2011-08-21, 11:50
Medlem
Kaaazams avatar
Jag har absolut inget emot personer med diagnosen och jag kan förstå att man hamnar i problem pga sin diagnos. Män när man sen får hjälp och ändå gör dumma grejer och bara skyller på diagnosen....
Citera
2011-08-21, 11:59
Medlem
tantvrists avatar
f.d vän med en person som har damp, han sade att det är skönt att få utbrott ibland och göra impulsiva saker och han försöker inte kämpa emot alls. Han sade även att han använder sin diagnos som en ursäkt så att han kommer lindrigt undan.
Citera
2011-08-21, 12:20
Medlem
joees avatar
Jag har ADHD men det är ingenting jag skyltar med eller skyller på. Jag ser det mer som ett "verktyg/tillgång" än som ett hinder.

Har man ADHD så får man tänka sig för några gånger extra i allt helt enkelt.
Citera
2011-08-21, 12:47
Medlem
Alexander Liass avatar
Påhittad sjukdom skapad för att generation gratis ska slippa ta ansvar för sina handlingar. Punkt.
Citera
2011-08-21, 12:47
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantvrist
f.d vän med en person som har damp, han sade att det är skönt att få utbrott ibland och göra impulsiva saker och han försöker inte kämpa emot alls. Han sade även att han använder sin diagnos som en ursäkt så att han kommer lindrigt undan.

Fast DAMP och ADHD är inte riktigt samma sak heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Alexander Lias
Påhittad sjukdom skapad för att generation gratis ska slippa ta ansvar för sina handlingar. Punkt.

Och medicinen är placebo eller?
Citera
2011-08-21, 12:56
Medlem
Jiimmmiishs avatar
Min lillasyster lider av ADHD och jag kan säga att det vi kommit fram till av att se hennes beteende är att hon har ingen som helst impulskontroll... Hon bara gör och tänker inte ens efter även när hon väl har gjort det.
Citera
2011-08-21, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pappsengubben
ADHD:n har inget med att du är ett svin som misshandlar folk.

ADHD ger koncentrationssvårigheter.

Att du ditt flinande mongo TYCKER att det är ok att slå oskyldiga har andra orsaker. Vilka vet jag inte men det kan hända att det är så enkelt som att du är degenererad och borde utrotas.

Tror du får kolla upp ADHD igen.

Ständig otålighet och/eller låg frustrationströskel är väldigt talande för många med ADHD och detta kan leda till att aggressioner kan uppstå.
Citera
2011-08-21, 13:04
Medlem
Ett av prblemen med ADHD är att man inte riktigt vet vad det beror på. Man trodde länge att det hade med uppväxtmiljön att göra eller med sociala vanor som imiterats men nu lutar det allt mer mot att det faktiskt är en ärftlig sjukdom precis som de andra förmågorna inom autismspektrat. Att ha ADHD innebär mer än bara koncentrationssvårigheter och dålig impulskontroll. I och med koncentrationssvårigheterna och impulskontrollen har man svårt att uppfatta världen så som andra ser på den. Hur var och en av oss ser på världen är ju ett inlärt beteende och om man har svårt att socialiceras in i en grupp pga koncentrationssvårigheter från första början kan det vara svårt att förstå hur andra ser på världen och vilket beteende som är gångbart. Det som i regel händer när en människa med ADHD får ett utbrott eller en blackout är att intrycken blir svåra att sortera och när energin inte räcker till för att sortera dessa intryck blir de frustrerade och till slut arga. Att man blir arg skapar alltid mer reaktion hos människor. Många har alltså lärt sig att om de ska få hjälp att avbryta sorterandet och det energikrävande måste de agera ut för att får hjälp att lugna sig. Förr, innan man visste bättre brukade man hålla fast barn med utbrott men efter alltför många dödsfall där vuxna tar i för hårt har detta blivit en metod som inte längre bör eller får användas. Detta gör också att personen får ännu mindre chanser att skapa egna strategier för att passa in. Det man kan göra om man känner sig skrämd när en person med ADHD blir arg eller utför irrationella handlingar som skapar oro är att försöka få ner dem på jorden genom att minska de intryck som finns runt omkring. Man kan hjälpa dem att gå in i ett tomt rum eller det bästa av allt är att ge dem någon liten godis eller något och förklara att "vi ska äta den här kolan och sen kan vi prata, fortsätta läsa, gå härifrån etc".
Att det är allt fler som får diagnosen betyder inte att det är fler som får ADHD. Det betyder bara att det är fler som kan få hjälp!!
Citera
2011-08-21, 13:14
Medlem
Skamligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Det beror på att man om man har adhd har svårt att dra lärdom från tidigare erfarenheter.

Vad fan får du det ifrån? Är du en idiot på riktigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Alexander Lias

Du vet att det finns forskning som visar på att personer med adhd har en obalans i hjärnan av bland annat dopamin. Men du står väl över forskningen antar jag.
Senast redigerad av Skamlig 2011-08-21 kl. 13:18.
Citera
2011-08-21, 13:15
Medlem
Kaaazams avatar
bra förklarat lookenguard
Citera
2011-08-21, 13:18
Medlem
Kaaazams avatar
Vad jag har fattat så kan ADHD variera. Alltså att vissa har jätte starka syndrom och vissa har inte alls lika mycket. Stämmer det eller har alla samma ADHD?
Citera
2011-08-21, 13:20
Medlem
Skamligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaaazam
Vad jag har fattat så kan ADHD variera. Alltså att vissa har jätte starka syndrom och vissa har inte alls lika mycket. Stämmer det eller har alla samma ADHD?

Det är ett spektrum så självklart varierar det från person till person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in