2006-07-17, 18:28
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khoma
... I'm doing good betyder inte nödvändigtvis att man ägnar sig åt bra saker (välgörenhet, etc), det kan betyda samma sak som I'm doing well i dagligt tal. ...
Även på svenska kan välgörande betyda olika saker. En varm dag kan en källarsval pilsner gå till välgörande ändamål i den egna strupen.

------------ en referens ---- : To do well by doing good
Citera
2006-07-17, 23:42
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remslem
Stämmer det att det heter:

You're looking good.
You're doing well.

Kan någon förklara varför?

och NÄR ska well/good användas?
För att lägga lite grammatiska termer till de goda förklaringar som redan givits, kan man säga att good här är ett adjektiv och well ett adverb. Pröva att översätta till svenska och använda t.ex. adjektivet fin. (Det mer ordagranna bra blir otydligt eftersom det kan användas både som adjektiv och adverb.)

Du ser fin ut.
Du mår fint.

Well används alltså som adverb till good (det regelbundna är ju annars att man lägger till suffixet -ly på ett adjektiv för att få ett adverb - you're looking bad; you're doing badly - precis som man i det svenska normalfallet lägger på suffixet -t: fin; fint).

Förvirrande nog kan dock well även användas som adjektiv, vilket Egons exempel 4a visar (you're looking well = "du ser frisk ut"). Förvirringsmoment 2 är att adjektiv och adverb ibland ser likadana ut (you're looking fine; you're doing fine). Slutligen kan man, som khoma nämner, i slarvigare talspråk använda adjektivformen som adverb trots att det finns en skiljaktig adverbform (you're doing good = "du mår bra").
Citera
2006-07-18, 01:43
Medlem
dalleballes avatar
Engelska - Fakta och Frågeställningar (kolla här först)

Är det brass knuckle eller hur säger man? :P
Citera
2006-07-18, 01:44
Bannlyst
det är det ordet jag använder. eller helt enkelt >Knuckles< men det är nog ganska jätte fel.
Citera
2006-07-18, 01:45
Medlem
askers avatar
http://images.google.com/images?hl=en&q=brass%20knuckle

Ja, det verkar stämma.
Citera
2006-07-18, 01:47
Medlem
dIRe_s avatar
Tråden "knogjärn på engelska" fogades till denna.
Citera
2006-07-18, 01:47
Medlem
dalleballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Tråden "knogjärn på engelska" fogades till denna.
Jag märkte det Tack!
Citera
2006-07-22, 12:33
Medlem
Slå upp ord, Svenska-Engelska

Myrslok -Jag måste bara få reda vad det heter på engelska. Inget uppslagsverk verkar ha ordet så jag vänder mig hit. Snälla hjälp mig. Mitt liv kan inte fortsätta om jag inte får reda på vad det heter.
MVH
SunGame
Citera
2006-07-22, 12:35
Bannlyst
slå upp det latinska ordet istället, sen översäkkter du därifrån till engelska
Citera
2006-07-22, 12:41
Medlem
ordet finns inte
Citera
2006-07-22, 12:48
Medlem
Egon3s avatar
Sv myrslok = eng anteater (ant eater).

Jättemyrsloken heter på latin Myrmecophaga tridactyla och hela familjen myrslokar heter alltså Myrmecophaga på latin. Det var nog så joeduck menade. Google ger massor av träffar och bilder på de latinska namnen.
This family contains four species of anteaters. They are native to south Mexico and northern South America. All species eat ants, but some also eat termites, larvae, and fruit.
http://www.thebigzoo.com/Animals/Giant_Anteater.asp
http://en.wikipedia.org/wiki/Anteater

Google bilder på Myrmecophaga
Citera
2006-07-23, 00:48
Medlem
tjaboooos avatar
har jag förstått detta rätt ?

hallå.
ska delta i en tävling där denna frågan står.

Which FSP Power Supply recently recieved US 80 PLUS certification?

kan jag anta att dom syftar på ett nätaggregat som fick betyget 85% (vilket jag tror) eller kan det va så att dom menar aggregatet som fick 8 oranga fyrkanter av 10 möjliga ?

sidan ifråga har bytt betygssystem några gånger så olika varianter körs.

godnatt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in