2025-03-18, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucidDreamer83
Tror ni man kan f medicinering om man r 50r gammal och har hgt blodtryck/hypertoni vid en ADHD-diagnos?

Du br medicinera bort ditt hga blodtryck. Och fr du medicin fr ADHD kan din dos av blodtrycksmedicin behva justeras. Det r nog inte mer drastiskt n s.
Citera
2025-03-19, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Du br medicinera bort ditt hga blodtryck. Och fr du medicin fr ADHD kan din dos av blodtrycksmedicin behva justeras. Det r nog inte mer drastiskt n s.

Jag medicinerar redan idag mitt hga blodtryck med Enalapril och Metoprolol.
Har normalt blodtryck med den medicinen.

Mina frldrar har gtt bort. Fr att gra en barndomsanamnes, gr det d anvnda en tidigare lrare, eller elev/kompis. Eller r du just hur det fungerade i hemmet som de r ute efter?
Min lillebror vet dock att jag var jobbig hemma. Men de vill kanske ha ngon som var lite ldre.
Fick ofta utbrott om ngon strde mig i min hyper fokus.
En sommar fick jag bo hos en annan familj som sommarbarn, eftersom jag var jobbig.

Har i vuxen lder ftt gra en asperger utredning, som det visade sig att jag inte har.
r sjlv ganska sker p att jag har ADD/HD
Senast redigerad av LucidDreamer83 2025-03-19 kl. 07:56.
Citera
2025-04-25, 22:06
Medlem
Zyndromes avatar
Sen en tid tillbaka tog jag kontakt med vrden, d jag och mitt boendestd pratade om mina koncentrationssvrigheter, svrt att komma igng med uppgifter, tankspriddhet, med mera genom livet. S, har nu efter ungefr ett halvr av besk hos psykiatrimottagningen, ftt det redovisat fr mig att jag har ADHD, huvudsakligen ADD, "Svr grad" enligt utltandet.
Sa ja till PEGASUS-kurs och kommer f lkartid om lkemedel. Psykologen tyckte jag skulle ha haft denna diagnos sedan lnge, d jag i vre 20-rsldern fick diagnos fr Asperger, och redan runt 11 rs lder p barnpsyk fick jag en Tourettes-diagnos. Men tyvrr, frr s tittade de bara p Asperger-symtomen och gick p det spret.
Vet inte vad jag ska frvnta mig av lkemedel och terapi/kurser, men kan bara hoppas det fr nn rtsida p livet, vilket knns som en klen trst nu nr man r 40+ och har absolut ingenting att visa fr det, som om de sista 20 ren inte fanns; r man kunde ha ftt hjlp. Sen r ju frgan om jag ens fr lkemedel att prova d jag sen tidigare drabbats av hjrtinfarkt, och kkar mycket annat. Har inte haft det bsta livet, precis.
Citera
2025-04-26, 06:14
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyndrome
Sen en tid tillbaka tog jag kontakt med vrden, d jag och mitt boendestd pratade om mina koncentrationssvrigheter, svrt att komma igng med uppgifter, tankspriddhet, med mera genom livet. S, har nu efter ungefr ett halvr av besk hos psykiatrimottagningen, ftt det redovisat fr mig att jag har ADHD, huvudsakligen ADD, "Svr grad" enligt utltandet.
Sa ja till PEGASUS-kurs och kommer f lkartid om lkemedel. Psykologen tyckte jag skulle ha haft denna diagnos sedan lnge, d jag i vre 20-rsldern fick diagnos fr Asperger, och redan runt 11 rs lder p barnpsyk fick jag en Tourettes-diagnos. Men tyvrr, frr s tittade de bara p Asperger-symtomen och gick p det spret.
Vet inte vad jag ska frvnta mig av lkemedel och terapi/kurser, men kan bara hoppas det fr nn rtsida p livet, vilket knns som en klen trst nu nr man r 40+ och har absolut ingenting att visa fr det, som om de sista 20 ren inte fanns; r man kunde ha ftt hjlp. Sen r ju frgan om jag ens fr lkemedel att prova d jag sen tidigare drabbats av hjrtinfarkt, och kkar mycket annat. Har inte haft det bsta livet, precis.

Den enda hjlpen man kan. F av en adhd dignos r om man fr medicin

I vrigt finns det ingen hjlp som stder dig specifikt med dina ev adhd-relaterade problem

Sn tillhr vare sig habilitering eller psykiatri . Pegasus r ett skmt, man ska sitter i en aula med ngra frmlingar ett par gnger
Citera
2025-04-26, 13:18
Medlem
Zyndromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Den enda hjlpen man kan. F av en adhd dignos r om man fr medicin

I vrigt finns det ingen hjlp som stder dig specifikt med dina ev adhd-relaterade problem

Sn tillhr vare sig habilitering eller psykiatri . Pegasus r ett skmt, man ska sitter i en aula med ngra frmlingar ett par gnger

Om det r ett skmt eller ej kvarstr att se. Men jag hoppas i alla fall att medicin kan hjlpa mig att kommer ver mina mentala barrirer, speciellt att ta tag i saker istllet fr att skjuta upp dem tills jag lgger nsan i vdret.
Citera
2025-04-26, 14:07
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyndrome
Om det r ett skmt eller ej kvarstr att se. Men jag hoppas i alla fall att medicin kan hjlpa mig att kommer ver mina mentala barrirer, speciellt att ta tag i saker istllet fr att skjuta upp dem tills jag lgger nsan i vdret.
Ja till snt r den en bra hjlp medicinen.
Citera
2025-04-26, 14:09
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Ja till snt r den en bra hjlp medicinen.

Ja tjack r ypperligt p den punkten..
Citera
2025-05-15, 00:39
Medlem
bratworsts avatar
Hej! Hittade ingen trd kopplad till just att hitta ADHDmedicin som fungerar bra. Provar just nu voxra fr ADHDn men den r inte alls bra tycker jag. Knner mig paranoid typ. Gillar inte de narkotikaklassade adhdmedicinarne d jag blir aldelles fr stissig och knns som att jag stndigt r i fight-or flight. Fast jobb/plugg fungerar bttre p concert/elvanse. Vad finns de fr andra jag kan prata med min lkare om att prova? Och vad har ni fr erfarenheter? Har ngon annan medicin funkar fr er?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in