2011-02-17, 16:41
Medlem
Malmgrens avatar
Nu har tråden spårat totalt. Mod lär ju låsa den inom kort!

Innan dess kan jag ju påpeka att det tog 3 veckor innan jag började "prata" i skolan mer än några få kommentarer hit och dit. Detta är då på en engelsktalande skolan i utlandet.
Skulle väl säga att det tar cirkus 1-2 år innan man blir flytande, fast då måste du tala det dag in och dag ut. Jag räknar flytande så som att kunna leva ett helt vanligt liv och tala på det språket så som du gör på t.ex. Svenska där du nästa aldrig måste tänka efter vad det är för ord du letar efter.
Den enda nackdelen med det här är att du förlorar Svenskan i samma takt som du lär dig det nya språket, sen blir det till att förnya Svenskan, fast det går otroligt fort och sen får du en balanserad tvåspråkighet - men aldrig lika bra som någon som ENBART talar ett utav språken.

OnT: Det blir svårt för folk att hjälpa dig eftersom texten är hyffsat lång och därför kan skrivas på hundratals olika sätt och att bara ändra om i dina stycken blir inte mycket till hjälp. Mitt tips är nu att hitta EN villig person som du berättar allt till och som sen skriver om det på deras sätt och sen tar du tillbaks det och gör det lite mer personligt. Det är ingen idé att ljuga för de personerna som ska läsa texten, eftersom du kan skapa för höga förväntningar på dig själv som du i slutändan (? stavning) inte kan leva upp till.
Citera
2011-02-17, 16:44
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miaka
Som lärare i engelska kan jag trösta dig och alla andra som inte är uppvuxna i ett engelskspråkigt land med att (1)ni aldrig kommer att tala helt flytande engelska. Man kanske kan många ord inom vissa områden men när jag gick på universitetet sa de att (2)en svensk som är riktigt duktig på engelska ligger på ungefär samma nivå som en brittisk/amerikansk 6-åring.

1) Definera "helt flytande".
2) Helt helt helt fel. Har bott i UK i 4½ år, och kan garantera att min nivå är högre än en genomsnittlig 6-åring. Dummaste jag har hört, hur mycket svenska kan en svensk 6åring egentligen? Med det sagt så är många utlänningar frustrerande dåliga på Engelska på mitt universitet, vilket leder till problem vid skriftliga grupparbeten osv, men ditt påstående är ändå helt galet. Generaliseringar funkar nästan aldrig.
Citera
2011-02-17, 17:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Concise account då? Inte exakt kanske, men rätt nära. Oxford Dictionary of English menar att concise betyder "giving a lot of information clearly and in a few words; brief but comprehensive: a concise account of the country's history".
Koncis finns ju på svenska med, täckande precis samma fält som concise på engelska. Koncis är för mig kortfattad och informationsrik, eller möjligen klar, kortfattad och informationsrik. Det har väsentligt mindre av ger en klar och rättvisande överblick än vad överskådlig har. Man kan göra a concise account av en komplicerad detalj också. Men ska man ha bara ett enda ord - vilket man alltså nog inte ska - är förmodligen concise det alternativ som är minst fel för svenskans överskådlig.
Senast redigerad av Hamilkar 2011-02-17 kl. 17:05.
Citera
2011-02-17, 18:05
Medlem
korvkioskens avatar
är dyslektiker men försöker endå

Citera
2011-02-17, 19:38
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Som lärare i engelska kan jag trösta dig och alla andra som inte är uppvuxna i ett engelskspråkigt land med att ni aldrig kommer att tala helt flytande engelska. Man kanske kan många ord inom vissa områden men när jag gick på universitetet sa de att en svensk som är riktigt duktig på engelska ligger på ungefär samma nivå som en brittisk/amerikansk 6-åring.

Men du gör dig helt klart förstådd med ditt brev, bra att du försöker kolla upp det innan du skickar iväg det också, men det hade antagligen inte varit någon större katastrof eftersom engelskspråkiga personer sällan lägger så stor vikt vid grammatik som svenskar gör.

Du (och de flesta andra som gått grundskolan) kommer att imponera på många som har engelska som modersmål
Så du menar att när man får intyg på att man har modersmålsnivå på sin engelska, trots att det inte är ens modersmål, så ligger man på en sexårings nivå?

Det känns som att du gravt underskattar den nivå man kan uppnå i ett språk som inte är ens modersmål. Och nu talar jag inte enbart om extrema exempel som t ex Vreeswijk.
Citera
2011-02-17, 21:33
Medlem
geekboy1986s avatar
Citat:
Som lärare i engelska kan jag trösta dig och alla andra som inte är uppvuxna i ett engelskspråkigt land med att ni aldrig kommer att tala helt flytande engelska. Man kanske kan många ord inom vissa områden men när jag gick på universitetet sa de att en svensk som är riktigt duktig på engelska ligger på ungefär samma nivå som en brittisk/amerikansk 6-åring
Hur fan kan en idiot som du vara lärare?
Citera
2011-02-17, 21:39
Medlem
minutz3s avatar
Offtopic: diggar bara det ironiska i att ämnet är felstavat...
(Sedan att det står med ENBART STORA BOKSTÄVER gör ju absolut inte att det verkar mindre oseriöst, nejdå...)

(vet inte om någon annan påtalat detta, orkade inte läsa igenom alla sidorna..)
Citera
2011-02-17, 21:56
Medlem
George-in-tha-Bushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pockel
Jag anser mig själv vara flytande i engelska, men jag märker dock att jag fortfarande ha lite att öva på, eller vad säger ni när ni läser dessa meningar i mitt cover letter.
Ge gärna förslag på förbättringar, tack!

As the former assistant of the XXXXXX I learned to handle a wide variety of tasks and understand the importance of always providing high service level including taking own responsibility and initiatives to get things done. In the role I assisted XXXX in essential matters that varied from meetings with state officials, leading projects, writing press releases to travel planning.

sågning:
Du kan engelska bra men att du är "flytande" kan jag inte påstå... hoppas att de möten du bokade för "leading state officials" och pressrelease:arna gjordes på svenska...

och: ja... jag kan bra engelska
och: nej... kl är för mkt för att ens palla gå in på vad du ska skriva
Citera
2011-02-17, 22:06
Medlem
George-in-tha-Bushs avatar
Citat:
Som lärare i engelska kan jag trösta dig och alla andra som inte är uppvuxna i ett engelskspråkigt land med att ni aldrig kommer att tala helt flytande engelska. Man kanske kan många ord inom vissa områden men när jag gick på universitetet sa de att en svensk som är riktigt duktig på engelska ligger på ungefär samma nivå som en brittisk/amerikansk 6-åring.

Du måste ju va helt efterbliven... haha
Citera
2011-02-17, 22:31
Medlem
Schoolbagges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shredding-pow
tvek va lillgrabben, om du inte bott i england tror jag knappast att du är flytande i engelska "som en engelsman" - min morsa är dansk men de betyder fan inte att jag är flytande i danska
Åjo, det gör jag minsann. Jag säger inte att jag talar så pass bra som jag gör för att min mamma kommer från England, jag sa tillochmed att vi nästan aldrig pratar engelska med varandra.
Det har kommit naturligt. Jag är bra på dialekter och accenter, f.ö.
Citera
2011-02-18, 01:26
Medlem
"Mystiken tätnar" finns det någon bra översättning?
Citera
2011-02-18, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pockel
Jag anser mig själv vara flytande i engelska, men jag märker dock att jag fortfarande ha lite att öva på, eller vad säger ni när ni läser dessa meningar i mitt cover letter.
Ge gärna förslag på förbättringar, tack!

As the former assistant of the XXXXXX I learned to handle a wide variety of tasks and understand the importance of always providing high service level including taking own responsibility and initiatives to get things done. In the role I assisted XXXX in essential matters that varied from meetings with state officials, leading projects, writing press releases to travel planning.

Egentligen, varför fråga andra om hjälp. Du är ju på den nivå som du är på nu. Du kan ju inte direkt ringa en vän eller fråga publiken nästa gång någon vill dig något i din arbetsroll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in