Citat:
Ursprungligen postat av Hedin01
Min 2-åriga brorsdotter har nyligen blivit diagnoserad med ADHD och både jag och min bror skulle vilja lära oss så mycket som möjligt om sjukdomen för att få veta hur vi ska hantera hennes utbrott,talförmåga,sömn etc. Hur man uppfostrar och lever med ett barn med ADHD.
Jag skulle nu vilja se,läsa, höra om allt som har med ADHD att göra.
Jag letar med andra ord efter dokumentärer, Youtube-videos, hemsidor, pdf:er,bloggar, böcker - allt som kan göra livet enklare för en person med ADHD.
Har redan laddat ner dokumentären Vetenskapens värld: Piller på liv och död från SweTV.org , några andra förslag?
PS. Självklart är läkare/terapeuter redan inblandade, men det är aldrig fel att få information från fler källor och person, särskilt när det gäller ens egna barn.
Tack på förhand.
I min åsikt låter det väldigt konstigt att en person som är så ung som 2 år gammal kan få en diagnos som ADHD. Man har ju knappt ens börjat prata vid den åldern... Men oavsett så är ADHD ingen sjukdom utan en funktionsnedsättning, och om det nu är så att din 2-åriga brorsdotter har ADHD och har fått diagnosen redan såhär tidigt så har ni alla möjligheter i världen att göra hennes liv så bra som möjligt.
Fokus bör vara på ordning, rutiner och struktur i vardagen då detta, iallafall enligt min åsikt, är något av det viktigaste för en individ som har ADHD och tyvärr alldeles för ofta även något som saknas. Jag har själv vuxit upp i en total röra, och man kan nog påstå att det på vissa sätt och vis har förstört mig och mitt liv.
Om du vill så kan jag kolla upp olika dokumentärer och webbsidor och dylikt åt dig. Ett tips redan nu är Socialstyrelsens rapport på ADHD (mycket läsning dock, över 200 sidor): "ADHD hos barn och vuxna", trots att den är nästan 10 år gammal nu. Annars är Sverige rätt "efter", jag skulle rekommendera att läsa engelska artiklar och dylikt.