2021-03-20, 20:15
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Man kan googla procedural drama meaning också, det finns en hel Wikiartikel om det .
Här kan du läsa om det: https://en.wikipedia.org/wiki/Procedural_drama

I det exempel du gav är det detta de avser (från Wikiartikeln):

https://en.wiktionary.org/wiki/formulaic

”Förutsägbar”, med andra ord.
Citera
2021-03-20, 23:34
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
”They said that it lacked any of the humor that made the rest of the series wonderful and felt procedural.”

I meningen ovan används ordet ”procedural” med negativ konnotation.

Det handlar om ett avsnitt ur en tv-serie.
För mig har ordet förståtts så att det beskriver något som en del av en serie. Dvs, om ett avsnitt i en tv-serie beskrivits så skulle jag tolkat det som att det, säg, var en del av tre avsnitt med en viss övergripande handling.

Kan någon förklara detta ords betydelse ordentligt för mig?

I det här sammanhanget betyder det väl närmast formelartad? De har imiterat den yttre formen men saknar känslan.
Citera
2021-03-21, 00:30
Medlem
Dranghoffs avatar
”Hårt mallad”.
Citera
2021-03-21, 10:24
Medlem
Kändes som gjort på ren rutin. Eller rent av, kändes rent slentrianmässig.
Citera
2021-03-21, 11:19
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Kändes som gjort på ren rutin. Eller rent av, kändes rent slentrianmässig.

Ja. Kärt barn har många namn.
Gemensamt för dem alla är att de inte är någon komplimang.
Citera
2021-04-06, 10:32
Bannlyst
Söker efter ett ord som beskriver en sorts "förvirring som taktik"

Jag kommer verkligen inte på namnet, jag har för mig att det finns ett speciellt ord för det här.
Det handlar om att förvirra och flytta fokus från det egentliga ämnet eller tillstånd.

Kan vara om jag kommer med kritik mot någon så finns det en strategi att undkomma kritiken med den här taktiken. Säkert vanlig inom politik eller massmedia.

Spontant tänker jag att det handlar om något med Dilute and ??? men jag har googlat och hittar inget som stämmer. Jag kan ha helt fel. Eller något med subversiv men är lite lost.

När man kommer nära sanningen som man söker så kommer alltid den här "taktiken" och man blir förvirrad och glömmer bort vad man tänkte och hamnar i ett nytt tillstånd efteråt. Som den andre vill.

Kan tänka mig att media ofta använder sig av ordet jag söker (fast i hemlighet). Först någon sorts förvirring sen något ovidkommande och sen en ny "världsbild" kommer fram.

Förvirrningstaktik. Det heter något. Eller så har tror jag bara det finns ett ord för det.

Obs Ordet jag söker är på engelska i första hand. Snarare ett uttryck en bara ett ord.
Citera
2021-04-06, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kultursprache
Förvirrningstaktik. Det heter något. Eller så har tror jag bara det finns ett ord för det.

Obs Ordet jag söker är på engelska i första hand. Snarare ett uttryck en bara ett ord.

Tror att du bara tror att det finns ett specifikt ord för det. "Diversion" kanske? Vilket egentligen då är en distraktion, typ.
Citera
2021-04-06, 10:36
Bannlyst
vetefan kan det vara

distortion {substantiv}SV
förvrängning distortion distorsion deformation deformering formändring

eller kanske

https://sv.wikipedia.org/wiki/Desinformation
Citera
2021-04-06, 10:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MattanLinear
Tror att du bara tror att det finns ett specifikt ord för det. "Diversion" kanske? Vilket egentligen då är en distraktion, typ.
Det är diversion, men jag tråden kan samla svar på liknade ord om någon mer svarar.

Diversion används i den här taktiken absolut, en nyckeldel i den.

Citat:
Ursprungligen postat av frizzy
vetefan kan det vara

distortion {substantiv}SV
förvrängning distortion distorsion deformation deformering formändring

eller kanske

https://sv.wikipedia.org/wiki/Desinformation
Ja det ligger också nära till hands.

Det hamnar under kategorin Psychological manipulation.
fanns många ord och begrepp där som jag hittade men det var Diversion jag letade efter.

Evasion är ett liknande ord

Hade ordet på tungan länge!

nu kan jag gå vidare och hitta själva taktiken där alla delar används som ett manuskript. Framförallt i tv program
Senast redigerad av Kultursprache 2021-04-06 kl. 10:44.
Citera
2021-04-06, 11:17
Medlem
Suecotes avatar
Låter som du tänker på divide and conquer (söndra och härska), men det är ju inte riktigt samma sak.

"Red herring" används också om att försöka flytta fokus från en viktig sak till en annan mindre viktig.

Smokescreen? Smoke and mirrors?
Citera
2021-04-06, 12:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jag kommer verkligen inte på namnet, jag har för mig att det finns ett speciellt ord för det här.
Det handlar om att förvirra och flytta fokus från det egentliga ämnet eller tillstånd.

Kan vara om jag kommer med kritik mot någon så finns det en strategi att undkomma kritiken med den här taktiken. Säkert vanlig inom politik eller massmedia.

Spontant tänker jag att det handlar om något med Dilute and ??? men jag har googlat och hittar inget som stämmer. Jag kan ha helt fel. Eller något med subversiv men är lite lost.

När man kommer nära sanningen som man söker så kommer alltid den här "taktiken" och man blir förvirrad och glömmer bort vad man tänkte och hamnar i ett nytt tillstånd efteråt. Som den andre vill.

Kan tänka mig att media ofta använder sig av ordet jag söker (fast i hemlighet). Först någon sorts förvirring sen något ovidkommande och sen en ny "världsbild" kommer fram.

Vet inte riktigt om det finns nåt specifikt ord/uttryck för det men beroende på exakt situation så kan iaf metoderna kallas saker som

Diversion
Obfuscation
Smoke and Mirrors
Information Overload
Control the Narrative

Om det innefattar att tex ställa grupper mot varandra (som vi tex ofta ser i Svensk media och politik gällande invandrings politik och alla problemen därikring) så blir det Divide and Conquer.
En variant av den taktiken är Common Enemy, i stil med Hitler's metoder att utmåla vissa grupper som Judar, handikappade & LGBT som roten till allt ont och därmed dirigera om uppmärksamheten.

Har även sett uttrycket Doing an Orwell ibland i chattar mm, men det tycks inte vara särskilt vanligt förekommande.
Och fenomenet i sig kan beskrivas som att vara Orwellian.
Citera
2021-04-06, 15:32
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Det är diversion, men jag tråden kan samla svar på liknade ord om någon mer svarar.

Diversion används i den här taktiken absolut, en nyckeldel i den.

Ja det ligger också nära till hands.

Det hamnar under kategorin Psychological manipulation.
fanns många ord och begrepp där som jag hittade men det var Diversion jag letade efter.

Evasion är ett liknande ord

Hade ordet på tungan länge!

nu kan jag gå vidare och hitta själva taktiken där alla delar används som ett manuskript. Framförallt i tv program

Kanske obscurantism, eller gaslighting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in