2021-03-17, 18:26
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckyCheese
Jag har letat på Internet men kan inte hitta svar på betydelsen av O' i engelska . En simpel fråga men den har stört mig ett tag.

Som
Cat o' nine tails
Filet o' fish
O'Brien

Motsvarar O' direkt Of eller har det en annan betydelse? (Varför förkorta ett så kort ord i så fall?)

O' = of
Ó = ättling till
Citera
2021-03-17, 18:29
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
O' = of
Ó = ättling till
Ah, tack för ett snabbt svar👍
Citera
2021-03-17, 18:35
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckyCheese
Ah, tack för ett snabbt svar👍

Ó (ättling till) är gaeliska och O' används i texter för att indikera att man inte ska uttala f:et, detta för att få till en bättre prosodi. Förekommer i sångtexter bland annat.
Citera
2021-03-17, 18:43
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Ó (ättling till) är gaeliska och O' används i texter för att indikera att man inte ska uttala f:et, detta för att få till en bättre prosodi. Förekommer i sångtexter bland annat.
Härligt. Då har jag lärt mig något idag. Tack!
Citera
2021-03-18, 03:36
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Man får nog använda någon konstruktion med "spår av" eller "rester av", är jag rädd.

Tack.
Citera
2021-03-20, 01:39
Medlem
Permission (från fängelset), vilket uttryck brukar användas för det i USA respektive UK?

Jag söker en vardaglig term, inte riktigt den lagtekniska termen.
Citera
2021-03-20, 01:49
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Permission (från fängelset), vilket uttryck brukar användas för det i USA respektive UK?

Jag söker en vardaglig term, inte riktigt den lagtekniska termen.

Leave är nog det det enklaste alternativet iaf om man inte räknar med mer specifika slanguttryck för olika grupper.
Citera
2021-03-20, 14:34
Medlem
Asmodeusvults avatar
”They said that it lacked any of the humor that made the rest of the series wonderful and felt procedural.”

I meningen ovan används ordet ”procedural” med negativ konnotation.

Det handlar om ett avsnitt ur en tv-serie.
För mig har ordet förståtts så att det beskriver något som en del av en serie. Dvs, om ett avsnitt i en tv-serie beskrivits så skulle jag tolkat det som att det, säg, var en del av tre avsnitt med en viss övergripande handling.

Kan någon förklara detta ords betydelse ordentligt för mig?
Citera
2021-03-20, 14:57
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
”They said that it lacked any of the humor that made the rest of the series wonderful and felt procedural.”

För mig har ordet förståtts så att det beskriver något som en del av en serie. Dvs, om ett avsnitt i en tv-serie beskrivits så skulle jag tolkat det som att det, säg, var en del av tre avsnitt med en viss övergripande handling.

Givet kontexten torde det hänsyfta vad man brukar kalla procedural drama. Tänk TV-serier där varje avsnitt blir uppklarade. Typ Sherlock Holms (man löser ett mysterium varje avsnitt), Law & Order och så vidare.
Citera
2021-03-20, 15:13
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Utan att veta vilken serie det rör sig om så tolkar jag Procedural här i en betydelse i linje med att nånting är kliniskt, tråkigt, sakligt, dokumentärt.
Ie visar tex polisarbete eller sjukvård på ett mer realistiskt sätt med fokus på själva processen utan att försköna eller göra det mer underhållande.
Citera
2021-03-20, 17:14
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

”Livlös” eller ”stereotyp”.
Citera
2021-03-20, 18:10
Medlem
Annacondas avatar
Citat:

Man kan googla procedural drama meaning också, det finns en hel Wikiartikel om det .
Här kan du läsa om det: https://en.wikipedia.org/wiki/Procedural_drama

I det exempel du gav är det detta de avser (från Wikiartikeln):
Citat:
Procedurals are often criticized for being formulaic.

https://en.wiktionary.org/wiki/formulaic
Citat:
formulaic
Closely following a formula or predictable pattern; imitative, not original.

Example: That TV series has become awfully formulaic in the last couple of seasons.
Senast redigerad av Annaconda 2021-03-20 kl. 18:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in