2021-11-14, 19:38
Avstängd
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Det finns de som menar att de inte känner sig som sitt fysiska kön. Om en kvinna säger att hon ska kallas "she/her" så menar hon "nej, inga konstigheter här, jag är precis vad jag ser ut som."

Då kan man ju tycka att det är onödigt och att man bara borde kalla människor för deras fysiska kön och så kan de säga ifrån i de undantagsfall där det inte är så, men idén är att det är för jobbigt för transmänskor att höra vad deras fysiska kön är.

Eh...va? Så då skulle jag, som man, behöva påpeka att jag ska omnämnas som "han" eller "honom"?
Snälla säg att jag fattar fel.
Citera
2021-11-15, 00:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Håller helt med. Beskrev bara vad "deras" resonemang tenderar att vara.

Nja, inte riktigt, även om det ytterst kommer därifrån. Jag tror inte Elizabeth Warren eller Kamala Harris är osäkra på att de är kvinnor. Men de skyltar ändå med att de ska omskrivas med "she/her". Det var framförallt detta tråden handlade om, inte "they/them" - även om det som sagt hänger ihop.
Ok. Då måste jag erkänna att jag inte fattar ett skit.
Den biten är inte så svår att fatta. Genom att skriva she/her om sig själva, markerar Warren och Harris att det finns en valmöjlighet, och att de således stöder om andra vill kalla sig för they/them, xe/xim eller precis vafansomhelst.

Man kan dock tycka att det där med att vilja styra sitt tredjepersonspronomen är rätt kontrollfreakartat. Första personens I kan man ju säga om sig själv, oavsett vem eller vad man är, och tilltalspronomenet, you, är ju också helt könsneutralt, och kan användas till envar samtalspartner, oavsett om vederbörande identifierar sig som man, kvinna, transsexuell, 619/1000 väg mellan manligt och kvinnligt, en medlem av valfri urbefolkning eller en blind mullvad. Det är alltså bara när man blir omtalad - rimligen i allmänhet i ens frånvaro - som de där custompronomenen alls blir tillämpliga. Och jag måste säga att jag personligen är rätt ointresserad om huruvida jag blir omtalad som han, hon, det eller den där högfärdiga skitstöveln i min frånvaro, och fattar kanske inte ens riktigt vad jag har med det att göra.
Citera
2021-11-15, 02:38
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Eh...va? Så då skulle jag, som man, behöva påpeka att jag ska omnämnas som "han" eller "honom"?
Snälla säg att jag fattar fel.
Nope, det gör du inte, precis så menar de.
Citera
2021-11-15, 03:20
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Lika fel som det nya påfundet att använda "yous" som någon form av plural.

Men det är ju knappast ett nytt påfund.
Citera
2021-11-15, 09:04
Avstängd
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den biten är inte så svår att fatta. Genom att skriva she/her om sig själva, markerar Warren och Harris att det finns en valmöjlighet, och att de således stöder om andra vill kalla sig för they/them, xe/xim eller precis vafansomhelst.
Jag förstår. Men det är ändå obegripligt.

Citat:
Man kan dock tycka att det där med att vilja styra sitt tredjepersonspronomen är rätt kontrollfreakartat. Första personens I kan man ju säga om sig själv, oavsett vem eller vad man är, och tilltalspronomenet, you, är ju också helt könsneutralt, och kan användas till envar samtalspartner, oavsett om vederbörande identifierar sig som man, kvinna, transsexuell, 619/1000 väg mellan manligt och kvinnligt, en medlem av valfri urbefolkning eller en blind mullvad. Det är alltså bara när man blir omtalad - rimligen i allmänhet i ens frånvaro - som de där custompronomenen alls blir tillämpliga. Och jag måste säga att jag personligen är rätt ointresserad om huruvida jag blir omtalad som han, hon, det eller den där högfärdiga skitstöveln i min frånvaro, och fattar kanske inte ens riktigt vad jag har med det att göra.
Helt sant.
Citera
2021-11-15, 09:17
Avstängd
proconsuls avatar
Citat:
Nope, det gör du inte, precis så menar de.

Meh....jag blir lite ställd här. Vem försöker de samla poäng av? Har wokemänniskorna blivit så många och så starka att en sån här profilering blir politiskt positiv?
Citera
2021-11-15, 17:49
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Det handlar inte huvudsakligen om praktiska och oskyldiga etiketter utan är en förenklad och radikalt konstruktionistisk appropriering av den gamla spekulationen om att språket styr tanken. Man skulle inte vara så mån om vilket pronomen man omtalas med om man inte föreställde sig valet som avgörande för vilka föreställningar om ens person som följer med på köpet. Elliot Page, tidigare Ellen, tror sig verkligen bli betraktad som maskulin varje gång någon refererar med he/him, och asexuell eller androgyn varje gång någon refererar med they/them. Den avbild vi har gjort i andras medvetanden är få av oss helt ointresserade av. (Skulle vi ha någon moral alls att tala om ifall det rådde ett sådant allmänt ointresse?)
Citera
2021-11-15, 18:01
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Det handlar inte huvudsakligen om praktiska och oskyldiga etiketter utan är en förenklad och radikalt konstruktionistisk appropriering av den gamla spekulationen om att språket styr tanken. Man skulle inte vara så mån om vilket pronomen man omtalas med om man inte föreställde sig valet som avgörande för vilka föreställningar om ens person som följer med på köpet. Elliot Page, tidigare Ellen, tror sig verkligen bli betraktad som maskulin varje gång någon refererar med he/him, och asexuell eller androgyn varje gång någon refererar med they/them. Den avbild vi har gjort i andras medvetanden är få av oss helt ointresserade av. (Skulle vi ha någon moral alls att tala om ifall det rådde ett sådant allmänt ointresse?)

Men frågan är väl: äger individen bilden av sig själv? Eller på samhällsnivå: äger ”Myndigheten för Sverigebilden” hur andra länder ser på vårt land?
Jag är inte säker på att det är möjligt eller ens önskvärt.
Citera
2021-11-15, 18:22
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Men frågan är väl: äger individen bilden av sig själv? Eller på samhällsnivå: äger ”Myndigheten för Sverigebilden” hur andra länder ser på vårt land?
Jag är inte säker på att det är möjligt eller ens önskvärt.

Jag vet inte vad äga skulle betyda i detta fall. Om jag är sedvanligt och lagom intresserad av mina medmänniskors föreställning om mig och om jag fått för mig att jag verkligen kan styra över den genom att helt enkelt be dem använda ett pronomen framför ett annat, så är det väl rationellt om jag ber dem göra det? Vad det fallerar på är mellanledet: vi kommer ju inte att tänka på Elliot Page som en man bland andra män, oavsett hur många he/him vi pliktskyldigt häver ur oss.
Citera
2021-11-15, 19:30
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Meh....jag blir lite ställd här. Vem försöker de samla poäng av? Har wokemänniskorna blivit så många och så starka att en sån här profilering blir politiskt positiv?
Som sagt... Den uttryckta grundidén är att det är jobbigt för en transperson att höra deras fysiska kön, då det inte sammanfaller med deras "medvetandekön," alltså det de känner sig som. Det ska vara traumatiskt. Om jag som är man inte säger att jag är "he/him" betyder det att en person som inte känner mig inte kan veta om jag är trans och är känslig för att bli tilltalad med fel ord.

"Bakom kulisserna" är nog den starkast drivande faktorn att passa in i sin egen grupp. De försöker samla poäng av varandra. Människor som varit "kultvänster," om jag uttrycker det så, och sen övergivit den livsstilen berättar konsekvent om en angivarkultur. Man får status genom att förkunna att X är kass för att den inte följer ideologin, och X får gärna vara en annan person inom kultvänstern. Så en person som säger emot och inte vill förkunna sina pronomen blir en måltavla andra kan samla poäng på.
Citera
2021-11-15, 20:00
Avstängd
proconsuls avatar
Citat:
Som sagt... Den uttryckta grundidén är att det är jobbigt för en transperson att höra deras fysiska kön, då det inte sammanfaller med deras "medvetandekön," alltså det de känner sig som. Det ska vara traumatiskt. Om jag som är man inte säger att jag är "he/him" betyder det att en person som inte känner mig inte kan veta om jag är trans och är känslig för att bli tilltalad med fel ord.

"Bakom kulisserna" är nog den starkast drivande faktorn att passa in i sin egen grupp. De försöker samla poäng av varandra. Människor som varit "kultvänster," om jag uttrycker det så, och sen övergivit den livsstilen berättar konsekvent om en angivarkultur. Man får status genom att förkunna att X är kass för att den inte följer ideologin, och X får gärna vara en annan person inom kultvänstern. Så en person som säger emot och inte vill förkunna sina pronomen blir en måltavla andra kan samla poäng på.

Herregud. Det är synd om människan, som Strindberg sa. Tack för förklaringen.
Citera
2021-11-15, 21:27
Medlem
Genelkurmays avatar
säger man Italy has scored eller Italy have scored?

Italy är ju ett, så det borde ju vara has? Men sen pratar vi om ett fotbollslag med 11 spelare, vilket borde vara have?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in