2011-08-27, 22:05
Medlem
Butterkakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenUltimata
Men till exempel förut satt jag uppe vid Tvn hos minna föräldrar och jag hör min 12 ådriga syster nere i köket med sin vän, hon börjar berätta eller sjunga något som får mig att bli så jävla förbannad, grymt äckligt jobbig röst har hon och ändå hördes det inte så väldigt mycket, Morsan var ett rum bort så jag såg det som ett bättre alternativ om hon fick dom att hålla käft så jag sa till henne, men svaret blev bara - Sluta va så barnslig, du får öva bort det där, ingen i min familj har någon respekt för mitt funktionshinder, dom försöker inte ens. dom vet att jag hatar när dom går runt och sjunger men ändå kan dom stå mitt framför mig och kolla mig i ögonen och börja gapa. så jävla jobbigt!

Jo du hade säkert behövt bo själv, vilken situation är du i just nu? Jobbar, pluggar, arbetslös? Du kommer säkert må bättre om du har ditt egna. Blir det outhärdligt som det är just nu, GÅ IVÄG! Om dom nu ska irritera dig och tro att du fejkar psykproblem så undvik dom.
Citera
2011-08-27, 22:09
Medlem
Haustis avatar
Skaffa strategier för att överleva.
1. Öronproppar alltid med.
2. Träna som en galning.
3. Ät typ valeriana, receptfritt, på apoteket, gör att du kan komma ned liiiite i varv, kanske sova bättre.
4. Inse att det är drygt att vänta på medicin, men det är ett faktum.
5. Ladda ned massa film, ät godis, häng på FB, ALLT som får bort fokus på att du tänker på att det är segt att vänta. Prova typ att rida eller hoppa fallskärm. Något du skräms av, blir utmanad av, och måste hålla fokus på.

Familjer och andra behöver inte fatta något, skit i dem.
Lycka till....
Citera
2011-08-27, 22:36
Medlem
DenUltimatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butterkakan
Jo du hade säkert behövt bo själv, vilken situation är du i just nu? Jobbar, pluggar, arbetslös? Du kommer säkert må bättre om du har ditt egna. Blir det outhärdligt som det är just nu, GÅ IVÄG! Om dom nu ska irritera dig och tro att du fejkar psykproblem så undvik dom.

bor hos föräldrarna pluggar just nu, ska la försöka komma bort så fort jag har råd.
Citera
2011-08-27, 22:44
Medlem
DenUltimatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hausti
Skaffa strategier för att överleva.
1. Öronproppar alltid med.
2. Träna som en galning.
3. Ät typ valeriana, receptfritt, på apoteket, gör att du kan komma ned liiiite i varv, kanske sova bättre.
4. Inse att det är drygt att vänta på medicin, men det är ett faktum.
5. Ladda ned massa film, ät godis, häng på FB, ALLT som får bort fokus på att du tänker på att det är segt att vänta. Prova typ att rida eller hoppa fallskärm. Något du skräms av, blir utmanad av, och måste hålla fokus på.

Familjer och andra behöver inte fatta något, skit i dem.
Lycka till....

Tack för tipsen

Jävligt bra tips med det där om Valeriana!
Citera
2011-08-28, 07:24
Medlem
Kan du lära dig meditation/koncentration så är det mest effektivt. Tankarna och känslorna försvinner när du väljer att inte fokusera på dem. Dessutom, när sinnet är starkt koncentrerat så upplever man ett enormt välbehag. Heroin*1000000 men med positiva verkningar.

Och förstås motion samt flytta ifrån det som du upplever jobbigt för tillfället.
Citera
2011-08-29, 04:38
Medlem
Knaffells avatar
Edit: Fel forum.
Citera
2011-08-29, 05:34
Medlem
Min 2-åriga brorsdotter har nyligen blivit diagnoserad med ADHD och både jag och min bror skulle vilja lära oss så mycket som möjligt om sjukdomen för att få veta hur vi ska hantera hennes utbrott,talförmåga,sömn etc. Hur man uppfostrar och lever med ett barn med ADHD.

Jag skulle nu vilja se,läsa, höra om allt som har med ADHD att göra.

Jag letar med andra ord efter dokumentärer, Youtube-videos, hemsidor, pdf:er,bloggar, böcker - allt som kan göra livet enklare för en person med ADHD.

Har redan laddat ner dokumentären Vetenskapens värld: Piller på liv och död från SweTV.org , några andra förslag?

PS. Självklart är läkare/terapeuter redan inblandade, men det är aldrig fel att få information från fler källor och person, särskilt när det gäller ens egna barn.

