2010-09-30, 23:29
Medlem
flipper1446s avatar
Och här är sammanfattningen av studien samt att det finns möjlighet att läsa hela om man hostar upp $31.50.
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(10)61109-9/abstract#
Citera
2010-10-01, 17:44
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Nej, det var en massa frågetecken i min text angående medicinen och du känns ju balanserad och lugn..

Det kanske är olika på hur impulskontrollen är när det gäller känslor? Det kanske är så att man har olika svårt att kontrollera olika impulser?
Men helt klart skapar det mer problem i samhället om man är aggressiv så då blir man ju uppmärksammad på ett helt annat sätt.

En annan sak som min väninna påpekade var att när hennes son hamnade i häktet efter att hans kompis med en mer aggressiv ADHD hade kaxat med polisen så blev hennes son fruktansvärt rastlös av att bli inlåst och kunde inte sova ruset av sig utan vankade hela natten i cellen.
Medans hans kompis berättade att han blev jättelugn av att bli inlåst och sov som en stock.

Det kanske bara gäller individerna men jag har läst att folk med sk ADHD är fler i fängelse procentuellt än ute i samhället. Precis som att de blir lugna av amfetamin och därför lättare fastnar i missbruk.

Lugn är jag nästan aldrig, men jag är nästan aldrig aggressiv. Min vän är det och har precis fått sin diagnos och medicinering, och hennes humör är så jämnt att det är som natt och dag. Innan kunde vi hamna i stora kaotiska bråk, men nuförtiden är det värsta jag kan dra till minnes att vi tjafsat och höjt rösterna mot varandra.

Din sons vän var ju väldigt berusad och fick säkert ut rätt mycket känslor av det aggressiva utbrottet, dessutom så är ju det stora problemet i ADHD att det både gäller passivitet och hyperaktivitet. Jag kan knappt gå upp på morgnarna och kan vara helt utmattad och död i hjärnan, för att bara någon timme senare vara helt uppe i varv och känna mig manisk och okontrollerbar. Jämför t ex med folk som har ADD och saknar symptomen av hyperaktivitet/impulsivitet - de är fast i den utmattade, okoncentrerade och passiva fasen.
Medan vi som har helhetsproblematiken växlar mellan detta ofrivilligt och utan att kunna rikta vår uppmärksamhet på ett effektivt och fungerande sätt.
Det är därför jag ofta fick skit som ung - folk ifrågasatte varför jag inte gjorde läxor och dylikt för de kan se mig sitta helt überkoncentrerad på en sak flera timmar i sträck, och antog således att jag var lat och bara gjorde det jag ville och sket i allt annat.
Men så var ju aldrig fallet, och jag kommer nog för evigt hysa agg mot de vuxna i min omgivning under min uppväxt för att de aldrig förstod att jag hade stora problem och behövde hjälp och förståelse.

Concerta hjälper med impulshanteringen. ADHD går hand i hand med dålig impulskontroll, och med mig handlar det mycket om kroppsrörelser och att jag inte kan sluta prata. Men när det gäller min vän så handlar det om ohanterliga känsloutbrott.
Om det är tvärtom-effekt och fungerar impulshämmande så är medicinering med concerta självklart inget alternativ då det förvärrar symptomen.

Det är definitivt en överrepresentation i fängelset av folk som har ADHD. Särskilt när det gäller missbruk, som ju kan te sig som en självklarhet när det gäller någon som har odiagnosticerad ADHD och börjar självmedicinera eller söker efter kickar pga rastlösheten, uttråkningen, stimulansbehovet och impulsiviteten.
I många fall stoppas ett missbruk genom medicinering av concerta - för concertan dämpar grundorsakerna som startade drogbehovet och missbruket.
Tyvärr reagerar många som har ADHD väldigt konstigt på droger också (utöver paradoxala reaktioner på stimulanter) - jag kan ta mig själv som exempel för detta.
Citera
2010-10-01, 17:50
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThExanor
Fan vad otrevligt du svarade.

