Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Nej, det var en massa frågetecken i min text angående medicinen och du känns ju balanserad och lugn..
Det kanske är olika på hur impulskontrollen är när det gäller känslor? Det kanske är så att man har olika svårt att kontrollera olika impulser?
Men helt klart skapar det mer problem i samhället om man är aggressiv så då blir man ju uppmärksammad på ett helt annat sätt.
En annan sak som min väninna påpekade var att när hennes son hamnade i häktet efter att hans kompis med en mer aggressiv ADHD hade kaxat med polisen så blev hennes son fruktansvärt rastlös av att bli inlåst och kunde inte sova ruset av sig utan vankade hela natten i cellen.
Medans hans kompis berättade att han blev jättelugn av att bli inlåst och sov som en stock.
Det kanske bara gäller individerna men jag har läst att folk med sk ADHD är fler i fängelse procentuellt än ute i samhället. Precis som att de blir lugna av amfetamin och därför lättare fastnar i missbruk.
Lugn är jag nästan aldrig, men jag är nästan aldrig aggressiv. Min vän är det och har precis fått sin diagnos och medicinering, och hennes humör är så jämnt att det är som natt och dag. Innan kunde vi hamna i stora kaotiska bråk, men nuförtiden är det värsta jag kan dra till minnes att vi tjafsat och höjt rösterna mot varandra.
Din sons vän var ju väldigt berusad och fick säkert ut rätt mycket känslor av det aggressiva utbrottet, dessutom så är ju det stora problemet i ADHD att det både gäller passivitet och hyperaktivitet. Jag kan knappt gå upp på morgnarna och kan vara helt utmattad och död i hjärnan, för att bara någon timme senare vara helt uppe i varv och känna mig manisk och okontrollerbar. Jämför t ex med folk som har ADD och saknar symptomen av hyperaktivitet/impulsivitet - de är fast i den utmattade, okoncentrerade och passiva fasen.
Medan vi som har helhetsproblematiken växlar mellan detta ofrivilligt och utan att kunna rikta vår uppmärksamhet på ett effektivt och fungerande sätt.
Det är därför jag ofta fick skit som ung - folk ifrågasatte varför jag inte gjorde läxor och dylikt för de kan se mig sitta helt überkoncentrerad på en sak flera timmar i sträck, och antog således att jag var lat och bara gjorde det jag ville och sket i allt annat.
Men så var ju aldrig fallet, och jag kommer nog för evigt hysa agg mot de vuxna i min omgivning under min uppväxt för att de aldrig förstod att jag hade stora problem och behövde hjälp och förståelse.
Concerta hjälper med impulshanteringen. ADHD går hand i hand med dålig impulskontroll, och med mig handlar det mycket om kroppsrörelser och att jag inte kan sluta prata. Men när det gäller min vän så handlar det om ohanterliga känsloutbrott.
Om det är tvärtom-effekt och fungerar impulshämmande så är medicinering med concerta självklart inget alternativ då det förvärrar symptomen.
Det är definitivt en överrepresentation i fängelset av folk som har ADHD. Särskilt när det gäller missbruk, som ju kan te sig som en självklarhet när det gäller någon som har odiagnosticerad ADHD och börjar självmedicinera eller söker efter kickar pga rastlösheten, uttråkningen, stimulansbehovet och impulsiviteten.
I många fall stoppas ett missbruk genom medicinering av concerta - för concertan dämpar grundorsakerna som startade drogbehovet och missbruket.
Tyvärr reagerar många som har ADHD väldigt konstigt på droger också (utöver paradoxala reaktioner på stimulanter) - jag kan ta mig själv som exempel för detta.