Tack på förhand.
Citera
2011-08-29, 23:21
Medlem
Rosenkorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedin01
Min 2-åriga brorsdotter har nyligen blivit diagnoserad med ADHD och både jag och min bror skulle vilja lära oss så mycket som möjligt om sjukdomen för att få veta hur vi ska hantera hennes utbrott,talförmåga,sömn etc. Hur man uppfostrar och lever med ett barn med ADHD.

Jag letar med andra ord efter dokumentärer, Youtube-videos, hemsidor, pdf:er,bloggar, böcker - allt som kan göra livet enklare för en person med ADHD.

Har redan laddat ner dokumentären Vetenskapens värld: Piller på liv och död från SweTV.org , några andra förslag?

PS. Självklart är läkare/terapeuter redan inblandade, men det är aldrig fel att få information från fler källor och person, särskilt när det gäller ens egna barn.

Tack på förhand.
Den kunnigaste av de kunnigaste...i min värld. Rekommenderas!
http://www.youtube.com/watch?v=sfJntNwXTRQ
Citera
2011-08-29, 23:26
Medlem
Rosenkorss avatar
Oh, and btw....eftersom diagnosen har kommit så tidigt, så finns alla möjligheter i världen för att leva ett normalt liv längre fram i livet. Det gäller bara - som ni så positivt visar - att ha kunskapen om själva diagnosen. Fortsätt sök information.
Citera
2011-08-30, 14:49
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedin01

Tack på förhand.

I min åsikt låter det väldigt konstigt att en person som är så ung som 2 år gammal kan få en diagnos som ADHD. Man har ju knappt ens börjat prata vid den åldern... Men oavsett så är ADHD ingen sjukdom utan en funktionsnedsättning, och om det nu är så att din 2-åriga brorsdotter har ADHD och har fått diagnosen redan såhär tidigt så har ni alla möjligheter i världen att göra hennes liv så bra som möjligt.
Fokus bör vara på ordning, rutiner och struktur i vardagen då detta, iallafall enligt min åsikt, är något av det viktigaste för en individ som har ADHD och tyvärr alldeles för ofta även något som saknas. Jag har själv vuxit upp i en total röra, och man kan nog påstå att det på vissa sätt och vis har förstört mig och mitt liv.

Om du vill så kan jag kolla upp olika dokumentärer och webbsidor och dylikt åt dig. Ett tips redan nu är Socialstyrelsens rapport på ADHD (mycket läsning dock, över 200 sidor): "ADHD hos barn och vuxna", trots att den är nästan 10 år gammal nu. Annars är Sverige rätt "efter", jag skulle rekommendera att läsa engelska artiklar och dylikt.
Citera
2011-08-30, 19:12
Medlem
DenUltimatas avatar
Är det normalt att känna smärta och irritation regelbundet? andra med Adhd värkar ju bara ha det i perioder eller när något speciellt stör dom. men för mig så skiftar det bara på hur jobbigt eller ont det gör, om jag har tur kanske jag inte ens tänker på det men oftast är ju smärtan där och saker runt omkring mig som stör mig, när något ljud jag stör mig på kommer hinner jag ju inte ens tänka innan jag skriker - håll käft, eller sluta. min familj fattar ju inte att jag inte kan kontrollera mig själv och klagar på hur jobbigt det är för dom. dom borde veta såpass att jobbigt för dom är det ju knappas om man jämför med någon som får gå och hålla det instängt i sig i kanske flera veckor.

Mår verkligen as dåligt nu, kan inte göra något utan att det får konsekvenser.
Citera
2011-08-30, 20:36
Medlem
Olle.Claessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenUltimata
Är det normalt att känna smärta och irritation regelbundet? andra med Adhd värkar ju bara ha det i perioder eller när något speciellt stör dom. men för mig så skiftar det bara på hur jobbigt eller ont det gör, om jag har tur kanske jag inte ens tänker på det men oftast är ju smärtan där och saker runt omkring mig som stör mig, när något ljud jag stör mig på kommer hinner jag ju inte ens tänka innan jag skriker - håll käft, eller sluta. min familj fattar ju inte att jag inte kan kontrollera mig själv och klagar på hur jobbigt det är för dom. dom borde veta såpass att jobbigt för dom är det ju knappas om man jämför med någon som får gå och hålla det instängt i sig i kanske flera veckor.

Mår verkligen as dåligt nu, kan inte göra något utan att det får konsekvenser.

Ja det är lite av en del i diagnosen för mig går det i perioder men vissa känner sig rastlösa hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in