Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-14, 17:08
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
???

Det gör i alla fall jag.
Det var ju roligt för dig.
Jag tror i alla fall inte att det är särskilt vanligt att svenskar gör det, när vi knappast har z-ljudet i vårt språk.

Citat:
När jag lärde mig det här (fullärd blir man som utlänning aldrig; det kommer alltid upp nya ord som man är osäker på), så skaffade jag en engelsk bok som både vanlig bok och ljudbok. Sedan läste jag en sida i taget och markerade vilka ljud jag trodde skulle uttalas som s och vilka som z. Sedan lyssnade jag igenom och markerade om där jag hade haft fel. Spelade upp en gång till och läste högt tillsammans med uppläsaren. Tog sedan nästa sida i boken och gjorde likadant. O.s.v.. Testa!
Jag har ju studerat engelska i många år utan att kunna den skillnaden och tror inte att den är viktig.
Så nej...
Citera
2020-11-14, 17:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Det var ju roligt för dig.
Jag tror i alla fall inte att det är särskilt vanligt att svenskar gör det, när vi knappast har z-ljudet i vårt språk.

Jag har ju studerat engelska i många år utan att kunna den skillnaden och tror inte att den är viktig.
Så nej...

Fast om du säger "pliss" (please) till folk, så kommer du att upplevas som lågutbildad, typ något ut tjänstefolksklassen (i alla fall i Storbritannien, vet inte hur det är i USA). Just saying. Uttalet är SUPERviktigt där!
Citera
2020-11-14, 17:30
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Fast om du säger "pliss" (please) till folk, så kommer du att upplevas som lågutbildad, typ något ut tjänstefolksklassen (i alla fall i Storbritannien, vet inte hur det är i USA). Just saying. Uttalet är SUPERviktigt där!
Nå ja, det är nog inte så att jag kan tala engelska utan brytning ändå.
Jag skulle nog ändå inte säga "pliss" istället för "please", men det är mer en skillnad i vokalen än i konsonanten.
Citera
2020-11-15, 09:48
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Man får nästan lära sig dem ord för ord. Det finns väl ingen tydlig regel?
Det är i alla fall skönt att vi slipper fundera på bokstäverna /c/ och /z/; vi kan koncentrera oss på problemet att /s/ slumpvis uttalas på fyra olika sätt:

ransom [s]
prison [z]
mission [ʃ]
vision [ʒ]
Citera
2020-11-15, 20:28
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
???

Tyskar också!

Ja, även våra tyska vänner.
Möjligen att det inte leder till samma allvarliga/komiska betydelseskillnader som i franskan om man slarvar med de tonande s:en, men det är en ren gissning.
Citera
2020-11-15, 20:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Ja, även våra tyska vänner.
Möjligen att det inte leder till samma allvarliga/komiska betydelseskillnader som i franskan om man slarvar med de tonande s:en, men det är en ren gissning.
Nej, i tyskan är det helt och hållet positionsberoende om det blir [s] eller [z], så det finns inga minimala par som kan ge upphov till missförstånd.
Citera
2020-11-21, 13:42
Medlem
YouNailedIts avatar
Rundgång på engelska?

Vad heter elektrisk rundgång på engelska? Syftar på det som uppstår t ex mellan mikrofon och högtalare. Har översatt från google men får bara ordet round trip, som är något helt annat. Måste väl finnas en engelsk motsvarighet.

Tack på förhand.
Citera
2020-11-21, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Vad heter elektrisk rundgång på engelska? Syftar på det som uppstår t ex mellan mikrofon och högtalare. Har översatt från google, men får bara ordet round trip som är något helt annat. Måste väl finnas en engelsk motsvarighet.

Tack på förhand.

Du menar väl akustisk rundgång, inte elektrisk?

audio feedback
Citera
2020-11-21, 13:44
Medlem
Bonnatorps avatar
Feedback
Citera
2020-11-21, 13:50
Medlem
YouNailedIts avatar
Ah tackar, så det finns två olika benämningar, en för akustisk och en elektrisk? Vad heter elektrisk rundgång i sådant fall? Short circuit?
Citera
2020-11-21, 13:59
Medlem
Polackfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Ah tackar, så det finns två olika benämningar, en för akustisk och en elektrisk? Vad heter elektrisk rundgång i sådant fall? Short circuit?

Short circuit är kortslutning. Feedback är akustisk rundgång i musikterm ja. Elektrisk rundgång som musikrelaterad term har jag aldrig hört talas om. Men flow kanske?
Citera
2020-11-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Du menar väl akustisk rundgång, inte elektrisk?

audio feedback

Eh, hur är rundgången mellan en mikrofon och högtalare inte elektrisk?

Det heter feedback oavsett. Googla ordet feedback o läs på wikipedia bara.

https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_feedback
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in