2006-09-29, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffin
Jag undrar över en sak... I min studentkorridor bor en australiensare. Varje gång jag stöter på honom hälsar han med ett " Hey, how's it going?" Jag blir alltid lika ställd och undrar hur man svarar på detta på bästa sätt. Jag har nämligen fått för mig att den här frasen inte motsvarar det svenska språkets "hur mår du" utan att den mer funkar som en artighetsfras som man bara säger utan att förvänta ett svar. Så...kan ngn svara på hur det ligger till?

Det vanligaste, eller ett av dem vanligaste svaren på det uttrycket är enligt min mening, -Yeah, I'm alright, mate. How 'bout you? eller möjligen -Hey, not too bad, mate!

Man kan även tänka sig att bara svara, Yeah... följt av att man inleder en konversation om exempelvis vad som har hänt under dagen.
Citera
2006-09-29, 18:47
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Jag undrar över en sak... I min studentkorridor bor en australiensare. Varje gång jag stöter på honom hälsar han med ett " Hey, how's it going?" ...
Kanske korridorkompisen hälsar med utropstecken "Hey, how's it going!".
Det är snarare respons än svar som väntas, som "Nice day, isn't it!"

Hälsningen vid presentation kan nog anses vara ett utrop: "How do you do!"
www.azlyrics.com/lyrics/roxette/howdoyoudo.html
Citera
2006-09-30, 19:04
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Jag undrar över en sak... I min studentkorridor bor en australiensare. Varje gång jag stöter på honom hälsar han med ett " Hey, how's it going?" Jag blir alltid lika ställd och undrar hur man svarar på detta på bästa sätt. Jag har nämligen fått för mig att den här frasen inte motsvarar det svenska språkets "hur mår du" utan att den mer funkar som en artighetsfras som man bara säger utan att förvänta ett svar. Så...kan ngn svara på hur det ligger till?
Det kräver inget riktigt svar så det funkar bra att svara med en egen fråga t ex. "how are you?" eller vilken annan random hälsningsfras som helst.
Citera
2006-09-30, 22:45
Medlem
Androass avatar
Var på en guidad tur i Gibraltar, som ju är ägt av GB och därmed engelskspråkigt.
Varje gång jag skulle gå in i minibussen (blev väl kanske 5-6 ggr under guidningen) hörde man kommentarer som "Mind the step", Watch your head" osv osv.
Överrumplad och chockad som jag blev sa jag bara "yes, thank you" eller liknande.

Vad fan säger man? Eller ska man bara hålla käft?
Citera
2006-09-30, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Var på en guidad tur i Gibraltar, som ju är ägt av GB och därmed engelskspråkigt.
Varje gång jag skulle gå in i minibussen (blev väl kanske 5-6 ggr under guidningen) hörde man kommentarer som "Mind the step", Watch your head" osv osv.
Överrumplad och chockad som jag blev sa jag bara "yes, thank you" eller liknande.

Vad fan säger man? Eller ska man bara hålla käft?

Säg bara alright, alright alternativt håll käft!
Citera
2006-10-08, 19:22
Medlem
slipZens avatar
Sambandsgruppchef på engelska.

Jätteenkel fråga, hur fan säger man sambandsgruppchef på engelska?
Citera
2006-10-10, 13:19
Medlem
herpesvårtas avatar
Engelsk översättning

Det står still i mitt huvud och engelsk/svenska lexikon på internet är inte mycket att ha, vad heter helårsprenumeration på "snygg" engelska?
Citera
2006-10-10, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av herpesvårta
Det står still i mitt huvud och engelsk/svenska lexikon på internet är inte mycket att ha, vad heter helårsprenumeration på "snygg" engelska?

Full Year Subscription
Citera
2006-10-10, 13:21
Medlem
dallassallads avatar
Jag skulle skriva full-year subscription eller möjligtvis one-year subscription. Det finns en jättelång tråd för frågor om engelska.
Citera
2006-10-10, 13:26
Medlem
herpesvårtas avatar
Tack så mycket

Ah sorry, jag orkade inte leta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem