2010-10-03, 22:35
Medlem
Chenjiringus avatar
[quote=Beppen69]
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Låt mig påminna att diagnoser som ADHD och Asperger inte har funnits sen medeltiden. Det har alltså inte ALLTID varit så här, och med stor säkerhet kommer det inte ALLTID att förbli så här. Asperger som diagnos är förresten på väg bort redan i nästa version av DSM.[/quot

Vad gör du ens på det här tråden??
Själva diagnosen asperger verkar kunna försvinna med nästa DSM då man tydligen ska slå ihop alla autismspektrumstörningar men den försvinner ju inte helt liksom utan bara byter namn, iaf vad jag har hört och läst.
Citera
2010-10-06, 22:09
Medlem
Jag har adhd och klarar inte av att käka medeciner med amfetamin i eftersom jag tappar aptiten av dem.
Citera
2010-10-13, 13:57
Medlem
Odhags avatar
Intressant dokumentär om diverse läkemedel; en bit in i programmet diskuteras Concerta och Ritalin. Visste ni att vanliga odiagnosticerade människor blir intelligentare av metylfenidat?

Vetenskapens värld - Piller på liv och död
Senast redigerad av Odhag 2010-10-13 kl. 14:04.
Citera
2010-10-14, 16:54
Medlem
merlin_snipers avatar
Har lite frågor om medicineringen vid ADHD (concerta & medikinet) men ser nu att jag kanske postade i fel tråd (Medicin & Hälsa). Kanske någon vänlig Mod kan flytta den hit då jag inte vill korsposta, känns som det diskuteras på en mer civiliserad nivå här..

Ursprungliga frågor från mig: https://www.flashback.org/sp26123985

Tacksam för all hjälp jag kan få för att förstå en närståendes bortgång bättre.
Citera
2010-10-17, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 30rocks
gratis satan! Du kommer att gå ner i vikt och få en fin hud. Om du inte haft fitta tidigare så kommer du få det nu är du något kåtare än vanligt ?

Vadå får man finare hud av Concerta?
Någon som märkt någon skillnad på huden och varför isf?
Citera
2010-10-19, 01:14
Medlem
hashish-boys avatar
tja

sitter och har damp kan icke sova! så började jag tänka på min adhd utredning(som snart ska börja) har läst massa skit och känner igen mig så jävla mkt i det ni skriver

jag är översocial men ändå blyg ngt som inte hänger ihop.
jag är den mest impulsiva jävlen som finns! kan ta tåget vart som helst när som helst när jag blir uttråkad för att slippa ångest!
gör dem sjukaste sakerna spränga saker ligger högt på gilla listan
förra helgen blev jag lite för full på min brors 20års kalas ringde till snuten och var upprörd utav bara helvete! så dem kom och hämtade mig och som tur var hamnade jag inte i fylle cell utan dem körde mig till en polare dem tyckte nog mest bara jag var jobbig
hur som helst skolan är körd i botten detta leder till att det är omöjligt att sova
jag vet att jag borde kunna jobba på lektionerna men de går bara inte sitter och pratar hela tiden istället... om jag får diagnos och medicin kommer jag bli en vanlig pojke llr bara en lite mindre ovanlig dvs hur mkt ändras man av medicinen?
Citera
2010-10-23, 14:39
Medlem
Vart tog alla vägen? Märkligt att folk här inne berättar stegvis för varje dag dom tar medicinen. Sen efter ett par veckor så försvinner alla?
Jag tycker det är intressangt att läsa så fortsätt gärna.
Har många i min närhet med ADHD och min brorsa har börjat för en vecka sedan och mår lite knepigt. Upphör biverkningarna när man gått in sig på rätt dos efter ett tag, eller känns det fortfarande lite "knepigt" som han säger när effekten kommer efter intaget.
Citera
2010-10-23, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gramsen
Vart tog alla vägen? Märkligt att folk här inne berättar stegvis för varje dag dom tar medicinen. Sen efter ett par veckor så försvinner alla?
Jag tycker det är intressangt att läsa så fortsätt gärna.
Har många i min närhet med ADHD och min brorsa har börjat för en vecka sedan och mår lite knepigt. Upphör biverkningarna när man gått in sig på rätt dos efter ett tag, eller känns det fortfarande lite "knepigt" som han säger när effekten kommer efter intaget.
Det är ju individuellt, men för mig t ex så försvann de biverkningar jag fick efter några månader (Concerta + Ritalin). Vilken medicin är det han tar?
Citera
2010-10-24, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av merlin_sniper
Har lite frågor om medicineringen vid ADHD (concerta & medikinet) men ser nu att jag kanske postade i fel tråd (Medicin & Hälsa). Kanske någon vänlig Mod kan flytta den hit då jag inte vill korsposta, känns som det diskuteras på en mer civiliserad nivå här..

Ursprungliga frågor från mig: https://www.flashback.org/sp26123985

Tacksam för all hjälp jag kan få för att förstå en närståendes bortgång bättre.
Man kan få båda utskrivna samtidigt. Jag själv får det (av samma läkare).
Citera
2010-10-24, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Det är ju individuellt, men för mig t ex så försvann de biverkningar jag fick efter några månader (Concerta + Ritalin). Vilken medicin är det han tar?

Han har tagit concerta en vecka, började med minsta dosen och fick dubbla den igår. Han är nervös, lite paranoid och är inte alls sådär social som han brukar vara, snarare folkskygg och klagar över illamående. Sen gillar varken han eller jag att man märker lite på honom att han tagit något.

Vad fick du för biverkningar?
Hur mår du nu? känner du av att du tagit något eller känns det ingenting av effekten?
Citera
2010-10-24, 00:19
Medlem
Fick läsa igenom mitt psykologutlåtande, det vill säga vilka tester jag genomfört och vilka resultat jag haft, psykologens utlåtande och diagnos. Godkände det.
Därefter skulle hon meddela en läkare att ta kontakt med mig för eventuell medicinering. Det skulle ta två månader på grund av väntetiden, men jag lyckades panika mig till en två veckors väntetid istället.
Möte med läkaren där vi gick igenom sjukdomar i släkten, om jag hade några andra sjukdomar (en fysisk kan nämnas), om och hur mycket alkohol, droger, cigg/snus jag konsumerade per vecka och hur mycket per tillfälle. Inget urinprov då misstanke om missbruk inte fanns. Lite info om medicineringen, osv.
Läkaren kontrollerar vikt, puls och blodtryck. Sen fick jag Concerta á 18mg för en veckas bruk.
Följdes upp en gång i veckan hos sjuksköterska där vi pratade biverkningar, hur jag tyckte de verkade, puls och blodtryck kontrollerades (vikt kontrollerades bara om jag hade väldigt mycket minskad aptit) och höjde dosen efterhand jag vant mig.
Min invänjningsperiod tog ungefär 6 månader från att börja med 18mg till 54mg. Träffar sjuksköterska var tredje månad nu.

Väntetider till läkare med medicinering beror helt och hållet på vilket län och vilket mottagning du går till.
Invänjningsperiod är individuellt, men den brukar och bör ta tid om det ska gå rätt till.
Citera
2010-10-24, 03:32
Medlem
Jag fick strattera utan några som helst tester eller väntetid. Fick endast väga och mäta mig..
tog det en gång för mycket kan jag säga. Fick nog helt fel dos för det kändes som om jag skulle dö.
Visste inte ens att jag hade en adhd diagnos då heller.. gjorde en utredning o fick nåt papper men det var inget konkret om att jag har adhd.
Trodde utredningen var bara för att se om jag kan ha drag av adhd..
Men nu 3 år senare så får jag papper av mi nfd psykolog där det står att jag har adhd diagnos och att man också kan prova concerta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in