2011-08-21, 13:41
Medlem
Kaaazams avatar
Låter rimligt
Citera
2011-08-21, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander Lias
Påhittad sjukdom skapad för att generation gratis ska slippa ta ansvar för sina handlingar. Punkt.
Exakt.
Hur kommer det sig att det bara är "white trash" med värdelösa/missbrukar föräldrar som "har" adhd?
I akademikerkretsar o.s.v. har jag aldrig sett någon som har en "bokstavskombinationsunge".

http://www.guzer.com/videos/south_park_add.php
Citera
2011-08-21, 13:46
Medlem
Skamligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Exakt.
Hur kommer det sig att det bara är "white trash" med värdelösa/missbrukar föräldrar som "har" adhd?
I akademikerkretsar o.s.v. har jag aldrig sett någon som har en "bokstavskombinationsunge".

http://www.guzer.com/videos/south_park_add.php

Seriöst? Vad baserar du det på. Jag känner många med adhd och inga är ens i närheten att klassas som "white trash" eller har några dåliga förhållanden hemma. Många kämpar även vidare med eftergymnasiala studier. Anledningen till att du "aldrig sett någon" i akademikretsar beror antagligen på två saker.
1. Många skryter inte med sina diagnoser, utan kanske till och med vill hålla det hemligt för att inte bli sedd annorlunda.
2. En stor del av sjukdomsbilden är just koncentrationsproblem, därför finner du säkert mycket färre "bokstavskombinationsungar" med högre utbildningar eftersom de har extremt mycket svårare att klara av det.

Om ni inte tillför något mer till debatten än dessa låga, ointelligenta påståenden föreslår jag att ni loggar ut och inväntar sommarlovets slut.
Senast redigerad av Skamlig 2011-08-21 kl. 13:48.
Citera
2011-08-21, 13:55
Medlem
I yngre åldrar och puberteten kan jag förstå att man inte kan anklaga adhd barn för att ta ansvar för sina handlingar. Men när de har fyllt 18 så borde de ha fått lite självinsikt och förstå att de inte ska bruka alkohol.
Citera
2011-08-21, 13:59
Medlem
Skamligs avatar
Det görs för många generaliseringar i den här tråden. Självklart finns det folk som skyller på sin diagnos, men det är inte ett fenomen exklusivt för adhd.
Senast redigerad av Skamlig 2011-08-21 kl. 14:02.
Citera
2011-08-21, 14:37
Medlem
Pappsengubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merewena
Tror du får kolla upp ADHD igen.

Ständig otålighet och/eller låg frustrationströskel är väldigt talande för många med ADHD och detta kan leda till att aggressioner kan uppstå.

"Har själv adhd och har misshandlat många när jag har fått utbrott i skolan, tog mig 4-5 år tills jag blev avstängd från skolan och hamna på ett hvb hem hihi
Har tappat räkningen på hur många jag har slagit, tillochmed lärare. tråkigt.
Jobbar och sköter mig i övrigt nu går finfint. problem? "

Den här Mobbaren / Misshandlaren kommenterade JAG.

Är den den idioten du försvarar? Fine, hoppas ni "stöter" ihop en dag i tunnelbanan, ditt dumhuvve.

Efter det mötet, när du misshandlad utan orsak ligger förlamad så kan du ju läsa in allt om olika bokstavskombinationer och roa dig med att posta i trådar utan att tänka, om du har förmåga till detta...

Läs hans inlägg noga och kom med ditt besserwissrande sedan...
Citera
2011-08-21, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pappsengubben
ADHD:n har inget med att du är ett svin som misshandlar folk.

ADHD ger koncentrationssvårigheter.

Att du ditt flinande mongo TYCKER att det är ok att slå oskyldiga har andra orsaker. Vilka vet jag inte men det kan hända att det är så enkelt som att du är degenererad och borde utrotas.

Det här var ditt svar på det han skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av Pappsengubben
"Har själv adhd och har misshandlat många när jag har fått utbrott i skolan, tog mig 4-5 år tills jag blev avstängd från skolan och hamna på ett hvb hem hihi
Har tappat räkningen på hur många jag har slagit, tillochmed lärare. tråkigt.
Jobbar och sköter mig i övrigt nu går finfint. problem? "

Den här Mobbaren / Misshandlaren kommenterade JAG.

Är den den idioten du försvarar? Fine, hoppas ni "stöter" ihop en dag i tunnelbanan, ditt dumhuvve.

Efter det mötet, när du misshandlad utan orsak ligger förlamad så kan du ju läsa in allt om olika bokstavskombinationer och roa dig med att posta i trådar utan att tänka, om du har förmåga till detta...

Läs hans inlägg noga och kom med ditt besserwissrande sedan...

Så jag svarade att du får läsa på lite mer om ADHD då det handlar om så mycket mer än koncentrationssvårigheter.

Jag gav dig en orsak till varför vissa människor med ADHD får sina utbrott och slår människor.
Jag försvarar inte att han har gjort det, men jag ger dig svaret på varför det kan hända.
Citera
2011-08-21, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skamlig
..bla bla bla..
Om ni inte tillför något mer till debatten än dessa låga, ointelligenta påståenden föreslår jag att ni loggar ut och inväntar sommarlovets slut.

Faktum är att akademiker inte får damp/adhdungar, bara patrask som inte klarar av en normal uppfostran får "dampungar". Det handlar bara om att de värdelösa föräldrarna inte suttit gränser och lärt barnet hur man skall bete sig.
Sätter man ungen framför tvn som 2-3åring så ökar risken dessutom exponentiellt eftersom man vänjer hjärnan med tvns flimmer och att det skall hända något konstant. Barnet lär sig aldrig att ta det lugnt.
En normal förälder läser o.s.v för sina barn och ser till att hjärnan utvecklas.. en LM-rökande svanktatuerad helgalkoholist dumpar horungen (fader okänd) framför tvn och går och tar sig en grogg eller lite lådvin.. "för det är ju lill-lördag".

Du är nyregistrerad under pågående sommarlov och du talar om att vänta på sommarlovets slut? Köp en bok dampunge.. men den klarar du väl inte ens av att läsa.
Citera
2011-08-21, 15:16
Medlem
Sättet att sätta diagnoser håller på att göras om. Autism/asperger/ADHD är i stort sett samma sak med en små variationer bara. Personer med ADHD är okapabla att förstå andra människor till 100%. De har också problem med att förstå konsekvenserna av sitt görande.
Citera
2011-08-21, 15:31
Medlem
Man kan väl inte alltid använda ADHD som en ursäkt men en av kriterierna som man kan ha för ADHD är ju väl just dålig impulskontroll? Att man handlar innan man tänker
Citera
2011-08-21, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaaazam
Hur kommer det sig att ADHD är en ursäkt för att i princip nästa kunna bete sig hursomhelst ?

de e väl de som ÄR adhd, att man inte kan tänka efter före..bl.a.

En bra artikel i DN från 2009:

Citat:
– Vi kunde se att dopaminaktiviteten var lägre hos dem med adhd. Det förklarar deras symtom som koncentrationssvårigheter och låg impulskontroll, säger Nora D Volkow, som är chef för National institute on drug abuse i USA.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fynd-loser-gatan-adhd
Citera
2011-08-21, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaaazam
Hur kommer det sig att ADHD är en ursäkt för att i princip nästa kunna bete sig hursomhelst ?

För att ha ADHD är en ursäkt för att vara korkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in