Flashback bygger pepparkakshus!
2011-02-18, 03:08
Medlem
jA>s avatar
Jag är inte galet bra på engelska, din mening är ju simpel även om man endast fått godkänt i så mycket som Matte A.
Citera
2011-02-18, 03:39
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miaka
Som lärare i engelska kan jag trösta dig och alla andra som inte är uppvuxna i ett engelskspråkigt land med att ni aldrig kommer att tala helt flytande engelska. Man kanske kan många ord inom vissa områden men när jag gick på universitetet sa de att en svensk som är riktigt duktig på engelska ligger på ungefär samma nivå som en brittisk/amerikansk 6-åring.

Nu håller jag med de flesta om att det låter lite lågt att jämföras med en 6-åring om man är riktigt duktig engelskspråkig svensk, men jag tror ändå det ligger något i uttalandet

Jag tror att väldigt många överskattar sin kunskap inom engelskan därför att de ledigt talar i hög fart, och ledigt förstår engelsk konversation. Detta betyder absolut inte att man talar som en "infödd".

Det finns en oerhörd mängd ord och uttryck som man fortfarande inte kan, men som barn med engelska som modersmål kan.
Det finns även många gramatiska små knorrar som man nog förstår vad det betyder, men man missar en underton och en nyans som de modersmålstalande förstår.
Citera
2011-02-18, 09:47
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnawbone
"Mystiken tätnar" finns det någon bra översättning?

Beror väl som vanligt på sammanhang till en viss grad. The plot thickens, månne?

Citat:
Ursprungligen postat av The Free Dictionary
plot thickensThings are becoming more complicated or interesting. The police assumed that the woman was murdered by her ex-husband, but he has an alibi. The plot thickens. John is supposed to be going out with Mary, but I saw him last night with Sally. The plot thickens.
Citera
2011-02-18, 11:13
Medlem
Haha... Ni får det att låta som att det är jag som har varit ute och forskat, så är det ju förstås inte. Jag säger bara vad jag har hört från, vad jag anser vara, en bra källa.

Nu syftade de såklart på mängden ord och grammatiska kunskaper men självklart kan man inte generalisera, även om det nu antagligen är precis vad de gjorde på universitetet. Det gäller självklart inte alla svenskar, men om man ska generalisera kring oss som har bott här i Sverige hela våra liv så tycker jag fortfarande att det låter rimligt, ni anar inte vilka inlärningsmaskiner barn är.

Det finns ju som sagt svenskar som har bott länge i engelskspråkiga länder och säkert kan mer engelska än en infödd 6-åring, men då har ju denne BOTT med språket och har det omkring sig hela dagarna och det är skillnad.
Citera
2011-02-18, 11:50
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miaka
Haha... Ni får det att låta som att det är jag som har varit ute och forskat, så är det ju förstås inte. Jag säger bara vad jag har hört från, vad jag anser vara, en bra källa.

Nu syftade de såklart på mängden ord och grammatiska kunskaper men självklart kan man inte generalisera, även om det nu antagligen är precis vad de gjorde på universitetet. Det gäller självklart inte alla svenskar, men om man ska generalisera kring oss som har bott här i Sverige hela våra liv så tycker jag fortfarande att det låter rimligt, ni anar inte vilka inlärningsmaskiner barn är.

Det finns ju som sagt svenskar som har bott länge i engelskspråkiga länder och säkert kan mer engelska än en infödd 6-åring, men då har ju denne BOTT med språket och har det omkring sig hela dagarna och det är skillnad.

Då kanske du borde utrycka dig lite tydligare. I ditt förra inlägg skrev du nämligen
Citat:
Som lärare i engelska kan jag trösta dig och alla andra som inte är uppvuxna i ett engelskspråkigt land med att ni aldrig kommer att tala helt flytande engelska. Man kanske kan många ord inom vissa områden men när jag gick på universitetet sa de att en svensk som är riktigt duktig på engelska ligger på ungefär samma nivå som en brittisk/amerikansk 6-åring.

Det är en väldigt skillnad mellan att ha bott i och växt upp i. Den ena faktorn kan man ändra på (genom att flytta dit) den andra blir lite svårare. Detta gör att hela ditt argument faller, eftersom du i det ena sammanhanget påstår att man aldrig kan bli helt flytande, men i nästa stund går det visst.
Citera
2011-02-18, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam9104
Lite OT, men fan, har ni någon aning om varför Peter Forsberg är så grymt bra på engelska? Hans uttal är nästan fläckfri. Den svenska dialekten kan ibland, mycket sällan dock, spillas ut ur det urbanamerikanska flödet han har i intervjuer.

Har alltid varit imponerad och avundsjuk på hans engelska, förutom med honom så brukar jag vanligtvis kunna höra svengelska från första försöket till tal (oavsett hur länge de har bott där).

Han har ju bott i USA i typ 15 års tid... Det är ganska många europeiska hockeyspelare som spelat i NHL som har fläckfri engelska. Foppa är en utav dem. Tror nyckeln i att få sån engelska är att bo utomlands ocg hela tiden prata engelska.
Citera
2011-02-18, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Då kanske du borde utrycka dig lite tydligare.

Tydligen borde jag det.
Citera
2011-02-18, 13:42
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Beror väl som vanligt på sammanhang till en viss grad. The plot thickens, månne?

Det är ju som så ofta en fråga om bokstavlighet kontra att översätta idiom med idiom. The plot thickens är också Norstedts stora svensk-engelskas översättning.
Citera
2011-02-18, 22:18
Medlem
Tar av mig hatten för eder båda!

Tackar!
Citera
2011-02-19, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavajpojken
Han har ju bott i USA i typ 15 års tid... Det är ganska många europeiska hockeyspelare som spelat i NHL som har fläckfri engelska. Foppa är en utav dem. Tror nyckeln i att få sån engelska är att bo utomlands ocg hela tiden prata engelska.
Undrar om han kan föra ett avancerat, formellt, skriftspråkligt resonemang på engelska också.
Citera
2011-02-19, 13:05
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Undrar om han kan föra ett avancerat, formellt, skriftspråkligt resonemang på engelska också.
Om vi förutsätter att han varit ordentligt delaktig i alla sina kontrakt, transfers och så vidare så skulle jag kunna tänka mig att han är mycket duktig på "avancerade, formella, skriftspråkliga" resonemang...
Citera
2011-02-20, 18:05
Medlem
wzbzs avatar
"Educated guess" på svenska? Vet att det finns en bra översättning, men har glömt den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in