2019-10-27, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du har helt missuppfattat detta eller så omger du dig med personer som använder anglicismer. Det du refererar till heter på svenska att »hålla på halster«, alltså att leva med ovisshet eller i spänd förväntan.

Att »låta någon hållas« betyder att låta någon vara och låta den fortsätta med det den håller på med.

Jag använder inte uttrycket.
Citera
2019-10-27, 17:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Jag använder inte uttrycket.

Det kanske du inte gör, men du hade synpunkter på hur det skulle översättas.
Citera
2019-10-27, 17:41
Medlem
Citat:
Det kanske du inte gör, men du hade synpunkter på hur det skulle översättas.

Ja, baserat på hur uttrycket används. Det är så språk utvecklas. Det sitter inte en kommitté och beslutar ärendena.
Citera
2019-10-27, 17:43
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Det är inte så folk använt uttrycket till mig.. Om en kvinna inte ger mannen sex exempelvis, så låter hon honom hållas. Eller om mannen inte besvarar ett samtal direkt så låter han henne hållas

Det är inte hur det normalt används på svenska.

Som redan påpekat så är det svenska uttrycket för den typen av situationer att "Hålla på halster".
Citera
2019-10-27, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är inte hur det normalt används på svenska.

Som redan påpekat så är det svenska uttrycket för den typen av situationer att "Hålla på halster".

Då återstår det att se vad frågeställaren avsåg.
Citera
2019-10-27, 17:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja, baserat på hur uttrycket används. Det är så språk utvecklas. Det sitter inte en kommitté och beslutar ärendena.

Nej det är så språk förloras för okunniga som lyssnar på ett litet fåtal andra som inte heller förstår. Uttrycket kommer aldrig att betyda det du fått för dig.
Citera
2019-10-27, 18:12
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Vad heter "intagningsprov" i ett gäng på engelska?

"Jump" är något slang man ibland hört i filmer men vad finns det för begrepp på ordet intagningsprov (i ett gäng) på engelska?
Citera
2019-10-27, 18:14
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
"Jump" är något slang man ibland hört i filmer men vad finns det för begrepp på ordet intagningsprov (i ett gäng) på engelska?

Jag tror att det är olika ett ord jag har hört ofta är initiation.
Citera
2019-10-27, 18:19
Medlem
Citat:
Nej det är så språk förloras för okunniga som lyssnar på ett litet fåtal andra som inte heller förstår. Uttrycket kommer aldrig att betyda det du fått för dig.

Om vi ser till hur ord som ironi kommit att användas helt annorlunda idag så finns det inget som hindrar en liknande förskjutning.
Citera
2019-10-27, 23:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är inte så folk använt uttrycket till mig.. Om en kvinna inte ger mannen sex exempelvis, så låter hon honom hållas. Eller om mannen inte besvarar ett samtal direkt så låter han henne hållas

Det är DU som fattat totalt fel, sorry. Om vi ska ta exemplet sex, så tänk dig en situation där kvinnan är för trött för att ha "aktivt" sex, men inte säger emot när mannen drar av henne trosorna och förser sig. Utan hon bara ligger still tills han är klar. Då "låter hon honom hållas".
Citera
2019-10-28, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är DU som fattat totalt fel, sorry. Om vi ska ta exemplet sex, så tänk dig en situation där kvinnan är för trött för att ha "aktivt" sex, men inte säger emot när mannen drar av henne trosorna och förser sig. Utan hon bara ligger still tills han är klar. Då "låter hon honom hållas".

Det är ju faktiskt lustigt att ni använder totala motsatsen till användningen jag är bekant med

(FB) Hur länge ska jag låta henne hållas?
Citera
2019-10-28, 00:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är ju faktiskt lustigt att ni använder totala motsatsen till användningen jag är bekant med

(FB) Hur länge ska jag låta henne hållas?

Fast du borde väl ha insett bara av ämnesvalet, att den trådstartaren inte var särskilt bildad?

Rubriken borde ha varit "hur länge ska jag hålla henne på halster?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in