2010-08-30, 22:23
Medlem
hroobarbs avatar
"I do not assent" låter minst sagt gammaldags, rent utsagt bibliskt.

"I disagree with your point of view" är lätt det normalaste sättet att skriva det.
Citera
2010-08-31, 07:27
Medlem
Mathematics1s avatar
Hur skriver man jag-form på engelska, dvs. om man vill berätta att något verk är skrivet i jag-form? Vad heter den valigaste formen man skriver på, när man t.ex. skriver: "Han sprang så for han bara kunde."
Citera
2010-08-31, 08:56
Medlem
Aspsusas avatar
jag-form - first person, "this short story is written in the first person"

han-form - third person, "unusually for this author, the whole novel is written in the third person"
Citera
2010-08-31, 12:15
Medlem
Gotts avatar
Antal ord i engelska språket?

Hur många ord finns det i engelska språket? Jag har hört siffror på uppåt 1.000.000 olika ord (jmf. svenska språkets 125.000 ord). Det låter väldigt mycket, stämmer det? Vilket språk i världen har egentligen flest antal ord? Vilket språk i världen har färst antal ord?
Citera
2010-08-31, 12:21
Medlem
Beror på om man räknar låneord, dubbel ord (var för sig) m.m
Enskilda 100% engelska ord finns det färre av.
Citera
2010-08-31, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Beror på om man räknar låneord, dubbel ord (var för sig) m.m
Enskilda 100% engelska ord finns det färre av.

Som sagt, räknar du "computer game" som två ord (computer + game) eller ett (computer game)? Om vi utgår från att svenskan räknar alla sammansatta ord som ett, plus de två enskilda orden som ingår, (dator + spel = datorspel) borde svenskan ha fler ord än engelskan. Om engelska sammansättningar (även särskrivna sådana) räknas som våra, då har jag ingen aning!

Att engelskan skulle ha 10 ggr fler ord än svenskan tror jag inte ett ögonblick på!
Jag tror att det är en av mänsklighetens stora missuppfattningar, att engelskan skulle vara världens "ordrikaste" språk.

Den här texten kan få dig att fundera i ämnet:
http://www.faktoider.nu/polyglott.html
Citera
2010-08-31, 16:32
Medlem
Gotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Den här texten kan få dig att fundera i ämnet:
http://www.faktoider.nu/polyglott.html

Vad intressant. Nu blev jag ännu lite mer stolt över svenska spåket. Fast jag tycker att yourdictionary.com yttrar sig lite krasst. Må hända kanske man inte kan ange antal ord med ett ords precision, men i alla fall med på ett ungefär (om man orkar formulera något form av förutsättning/postulat).

Så svenska språket tillhör de ordrikaste språken? Vilka övriga språk finns där i täten? Slaviska?

Antar att något afrikanskt språk tillhör de ordfattigaste. Men av de mer välkända språken, finns det något som klarar sig bra på ett litet antal ord? Finska?

Var någonstans placerar sig asiatiska och arabiska språk?

Många frågor, men hoppas det finns någon som vet?
Citera
2010-08-31, 19:43
Medlem
Mathematics1s avatar
Vilket är det mest korrekta att skriva: "He lives in the very same house as John." eller "He lives in the very same house as John himself."?
Citera
2010-08-31, 20:22
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mathematics1
Vilket är det mest korrekta att skriva: "He lives in the very same house as John." eller "He lives in the very same house as John himself."?
– He lives in the [very] same house as John [does].

Undrar alltså om "very" behövs. Även på svenska skulle »precis samma hus« närmast förvilla. Antingen är det samma hus eller inte, tycker jag. Numera kan man använda svenska »göra« som ett ställföreträdande verb. Någon har sett det som en anglicism.

– Han bor i samma hus som John gör.
Citera
2010-08-31, 20:42
Medlem
Cykeltutas avatar
Hej!
Jag behöver hjälp med att översätta Eddie Meduzas "Kräftkalas" (Crayfish party) till engelska. Hur skulle ni översatt?

Citera
2010-08-31, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gott
Hur många ord finns det i engelska språket?

Ingen vet, och alla som påstår något annat vet inte vad de talar om. Det finns en bok från ifjol om att engelskan är speciellt ordrik, gissar det är någon som läst den som du hört eller läst. Det är struntprat, vilket vilken som helst språkvetare kan bekräfta.

Citat:
Jag har hört siffror på uppåt 1.000.000 olika ord (jmf. svenska språkets 125.000 ord). Det låter väldigt mycket, stämmer det?

Nej, det stämmer inte. Och varifrån tar du att svenskan ha 125.000 ord? Det är helt beroende på hur man räknar, man kan bilda ett nästan oändligt antal svenska ord eftersom svenskan använder sig av sammansatta ord. De som säger att engelska har fler ord än svenska har inte någon språkvetenskaplig grund för påståendet.

Citat:
Vilket språk i världen har egentligen flest antal ord? Vilket språk i världen har färst antal ord?

Eftersom man inte kan räkna antalet språk i ett ord går det inte att svara på den frågan.
Citera
2010-08-31, 20:56
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Hej!
Jag behöver hjälp med att översätta Eddie Meduzas "Kräftkalas" (Crayfish party) till engelska. Hur skulle ni översatt?

...
Den blir inte lätt. Allra minst om takterna skall stämma. Ännu mindre om de »kulturella« laddningarna skall gå fram i Brighton eller San Diego.

Som interimslösning kan kanske ett stycke träskjazz av bästa märke fungera.
... Jambalaya and a crawfish pie ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in