hade exakt samma problem i USA. Då var det många som frågade "What's up?" och min syster började då redogöra för läget

Men som du kan ju bara svara "Fine, you?", eller så tar du det absolut bästa alternativet och diskuterar saken med dem. De tar säkert inte illa upp.

Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck
Börja svara tillbaka med ett överdrivet engagerat och långt svar varje gång dem frågar. Berätta ingående hur du mår och analysera varför du mår just som du mår, fast självklart på ett trevligt sätt.

Ganska snart kommer dem sluta fråga 5 ggr om dagen skulle jag gissa på.
Läs min signatur och lär dig skilja på de och dem
Citera
2011-12-15, 12:55
Medlem
negerbarns avatar
Jag antar att det är motsvarigheten till svenskans lite lata "lääget?". Inte fan bryr man sig om hur den andra mår egentligen, det är mest en artighetsfras. Bäst är nog att svara som ovan föreslagits med ett "Fine, you?", motsvarandes svenskans "Bara bra. Själv då?".
Citera
2011-12-15, 13:11
Medlem
Jag hade också svårt för sådana artighetsfraser när jag umgicks med utbytesstudenter från engelskspråkiga länder. När vi svenskar hälsar säger vi helt enkelt "hej" och om man undrar hur någons dag har varit frågar man det. Frågade någon "how you doing?" började jag berätta lite om vad jag hade gjort under dagen och sånt. Tillslut sa en australiensare "I just said hi" och då gick det upp för mig att de inte bryr sig om hur jag mår utan att det bara är en hälsningsfras.
Citera
2011-12-15, 13:35
Medlem
crats avatar
brukar svara:

good and you?
alright, you?
good mate?
fine mate
i'm good pal

OSV
Citera
2011-12-15, 18:06
Medlem
psyDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Min syster hade exakt samma problem i USA. Då var det många som frågade "What's up?" och min syster började då redogöra för läget

Men som du kan ju bara svara "Fine, you?", eller så tar du det absolut bästa alternativet och diskuterar saken med dem. De tar säkert inte illa upp.

Läs min signatur och lär dig skilja på de och dem

Din ord facist, låt mig va! Årka bry sej om hur fålk på internet skriver. Det fins faktist dåm som e semre en mej.
Citera
2011-12-15, 18:50
Medlem
gimmesmokess avatar
Har inga planer till att börja svara utförligt hur jag mår, då jag vet att det inte är det dom undrar, samt att alla britter säger så hela tiden. Det är väl deras sätt att hälsa, på samma sätt som vi kollar kollegor i ögonen och nickar eller ler när vi går förbi dom. Som att säga Hej senare på dagen efter man redan sagt god morgon eller Hej tidigare.

Tycker det svaret jag fick att säga "Alright?" Lite frågande och påstående samtidigt funkar bäst för mig

Kan säga att när man svarar "Fine thanks, you?" Så så märker man lite lätt på dom ibland att det inte riktigt det svar dom förväntar sig/söker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in