Amfetamin+ADHD=FALSKT. Folk med diagnosen adhd får exakt samma rus som en "normal" människa skulle känt. Om man tog det för berusnings syfte.

Det finns "amfetamin" i anti-damp medicin. Men kroppen producerar det självt också. Men tar man det i berusnings syfte är det x antal gånger mer mängd än i tabletterna.

Jaså, okej.

Man får inte exakt samma rus som en annan människa - de flesta upplever olika rus oberoende ifall de är normala eller inte. Det är olika för olika personer.
Personligen så är den dosen jag behöver ta riktigt hög innan jag "går över gränsen" och känner mig berusad väldigt högt när det gäller amfetamin.
Du låter ju inte särskilt insatt dock när du kallar medicineringen för "anti-damp"-medicin och hävdar att detta innehåller amfetamin?
Det är ytterst få som får medicinering innehållandes amfetamin i Sverige, metylfenidat är inte amfetaminbaserat utan det är en egen typ av stimulant som är amfetaminliknande.

Sedan fattar jag inte vad du menar med att kroppen producerar "anti-damp"-medicin själv, det gör den ju inte (om du nu syftar på amfetamin som är en konstgjord och kemiskt framställd substans).
Citera
2010-10-02, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjögräs
Jaså, okej.

Man får inte exakt samma rus som en annan människa - de flesta upplever olika rus oberoende ifall de är normala eller inte. Det är olika för olika personer.
Personligen så är den dosen jag behöver ta riktigt hög innan jag "går över gränsen" och känner mig berusad väldigt högt när det gäller amfetamin.
Du låter ju inte särskilt insatt dock när du kallar medicineringen för "anti-damp"-medicin och hävdar att detta innehåller amfetamin?
Det är ytterst få som får medicinering innehållandes amfetamin i Sverige, metylfenidat är inte amfetaminbaserat utan det är en egen typ av stimulant som är amfetaminliknande.

Sedan fattar jag inte vad du menar med att kroppen producerar "anti-damp"-medicin själv, det gör den ju inte (om du nu syftar på amfetamin som är en konstgjord och kemiskt framställd substans).

Min karl har förmodligen en relativt lätt så kallad ADHD, han provade amfetamin en gång när han var fjortis och det var skittråkigt. Han blev bara alldeles lugn, inget pigg alls.. Så efter det sket han i droger, det var roligare med bira när man ska parta..

Jag personligen anser att min karl är den mest imponerande människa jag känner. Han kan så otroligt mkt, hela umgängeskretsen ringer och frågar om allt möjligt och han skulle kunna jobba heltid med att hjälpa folk bara.
Jag undrar om inte så kallad ADHD är en mutation, en framtidsmänniska helt enkelt. En snabbare, vaknare hjärna med närpå fotografiskt minne.

Men jag undrar över en sak. Hur är det med hjärnans energiförbrukning när det gäller sk ADHD?
Jag skriver såkallad för jag anser att det är ett för vitt begrepp på för bred skala. Min karls hjärna stänger av verksamheten såfort han inte är koncentrerad, är filmen inte skitbra så somnar han i soffan.
Min väninna berättade att läkaren sagt att det beror på att det går åt ännu mer energi när man har så kallad ADHD och att hjärnan därför är snabb att gå på sparlåga.

När vi gick från att vara apor till att bli homosapiens så ökade våran energiförbrukning i hjärnan och är avsevärt större än andra rovdjurs.
Jag tycker att det stärker min teori att så kallad ADHD är en mutation. Men som sagt, då pratar jag om den lättare formen inte när man har fysiska problem lr andra större problem.
Vi har byggt ett samhälle som baseras på den tröga gamla hjärnan som behöver nöta in saker, folk med så kallad ADHD fattar mkt fortare och blir understimulerade i skolan och behöver lära sig mer fysiskt än filosofisk och därför tycker samhället att de inte fungerar.

