Citat:
Ursprungligen postat av Suleyman
Hur länge fungerar Ritalin kapslar med modifierad frisättning för er?
Nu har jag inte just märket Ritalin, utan Equasym Retard, men jag har för mig att mekanismerna är relativt likadana (Concerta däremot är annorlunda), och att den enda potentiella skillnaden är hur mycket av dosen som är "snabbt" - i Equasym Retard är det 30%, minns inte om det i Ritalin CR också är 30% eller 50%.
I alla fall:
För mig så ger depot-kapslarna en 1-3h initial effekt (det snabba metylfenidatet), och sedan en färlängd effekt på en 2-4h till. Denna senare/förlängda effekt är dock radikalt annorlunda än den första för _mig_. I liten dos är den milt lugnande, i större dos blir den närapå drogande/berusande. Total effekt-tid varierar mellan 4 och 6-7 timmar, beroende på styrka. Vid starkare doser kan man kanske plussa på ännu någon timme av "påverkan", mest nervös känsla i kroppen. Möjligen kan man säga att verkningen sträcker sig så långt som 12-14timmar om man också tar med (bi)verkningen uttorkandande effekt på näs-slemhinnor, råkar ha ordentlig snuva och lägger märker till nosen börjar rinna igen
Men ordentlig effekt för mig är ca 2h "användbar" effekt plus 2-3h lätt ångestdämpande effekt.
(När jag började med MF så förde jag ganska noggrann dagbok när jag experimenterade med olika former och styrkor, tiderna ovan är alltså inte helt dragna ur hatten. Men de gäller såklart bara mig och hur jag reagerar.)
Eftersom den "användbara" effekten (den som hjälper en att få saker gjorda) är så kort för mig med depot-kapslar så använder jag mest snabbt metylfenidat (märke Medikinet), där en dos på 10-15 mg ger mig 3-4h "användbar" effekt (verkar tyvärr som om jag är en av dem som utvecklar tolerans, har nu stått på 15mg i några månader och märker att den effektiva tiden förkortats ner från 4+h till knappa 3

).
Ibland, främst på kvällar och eller om jag vet att jag inte behöver få något gjort efter ca 2h tar jag istället depotMF, ibland ensamt ibland i kombination med 5mg snabbtMF. Detta för att också om den "sena" effekten av depotMF inte är "användbar", så är den lugnande, ångestdämpande och har (i mitt tycke) en långverkande humörutjämnande effekt för mig.
I början experimenterade jag också med depot och sedan efter 2-3 timmar litet extra snabbverkande (eller litet mera depot), och det funkade också sådär ok. Kändes bara som ett himla slöseri eftersom det efter litet experimenterande (med noggranna anteckningar!) verkade som om de senare påfyllnadsdoserna egentligen mest motverkade depotens lugnande effekter. Blev typ mer medicin för mindre effekt, så varför inte då ta mindre medicin för mer effekt istället...