2011-02-17, 13:43
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Concise account då? Inte exakt kanske, men rätt nära. Oxford Dictionary of English menar att concise betyder "giving a lot of information clearly and in a few words; brief but comprehensive: a concise account of the country's history".

Det försvenskade "koncis" finns och gränsar naturligtvis till betydelsen av "överskådlig". Jag upplever dock att "koncis" är smalare än "överskådlig" till sin innebörd.

Concisely ligger närmare succinctly och briefly.
Citera
2011-02-17, 13:52
Bannlyst
Vad bedömmer man som bra ? - jag är uppväxt med nästan uteslutet engelsmän , läst a-b-c engelska och affärsengelska. Gör de per automatik att jag är bättre än alla er?
Citera
2011-02-17, 14:07
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apadolmee
Vad bedömmer man som bra ? - jag är uppväxt med nästan uteslutet engelsmän , läst a-b-c engelska och affärsengelska. Gör de per automatik att jag är bättre än alla er?

Du har en bra grund att stå på, men olika personer har olika förmåga att ta till sig erfarenheter och utveckla dem. Alla snickare är inte lika bra. När det gäller språk så finns det flera aspekter på hur bra någon är. Någonstans runt detta finns "språkkänslan" som kan vara olika utvecklad hos två i övrigt lika välutbildade individer.

Svaret på din fråga är, nej inte nödvändigtvis.
Citera
2011-02-17, 14:09
Medlem
Hertig-Af-Wermas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevin123123
Hmm.. 95% kanske var lite överdrivet men 80-90 minst. Kan också nämna att jag kan skriva betydligt bättre när jag inte ät trött och verkligen försöker

Glöm också inte att "medel" inte är så bra som man tror, dom flesta svenskars Engelska ligger nog runt 30-55.. alltså lite under medel eller lite över medel. Så klart finns det olika delar av ett språk men om vi säger grammatik så stämmer det nog. Väldigt många säger t.ex "I haven't done nothing" eller "I dont know nothing"..

Haha - att vara pigg och fokuserad tenderar att vara till gagn för språket

Det är visserligen sant, Chicagonegrer m.fl. har väl varken ett stort ordförråd eller behärskar basal meningsbyggnad, sedan beror det ju också på vad man räknar med. Man kan ju t.ex. inkludera alla invånare i Nordamerika men man får då med sig en massa människor som har spanska/kinesiska/franska som modersmål på köpet.
Citera
2011-02-17, 14:09
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Det försvenskade "koncis" finns och gränsar naturligtvis till betydelsen av "överskådlig". Jag upplever dock att "koncis" är smalare än "överskådlig" till sin innebörd.

Concisely ligger närmare succinctly och briefly.

Jo, närmast concise ligger koncis, men vi bör väl kunna konstatera att det inte finns någon praktisk exakt översättning av "överskådlig". (Det var därför jag skrev "/i/nte exakt kanske, men rätt nära".)
Citera
2011-02-17, 14:43
Medlem
Eirenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apadolmee
Har aldrig mött en svensk som varit ruskigt bra på engelska som inte varit ruskigt bra på svenska - oavsett vilka kurser denne läst eller vilken miljö denne normalt sett vistas i. En rejält stadig förankring i det egna språket är i mitt tycke a och o för att bemästra andra språk.
Är du född svensk har jag således svårt att tro att du är bättre än, ja, varför inte jag själv, på engelska.
Citera
2011-02-17, 15:22
Medlem
var är tråden för oss som är EXRTEMT bra på svenska?
Citera
2011-02-17, 15:36
Medlem
psyjuntas avatar
High level of service - inte "high service level".
Citera
2011-02-17, 15:52
Medlem
Hertig-Af-Wermas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyjunta
High level of service - inte "high service level".

Tack för ditt bidrag, jag vill meddela att du fram tills denna post är den enda engelskatalang som gjort just det där specifika påpekandet.

Nej, skämt åsido, du är nog en i raden av ~15 stycken - läs första sidan i tråden innan du postar är du snäll.
Citera
2011-02-17, 16:02
Medlem
Som lärare i engelska kan jag trösta dig och alla andra som inte är uppvuxna i ett engelskspråkigt land med att ni aldrig kommer att tala helt flytande engelska. Man kanske kan många ord inom vissa områden men när jag gick på universitetet sa de att en svensk som är riktigt duktig på engelska ligger på ungefär samma nivå som en brittisk/amerikansk 6-åring.

Men du gör dig helt klart förstådd med ditt brev, bra att du försöker kolla upp det innan du skickar iväg det också, men det hade antagligen inte varit någon större katastrof eftersom engelskspråkiga personer sällan lägger så stor vikt vid grammatik som svenskar gör.

Du (och de flesta andra som gått grundskolan) kommer att imponera på många som har engelska som modersmål
Citera
2011-02-17, 16:25
Medlem
Eirenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miaka
Som lärare i engelska kan jag trösta dig och alla andra som inte är uppvuxna i ett engelskspråkigt land med att ni aldrig kommer att tala helt flytande engelska. Man kanske kan många ord inom vissa områden men när jag gick på universitetet sa de att en svensk som är riktigt duktig på engelska ligger på ungefär samma nivå som en brittisk/amerikansk 6-åring.
Det där är ju bullshit rakt igenom. Storbritannien är inte min area of expertise, men bildningsnivån i USA är generellt sett extremlåg. (EDIT: nåja, en smärre överdrift kanske.) Minns när jag var på språkresa i Kalifornien som femtonåring och umgicks med jämnåriga amerikaner som var så vedervärdigt värdelösa på grammatik så att det var helt sanslöst.
Själva "flytet", fine. Den som har ett annat modersmål kommer säkerligen ha svårt att få in samma flyt som en som är född och uppvuxen i ett engelskspråkigt land (även om det verkligen inte är en absolut omöjlighet förutsatt att en vistas i gynnsamma miljöer, i.e. helst bosätter sig i något av sagda länder), men grammatik, ordförståelse, vokabulär som en sexåring? Hittepåfakta.
Citera
2011-02-17, 16:39
Medlem
slajjers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pockel
Jag anser mig själv vara flytande i engelska, men jag märker dock att jag fortfarande ha lite att öva på, eller vad säger ni när ni läser dessa meningar i mitt cover letter.
Ge gärna förslag på förbättringar, tack!

As the former assistant of the XXXXXX I have learned how to handle a wide variety of tasks and to understand the importance of always providing high level service, including taking own responsibility and initiative to get things done. In the role (låter konstigt) I assisted XXXX in essential matters that varied from meetings with state officials, leading projects, writing press releases to travel planning.[/quote]

ändrade lite smågrejer bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in