Vad tänker ni?
Jag vet inte om någon tråd här har tagit upp de nya rönen som har kommit angående dna uppsättningen. Först pratar de om skadade gener men sen nämner de att folk med ADHD har en ökad andel av andra gener. Undra vilka de har testat också, om det bara är folk med svårare problem.. Eftersom jag anser att det är en oerhört onyanserat och därigenom felaktigt begrepp.
Citera
2010-10-02, 12:21
Medlem
Odhags avatar
En lite fråga till er som har erfarenhet av medicin.

Ska nu inom kort få medicinering, vilket jag ser fram emot.

Men, när jag granskar Concertahistorier runt nätet finner jag en liten gemensam nämnare, och det är att folk upplevs som tråkiga efter medicinering. En del säger sig till och med förlora vänner på grund av sin nya lugna personlighet, och att de själva tappar en viss social glöd.

Det ska sägas att denna potentiella nackdel inte är ett hinder för egen del. Upplevs jag som tråkig får det helt enkelt vara så, men om det finns motsatta historier vore det välkommet. Handlar det om en fas i början av medicineringen eller är den konstant? Min styrka är nämligen min passion och min "lidelsefulla konstnärsglöd" (som en vän uttryckte det) och jag är mån om denna.

Summerat blir alltså frågan; vad händer med den sociala personligheten vid medicinering?

Tacksam för svar!
Citera
2010-10-02, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odhag

Men, när jag granskar Concertahistorier runt nätet finner jag en liten gemensam nämnare, och det är att folk upplevs som tråkiga efter medicinering. En del säger sig till och med förlora vänner på grund av sin nya lugna personlighet, och att de själva tappar en viss social glöd.

Det ska sägas att denna potentiella nackdel inte är ett hinder för egen del. Upplevs jag som tråkig får det helt enkelt vara så, men om det finns motsatta historier vore det välkommet. Handlar det om en fas i början av medicineringen eller är den konstant? Min styrka är nämligen min passion och min "lidelsefulla konstnärsglöd" (som en vän uttryckte det) och jag är mån om denna.

Summerat blir alltså frågan; vad händer med den sociala personligheten vid medicinering?

Tacksam för svar!

Finns över 10 olika preparat och ytterligare några till om inte dom funkar så varför låsa sig vid "concerta" ?, utgår jag från all attention erfarenhet så verkar genomgående concerta vara det som folk beskriver såna här förändringar på, jag äter ritalin och har så gjort sedan 2007 och jag är samma person medicinerad som omedicinerad vilket är precis som det skall vara, allt medicineringen gör är låter mig fungera på ett högre plan.

Läser du genomgående negativa saker om concerta så vägrar du förslagsvis denna medicin och ber att få prova några av dom andra preparaten som finns.
Citera
2010-10-02, 15:28
Medlem
Odhags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Finns över 10 olika preparat och ytterligare några till om inte dom funkar så varför låsa sig vid "concerta" ?, utgår jag från all attention erfarenhet så verkar genomgående concerta vara det som folk beskriver såna här förändringar på, jag äter ritalin och har så gjort sedan 2007 och jag är samma person medicinerad som omedicinerad vilket är precis som det skall vara, allt medicineringen gör är låter mig fungera på ett högre plan.

Läser du genomgående negativa saker om concerta så vägrar du förslagsvis denna medicin och ber att få prova några av dom andra preparaten som finns.

Concerta är det som föreslogs redan när jag fick diagnosen, det är därför jag läst om just den medicinen. Jag har inte låst mig vid den, bara utgått ifrån att det är det jag tänker börja med; sen antog jag nog att de här personlighetsförändringarna gällde samtliga metylfenidatmediciner. Det kanske inte är så? Vad vet jag.

Jag är ute efter det du beskrev; att kunna fungera på högre plan utan att personligheten förändras.

