Flashback bygger pepparkakshus!
2007-01-22, 18:19
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Jag är inte säker på att det är helt fel att skriva used to i presens. T.ex. "I use to go there on fridays."

Jo det är fel.
Du skriver I usually go there on fridays. Adverb.

"I use to go there" skulle bara låta som "I used to got there" vilket ebtyder att du inte går där längre. Det är fel.
Citera
2007-01-22, 18:20
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
Ok jag erkänner jag kanske hade lite fel.

Jo visst gjorde jag det. Hon sa att man inte kan använda use eller usually. Hon menade att det ordet inte passar in och istället ska jag skriva om meningen så att det snarare sysftar på att hon tycker om att simma än att hon brukar göra det (som några av er har gett exempel på). Jag har alltid använt use på det viset jag förklarat och blev lite skeptisk. Är fortfarande inte helt säker på om jag har 100% fel eller något.

Du har dessvärre fel. "uses" betyder använda. "usually" skulle du kunna nyttja i meningen med den skulle då kräva att man skrev om den lite.
Citera
2007-01-22, 18:43
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det är möjligt, men det betyder något helt annat också.

Vad menar du?

I usually swim at 10 o'clock in the morning betyder:

Jag brukar simma klockan tio på förmiddagen. Det kan inte betyda något annat.
Citera
2007-01-22, 18:44
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Jag är inte säker på att det är helt fel att skriva used to i presens. T.ex. "I use to go there on fridays."

Jag är säker på att det är fel.

Formuleringen used to används bara i imperfekt. I presens säger man usually.

Se t ex Oxford American Dictionary:

used to, [in past] describing an action or state of affairs that was done repeatedly or existed for a period in the past.”
Citera
2007-01-22, 23:27
Medlem
Citat:

Jag förstår varifrån du fick, kanske.
Det finns ett fonetisk skiljnad mellen "used" som "användade" och "used to" som "brukade."

"I used to go there on fridays" är rättskriven, men "used" i detta fallet låter nåt som "jus." (Låter som "use" uttalar i "useful")

Också i:
"I am not used to this" (som "Jag är inte van...") Detta "used" också uttalar nåt nära "jus."
Citera
2007-01-23, 00:52
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BryanJ
Jag förstår varifrån du fick, kanske.
Det finns ett fonetisk skiljnad mellen "used" som "användade" och "used to" som "brukade."

"I used to go there on fridays" är rättskriven, men "used" i detta fallet låter nåt som "jus." (Låter som "use" uttalar i "useful")

Också i:
"I am not used to this" (som "Jag är inte van...") Detta "used" också uttalar nåt nära "jus."

Nja, både ska uttalas med ett d/t på slutet, men det är väldigt krångligt om man säger used to. Därför uttalas den inte då.
Citera
2007-01-25, 21:27
Medlem
Någon som har en bra översättning av "I believe the sun should never set upon an argument"? Ur en låttext av Savage Garden förresten.
Citera
2007-01-25, 22:42
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannordholm
Någon som har en bra översättning av "I believe the sun should never set upon an argument"? Ur en låttext av Savage Garden förresten.

Innebörden är väl helt enkelt densamma som "Låt inte solen gå ned över din vrede", antingen med hänsyn till nattsömnen eller med den underförstådda religiösa varningen att om du dör under sömnen och då inte har försonat dig med alla dina ovänner så kan det vara helvetet som väntar härnäst. Mer ordagrant blir det väl något i stil med 'Jag anser att solen aldrig borde få gå ned över ett gräl'.
Citera
2007-01-25, 22:59
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Eller "Somna aldrig osams" som Robban Broberg uttryckte det...
Citera
2007-01-25, 23:02
Medlem
Tackar. Brobers folkliga version uppskattades också.
Citera
2007-02-01, 22:06
Bannlyst
Kan du komma på ett riktigt svårt engelskt ord åt mig?

Hej.

Behöver RIKTIGT svåra engelska ord , gärna skitsvåra. Går också med as-svåra.

Alltså så svåra att en professor får tänka om.

Tack
Citera
2007-02-01, 22:09
Medlem
Ad Astras avatar
Fuliginous.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem