Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Citat:
Ursprungligen postat av
fryskyl
Håller helt med. Beskrev bara vad "deras" resonemang tenderar att vara.
Nja, inte riktigt, även om det ytterst kommer därifrån. Jag tror inte Elizabeth Warren eller Kamala Harris är osäkra på att de är kvinnor. Men de skyltar ändå med att de ska omskrivas med "she/her". Det var framförallt detta tråden handlade om, inte "they/them" - även om det som sagt hänger ihop.
Ok. Då måste jag erkänna att jag inte fattar ett skit.
Den biten är inte så svår att fatta. Genom att skriva
she/her om sig själva, markerar Warren och Harris att det finns en valmöjlighet, och att de således stöder om
andra vill kalla sig för
they/them, xe/xim eller precis vafansomhelst.
Man kan dock tycka att det där med att vilja styra sitt tredjepersonspronomen är rätt kontrollfreakartat. Första personens
I kan man ju säga om sig själv, oavsett vem eller vad man är, och tilltalspronomenet,
you, är ju också helt könsneutralt, och kan användas till envar samtalspartner, oavsett om vederbörande identifierar sig som man, kvinna, transsexuell, 619/1000 väg mellan manligt och kvinnligt, en medlem av valfri urbefolkning eller en blind mullvad. Det är alltså bara när man blir omtalad - rimligen i allmänhet i ens frånvaro - som de där custompronomenen alls blir tillämpliga. Och jag måste säga att jag personligen är rätt ointresserad om huruvida jag blir omtalad som
han, hon, det eller
den där högfärdiga skitstöveln i min frånvaro, och fattar kanske inte ens riktigt vad jag har med det att göra.