2022-05-15, 19:03
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Så låter också 'academic family' för mig. Jag förstår inte hur det skulle skilja sig från 'family of academics.'

Jag sökte på "academic family" på nätet och fick bara upp träffar om nätverk av akademiker som hade kopplingar till varandra därför att de hade haft samma handledare eller tjänstgjort vid samma institution et cetera. Skulle du alltså översätta "akademikersläkt" till "academic family"?
Citera
2022-05-15, 20:19
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag sökte på "academic family" på nätet och fick bara upp träffar om nätverk av akademiker som hade kopplingar till varandra därför att de hade haft samma handledare eller tjänstgjort vid samma institution et cetera. Skulle du alltså översätta "akademikersläkt" till "academic family"?

Jasså. Jag har ingen uppfattning om 'akademikersläkt' i sig utan tolkar det av sina delord precis som jag tolkar 'academic family.' Men du har förmodligen rätt vad gäller kopplingar.
Citera
2022-05-15, 20:37
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Jasså. Jag har ingen uppfattning om 'akademikersläkt' i sig utan tolkar det av sina delord precis som jag tolkar 'academic family.' Men du har förmodligen rätt vad gäller kopplingar.

Det är ju det att "akademikersläkt" inte är en tillfällig sammansättning, utan ett etablerat begrepp. Jag undrar alltså om det finns ett motsvarande, etablerat begrepp på engelska.
Citera
2022-05-15, 20:49
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Fast jag uppfattar "akademikersläkt" som en släkt där man inte bara utbildar sig, utan där man dessutom ofta arbetar inom den akademiska världen. Kanske rentav förväntas bli någonting inom den akademiska världen, när man nu har en docent till far och en legendarisk professor till farfar.

Jaha … jag uppfattar inte ”akademikersläkt” riktigt så. Högt utbildade, ja, kanske ett par doktorshattar, hedersdoktorat osv, men inte nödvändigtvis karriärakademiker. Men din definition går ju också an.
Kanske skulle jag hellre kalla en sån släkt ”a family of scholars”.
Citera
2022-05-16, 21:11
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Det är ju det att "akademikersläkt" inte är en tillfällig sammansättning, utan ett etablerat begrepp. Jag undrar alltså om det finns ett motsvarande, etablerat begrepp på engelska.

Förmodligen inte, och detta delvis därför att det svenska akademiker i bemärkelsen 'högskole-/universitetsutbildad' inte har något direkt motsvarande enkelt substantiv på engelska. De sociala klass- och tvärklassindelningarna i Storbritannien och USA sker efter delvis andra principer än i Sverige, så behovet har inte känts av. I statistik kan man tala om college/university/etc graduates.

I fråga om din avsedda bemärkelse 'kommer från en släkt som verkat i det högre utbildningsväsendet' skulle jag kanske översätta "Han kommer från en akademikersläkt" med "He comes from a (long) line of academics".
Citera
2022-05-16, 21:21
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Förmodligen inte, och detta delvis därför att det svenska akademiker i bemärkelsen 'högskole-/universitetsutbildad' inte har något direkt motsvarande enkelt substantiv på engelska. De sociala klass- och tvärklassindelningarna i Storbritannien och USA sker efter delvis andra principer än i Sverige, så behovet har inte känts av. I statistik kan man tala om college/university/etc graduates.

I fråga om din avsedda bemärkelse 'kommer från en släkt som verkat i det högre utbildningsväsendet' skulle jag kanske översätta "Han kommer från en akademikersläkt" med "He comes from a (long) line of academics".

Tack, det låter rimligt.
Citera
2022-05-17, 16:27
Medlem
soignerads avatar
Citat:
Tack, det låter rimligt.
Jag instämmer. Jag gjorde en förfinad webbsökning på wikipedia med frasen "a family of academics" och fick tre sidor av sökresultat. Tordes vara ett lämpligt uttryck.

https://www.google.com/search?q=site...client=gws-wiz
Citera
2022-05-17, 16:57
Medlem
Dranghoffs avatar
Tror ändå mer på scholars: Encyclopaedia Britannica skriver: ”Einstein was born into a family of scholars (Albert Einstein was his cousin), and, as a young man, studied law for a year before completing his doctorate (1903) in musicology and composition at the University of Munich.”

