2021-11-14, 11:19
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Som könsneutralt pronomen har »they«/»them« använts sedan 1300-talet, och »they« används nominativt och »them« oblikt (d.v.s. »them« kan inte stå som subjekt).

Dock ej när man vet vem man pratar om. They/them är bara acceptabelt när man inte vet vem det gäller, eller om man pratar generellt.

Detta är politik, inte grammatik. They/them är plural, så det är per automatik grammatiskt fel att omtala en person med "they". Pluralis majestatis var också grammatiskt fel. Lika fel som det nya påfundet att använda "yous" som någon form av plural. Därmed faller hela det grammatiska resonemanget.

Att de måste ange båda formerna, ja, kanske vill någon hjärndöd vänsternolla som vill byta könsidentitet var och varannan dag kallas för "he/her"
Senast redigerad av Suecote 2021-11-14 kl. 11:24.
Citera
2021-11-14, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
"Them" är ett pronomen på icke-binära personer, som jag förstår det. Så i ditt exempel ovan skulle du också kunna säga "Them is very good at running fast".
"Them" är alltså engelskans, eller amerikanskans, "hen".
Det blir väl they då, inte them?
Citera
2021-11-14, 11:29
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Ok, det kanske är svaret. Tycker ändå det hade varit naturligare då att skriva

Ja, mitt svar är en förmodan, och det finns knappast något logiskt bindande skäl till att "she/her" skulle vara tydligare än enbart "she". Men som sagt, jag antar att det också tänks göra klart att detta är en språklig preferens snarare än ett biologiskt uttalande, så att säga. Det hade ju inte gått för sig att skriva "woman", då det är transfobiskt och kan trigga de woka. Och enbart "she" låter lite som "I'm a "she" ", vilket liksom är nära "I'm a woman".

Hursomhelst, nu är konventionen ganska etablerad i engelskspråkiga woke-sammanhang, så då har det väl liksom bara blivit så. Möjligt att du kan finna en del som enbart skriver "they" eller "she". Vad jag vet har detta inte anammats i Sverige.
Citera
2021-11-14, 12:43
Avstängd
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Det blir väl they då, inte them?

Antagligen. Är inte så insatt, men vet att båda pronomen används på/av/om icke-binära personer.
Citera
2021-11-14, 13:03
Medlem
Citat:
Aha. Så mycket visste jag inte.

Precis som du inte kan använda objektformen "dem" som subjekt i svenska utan då är det "de" som gäller.
They = de
Them = dem

They saw them = de såg dem.
Citera
2021-11-14, 13:10
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Ja, mitt svar är en förmodan, och det finns knappast något logiskt bindande skäl till att "she/her" skulle vara tydligare än enbart "she". Men som sagt, jag antar att det också tänks göra klart att detta är en språklig preferens snarare än ett biologiskt uttalande, så att säga. Det hade ju inte gått för sig att skriva "woman", då det är transfobiskt och kan trigga de woka. Och enbart "she" låter lite som "I'm a "she" ", vilket liksom är nära "I'm a woman".

Hursomhelst, nu är konventionen ganska etablerad i engelskspråkiga woke-sammanhang, så då har det väl liksom bara blivit så. Möjligt att du kan finna en del som enbart skriver "they" eller "she". Vad jag vet har detta inte anammats i Sverige.

Jag skiter i om folk blir kränkta över att jag VET vilket kön jag har.
Har man sådana jävla vanföreställningar får man söka hjälp, eller ansöka om avlivning.
Jag tänker inte sluta säga att jag är KVINNA bara för att folk lider av vanföreställningar, det tar inte jag på mig. Och idioter som klistrar "transofobiskt" på allt, är samma jävla pack som antirasister o ska smeta den skiten på folk i tid och otid, kontentan av det hela, idioti.

Det är ju en trend att haka på all sån möjlig skit dessutom, tröttsamt.

Och kallar man sig själv för "dem", så får jag antaga att det handlar om narcissism, eller schizofreni.
Citera
2021-11-14, 13:50
Avstängd
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Har man sådana jävla vanföreställningar får man söka hjälp, eller ansöka om avlivning.
Jag tänker inte sluta säga att jag är KVINNA bara för att folk lider av vanföreställningar, det tar inte jag på mig. Och idioter som klistrar "transofobiskt" på allt, är samma jävla pack som antirasister o ska smeta den skiten på folk i tid och otid, kontentan av det hela, idioti.