Tack för svar i alla fall
Citera
2010-10-02, 17:02
Medlem
Citat:

Tacksam för svar!

Jag äter concerta. Har gjort det i några år nu. Kanske 3 år, jag vet inte exakt. Innan det åt jag ritalin vilket är ungefär samma medicin bara att ritalin inte är lika stark. Jag är fortfarande en glad och sprallig människa. Likadan som innan jag började med concerta. Nu har jag visserligen ätit min medicin så länge jag kan minnas (hehe, inte exakt!) men jag har testat andra dagar att inte ta den och det är ett helvete. Man kan ju bli nedstämd, aggressiv och så av medicineringen men det är (av vad jag hört) vanligast av strattera. Jag har fortfarande samma passion som förut.

Nu kanske jag inte är rätt person att svara på frågan eftersom jag ätit medicinen så länge men jag tror absolut inte att den ska påverka dig så mycket. Jag tror det handlar mer om att du ska kunna sitta lugn på t.ex. en lektion (om du nu studerar).

Jag däremot... somnar överallt om jag inte tar medicinen
Citera
2010-10-02, 17:52
Medlem
Hej!
Upplever du koncentrationssvårigheter plus att du antingen har överskotts energi eller att du är slö, och ifall att du lider av detta då tycker jag att du ska testa dig. Tester man gör på internet kan nästintill aldrig visa helt rätt!

Lycka till/ Perssonarne
Citera
2010-10-02, 18:08
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
.........................

Hmja, jag känner iallafall tvärtom - att ADHD är en väldigt nyanserad diagnos (men som behöver utveckling för att den fortfarande i mångt och mycket är utformad för att testas på barn och dessutom så föreligger det fortfarande en enorm okunskap inom psykiatrin).
Anledningen till att ADHD är ett brett bregrepp är just för att det är ett samlingsbegrepp för en rad olika symptom som varierar i grad och finns samlade hos vissa personer. Dvs ADHD innebär väldigt mycket - det finns olika underdiagnoser på ADHD beroende på vilket håll symptomen mest lutar sig mot.
Citera
2010-10-02, 18:33
Medlem
grithors avatar
Citat:
Concerta är det som föreslogs redan när jag fick diagnosen, det är därför jag läst om just den medicinen. Jag har inte låst mig vid den, bara utgått ifrån att det är det jag tänker börja med; sen antog jag nog att de här personlighetsförändringarna gällde samtliga metylfenidatmediciner. Det kanske inte är så? Vad vet jag.

Jag är ute efter det du beskrev; att kunna fungera på högre plan utan att personligheten förändras.

Tack för svar i alla fall

Jag har iofs bara tagit Concerta i några dagar nu, men har redan märkt stora förändringar.
Men inga av dessa har tur nog varit förändringar av min personlighet.

Jag komponerar musik mycket och jag var innan rädd att medicineringen skulle ändra eller förstöra min kreativitet, och mitt sätt att tänka.

Men medicinen har endast gjort mig gladare, mer alert, och lugnare.
Är ännu densamme, bara att saker och ting känns lättare.

Så oroa dig inte över att din personlighet kommer förändras.

Sen när det gäller att folk kan bli om man vill så kalla det "tråkigare" av Concerta kan jag förstå.
Jag tror det kan handla en del om vad för typ av ADHD man har. Om man är hyperaktiv eller om man har ADHD utan hyperaktivitet a.k.a ADD.
Senast redigerad av grithor 2010-10-02 kl. 18:38.
Citera
2010-10-03, 21:49
Medlem
[quote=Querl]Låt mig påminna att diagnoser som ADHD och Asperger inte har funnits sen medeltiden. Det har alltså inte ALLTID varit så här, och med stor säkerhet kommer det inte ALLTID att förbli så här. Asperger som diagnos är förresten på väg bort redan i nästa version av DSM.[/quot

Vad gör du ens på det här tråden??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in