Och vår vän New York Times: ”The painting was part of the Suida-Manning Collection, an important group of old master paintings and drawings put together by two generations of a family of scholars.”

Ävenså gamla trotjänaren The Independent: ”He was born in Bangladesh to a family of scholars but moved to Atlanta, Georgia around 15 years ago.”
Senast redigerad av Dranghoff 2022-05-17 kl. 17:56.
Citera
2022-05-17, 18:06
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Tror ändå mer på scholars: Encyclopaedia Britannica skriver: ”Einstein was born into a family of scholars (Albert Einstein was his cousin), and, as a young man, studied law for a year before completing his doctorate (1903) in musicology and composition at the University of Munich.”

Och vår vän New York Times: ”The painting was part of the Suida-Manning Collection, an important group of old master paintings and drawings put together by two generations of a family of scholars.”

Ävenså gamla trotjänaren The Independent: ”He was born in Bangladesh to a family of scholars but moved to Atlanta, Georgia around 15 years ago.”

Det är nog gott och väl om det är just scholars det handlar om. Men vad så med naturvetarna? Det finns ju familjer som är så jevliga att de hyser både scholars och scientists.
Citera
2022-05-17, 18:36
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Det är nog gott och väl om det är just scholars det handlar om. Men vad så med naturvetarna? Det finns ju familjer som är så jevliga att de hyser både scholars och scientists.

Jag skulle nog hävda att en scholar även kan vara en naturvetare, t ex en fysiker eller licentiat i geogoni; så pass bred är termen.
Däremot bör kanske en filolog, antikhistoriker eller annan utpräglad humanist inte beskrivas som scientist; en högt uppsatt naturvetare besitter inte nödvändigtvis det vi kallar bildning.
Citera
2022-05-17, 22:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Tror ändå mer på scholars: Encyclopaedia Britannica skriver: ”Einstein was born into a family of scholars (Albert Einstein was his cousin), and, as a young man, studied law for a year before his doctorate (1903) in musicology and composition at the University of Munich.”
Jag håller med. Academic är en krånglig term på engelska, eftersom det utöver ordets svenska betydelse kan betyda både verksam som lärare l. forskare inom universitetsväsendet och akademiledamot, två betydelser som det svenska akademiker saknar och som kan förvirra den engelskspråkige om vad som egentligen avses.

Citat:
Jag skulle nog hävda att en scholar även kan vara en naturvetare, t ex en fysiker eller licentiat i geogoni; så pass bred är termen.
Jag är av samma mening.
Senast redigerad av Hamilkar 2022-05-17 kl. 23:04.
Citera
2022-05-18, 10:40
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Däremot bör kanske en filolog, antikhistoriker eller annan utpräglad humanist inte beskrivas som scientist; en högt uppsatt naturvetare besitter inte nödvändigtvis det vi kallar bildning.

Min huvudsakliga reservation mot scholar är att det även rymmer personer som inte nödvändigtvis har sin bakgrund på någon school men vars arbete likväl är scholarly. Det finns t.ex. några amerikanska paralitterära kotterier vars medlemmar framställer utgåvor, kritik, biografier och andra studier under benämningen scholars och gör detta utan anknytning till något lärosäte. Lovecraft-experten S. T. Joshi är det första namn som slår mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag håller med. Academic är en krånglig term på engelska, eftersom det utöver ordets svenska betydelse kan betyda både verksam som lärare l. forskare inom universitetsväsendet och akademiledamot, två betydelser som det svenska akademiker saknar och som kan förvirra den engelskspråkige om vad som egentligen avses.

Akademiledamöter är såvitt jag förstår inte academics utan academicians.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in