Och kallar man sig själv för "dem", så får jag antaga att det handlar om narcissism, eller schizofreni.

Problemet är inte att du vet vilket kön du har eller att du kallar dig själv kvinna. Saken handlar ju om dom som är osäkra i sin könsidentitet. Jag har själv väldigt svårt att sätta mig in i situationen, men om man nu inte upplever sig själv som 100% man eller 100% kvinna så kanske man vill ha ett alternativt pronomen.
Citera
2021-11-14, 14:14
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight

Håller helt med. Beskrev bara vad "deras" resonemang tenderar att vara.

Citat:
Problemet är inte att du vet vilket kön du har eller att du kallar dig själv kvinna. Saken handlar ju om dom som är osäkra i sin könsidentitet. Jag har själv väldigt svårt att sätta mig in i situationen, men om man nu inte upplever sig själv som 100% man eller 100% kvinna så kanske man vill ha ett alternativt pronomen.

Nja, inte riktigt, även om det ytterst kommer därifrån. Jag tror inte Elizabeth Warren eller Kamala Harris är osäkra på att de är kvinnor. Men de skyltar ändå med att de ska omskrivas med "she/her". Det var framförallt detta tråden handlade om, inte "they/them" - även om det som sagt hänger ihop.
Citera
2021-11-14, 15:30
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Något som förekommer mer och mer på senare tid är att folk när de presenterar sig i text eller verbalt på engelska säg vilket pronomen som ska använder för dem. Till exempel he/him. Något som jag inte fattar är varför måste de ange båda formerna, alltså varför räcker det inte bara att skriva "(he)". Kan det förekomma andra kombinationer typ he/them, och hur skulle det fungera då?

Om samma person skulle man uttrycka:
-He is very good at running fast.
-I saw them this morning running fast.

Eller?

Någon som kan förklara?

Problemet är att man nuförtiden inte bara har he, she och they att välja på. Det hittas på nya pronomen, och det är ju inte helt självklart för alla om pronomenet ze skall heta hir eller zir i objektsformen. Det är därför det krävs ett tydliggörande. Det finns till och med de som försöker lansera latinx som ett ”pronomen”, men det är en vit hipstergrej som som lär vara mindre uppskattad bland heterosexuella cis-latinos.
Citera
2021-11-14, 17:01
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Något som jag inte fattar är varför måste de ange båda formerna, alltså varför räcker det inte bara att skriva "(he)".
Håller med fryskyl. Om man skriver i nuvarande format blir det direkt tydligt vad man pratar om, för det finns ju inget annat som ser ut så.
Citat:
"Them" är ett pronomen på icke-binära personer, som jag förstår det. Så i ditt exempel ovan skulle du också kunna säga "Them is very good at running fast".
"Them" är alltså engelskans, eller amerikanskans, "hen".
Nä, det används precis som "they" och "them" vanligtvis används, alltså "they are very good..."
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Dock ej när man vet vem man pratar om. They/them är bara acceptabelt när man inte vet vem det gäller, eller om man pratar generellt.
Det har brukat vara så, men det här är en mindre ändring av hur det används.
Citat:
They/them är plural, så det är per automatik grammatiskt fel att omtala en person med "they".
Du har just påpekat motsatsen själv.
Citera
2021-11-14, 17:29
Avstängd
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Nja, inte riktigt, även om det ytterst kommer därifrån. Jag tror inte Elizabeth Warren eller Kamala Harris är osäkra på att de är kvinnor. Men de skyltar ändå med att de ska omskrivas med "she/her". Det var framförallt detta tråden handlade om, inte "they/them" - även om det som sagt hänger ihop.

Ok. Då måste jag erkänna att jag inte fattar ett skit.
Citera
2021-11-14, 17:41
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ok. Då måste jag erkänna att jag inte fattar ett skit.
Det finns de som menar att de inte känner sig som sitt fysiska kön. Om en kvinna säger att hon ska kallas "she/her" så menar hon "nej, inga konstigheter här, jag är precis vad jag ser ut som."

Då kan man ju tycka att det är onödigt och att man bara borde kalla människor för deras fysiska kön och så kan de säga ifrån i de undantagsfall där det inte är så, men idén är att det är för jobbigt för transmänskor att höra vad deras fysiska kön är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in