2009-09-17, 15:04
Medlem
MikkOwls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mil.o
ingen som vet??
Strattera kan skrivas ut. Det är en av dom två som vanligtvis ges, bara att concerta/ritalin (samma substans) kräver att en Neuropsykiater skriver ut efter diagnos.
Citera
2009-09-17, 16:36
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getapulien
Av ren nyfikenhet, hur blir reaktionen hos era flickvänner/pojkvänner när ni nämner att ni har ADHD eller tar medicin för det?

En lättnad för henne då hon förstod mer utav mina reaktioner/agerande i olika situationer. Hon var med och blev intervjuad av utredningsteamet, så hon har levt med mig både före och efter diagnos/medicinering. Medicinen har gjort mitt liv enormt mycket lättare; därigenom även hennes.

Mvh,

LL
Citera
2009-09-17, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikkOwl
Strattera kan skrivas ut. Det är en av dom två som vanligtvis ges, bara att concerta/ritalin (samma substans) kräver att en Neuropsykiater skriver ut efter diagnos.

okej kan en vanlig läkare skriva ut Strattera el måste det vara psykiatriker
hittade även strattera på nätet kan det vara något om inte man får det av en läkare?
Citera
2009-09-17, 20:52
Medlem
Antidots avatar
Citat:
okej kan en vanlig läkare skriva ut Strattera el måste det vara psykiatriker
hittade även strattera på nätet kan det vara något om inte man får det av en läkare?

En vanlig läkare kan skriva ut det, har du en diagnos ska du inte behöva betala dom rövarpriserna som finns på internet apoteken utan gå du till läkaren tror dom snarare blir positivt överraskade att någon vill börja med strattera och mena det, min blev i a f det.

Citat:
bara att concerta/ritalin (samma substans)

Jag kanske missförstod ditt svar nu, men leker viktigpetter i a f nu så det inte blir missförstånd.

Strattera = Atomoxetin(Receptbelagt)
Concerta/Ritalin = Metylfenidat(Narkotikaklassat)

/Anti

edit: Läste dina tidigare inlägg och jag tror du säkert kan få strattera utskrivet i väntan på utredning med tanke på dom långa väntetiderna så ser inte jag det som alls omöjligt.
Senast redigerad av Antidot 2009-09-17 kl. 21:20.
Citera
2009-09-18, 10:40
Medlem
MikkOwls avatar
Strattera

Citat:
Ursprungligen postat av Antidot
En vanlig läkare kan skriva ut det, har du en diagnos ska du inte behöva betala dom rövarpriserna som finns på internet apoteken utan gå du till läkaren tror dom snarare blir positivt överraskade att någon vill börja med strattera och mena det, min blev i a f det.

Jag kanske missförstod ditt svar nu, men leker viktigpetter i a f nu så det inte blir missförstånd.

Strattera = Atomoxetin(Receptbelagt)
Concerta/Ritalin = Metylfenidat(Narkotikaklassat)

/Anti

edit: Läste dina tidigare inlägg och jag tror du säkert kan få strattera utskrivet i väntan på utredning med tanke på dom långa väntetiderna så ser inte jag det som alls omöjligt.

Jag menade att concerta och ritalin är samma sak, och att stratteran är den näst vanligaste medecinen mot adhd. din förklaring är helt korrekt i vilket fall.

Angående regler så är det sedan nästan ett år sedan tillåtet för psykiater skriva ut metylfenidat om man redan har diagnos. Förut enbart neuropsyk. Stort tryck på dom innan.

Har läst många gånger om folk som fått stratteran innan utredningen klar.
Citera
2009-09-18, 12:14
Medlem
Antidots avatar
Citat:
Jag menade att concerta och ritalin är samma sak, och att stratteran är den näst vanligaste medecinen mot adhd. din förklaring är helt korrekt i vilket fall.

Angående regler så är det sedan nästan ett år sedan tillåtet för psykiater skriva ut metylfenidat om man redan har diagnos. Förut enbart neuropsyk. Stort tryck på dom innan.

Har läst många gånger om folk som fått stratteran innan utredningen klar.

Förstod det när jag läste om ditt inlägg men då var det försent att editera.

Håller med dig kan inte se några som helst problem och få strattera utskrivet såvida inte du har andra medicinska problem som högt blodtryck jag ligger inte på gränsen men mitt var lite högt så jag måste gå på blodtrycks kontroll under tiden jag upptitetrar(?)

Hade 130/80 i blodtryck och jag är under 25.

/Anti

ps. Sen kan jag faktiskt säga att Strattera fungerar bra på mig redan nu på andra veckan när jag ligger på 20mg märker jag inte överväldigande skillnader men dom ligger där i a f.
Citera
2009-09-18, 19:21
Medlem
okej tack för era svar

jag har fått tid hos psykiatri och ska ha bedömning samtal om ca två månader. läste lite i andra trådar om amfetamin små doser hjälpa med koncentrationen vad tycker ni om det, el ska jag köra med i strattera?
Citera
2009-09-18, 19:56
Medlem
Antidots avatar
Citat:
okej tack för era svar

jag har fått tid hos psykiatri och ska ha bedömning samtal om ca två månader. läste lite i andra trådar om amfetamin små doser hjälpa med koncentrationen vad tycker ni om det, el ska jag köra med i strattera?

Kör på strattera istället onödigt och köra på amfetamin, åker du dit kommer det dröja bra länge innan du ens kommer på fråga för annan medicin än strattera. Jag var nykter i ett halvår innan jag började min utredning och det kom inte ens på fråga att jag skulle ha annat än strattera men det har nog med att jag sa till dom att jag hade använt concerta/ritalin och punda på.
Sen är det så små doser så det kommer vara svårt och hitta en balans jag har själv varit fast i tjackträsket så jag vet att det är svårt och dosera upp rätt när man har påsen ligga hemma.

/Anti
Citera
2009-09-18, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antidot
Kör på strattera istället onödigt och köra på amfetamin, åker du dit kommer det dröja bra länge innan du ens kommer på fråga för annan medicin än strattera. Jag var nykter i ett halvår innan jag började min utredning och det kom inte ens på fråga att jag skulle ha annat än strattera men det har nog med att jag sa till dom att jag hade använt concerta/ritalin och punda på.
Sen är det så små doser så det kommer vara svårt och hitta en balans jag har själv varit fast i tjackträsket så jag vet att det är svårt och dosera upp rätt när man har påsen ligga hemma.

/Anti

okej då blir det strattera
är det bara att dra till en läkare och säga att man väntar på utredning och vil få strattera utskriven, lite råd hur man säga???
Citera
2009-09-20, 23:17
Medlem
MikkOwls avatar
Citat:
är det bara att dra till en läkare och säga att man väntar på utredning och vil få strattera utskriven, lite råd hur man säga???
Vet inte om vanliga läkare får skriva ut det. Du får fråga!

Försök vara logisk när du pratar med dom. Om du var läkare/psykiater, vad skulle du behöva veta från din patient? Förklara vad problemen är (dina symptom/livssituation), och att du hört att i alla fall ett läkemedel, Strattera, eventuellt kan ges innan utredningen är klar, så du kan få lindring.
Citera
2009-09-20, 23:36
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Vad är detta?!

Självklart skriver ingen läkare ut något alls utan en fastställd diagnos. Att du ska på ett första konsulterande samtal, för att därefter kanske få ställa dig i kön för en ADHD-utredning (som i Stockholm är ca 2 år lång), vilken kanske resulterar i en ADHD-diagnos, är inte tillräckligt för att en läkare ska skriva ut ADHD-medicin nu.
Citera
2009-09-21, 10:22
Medlem
Flias avatar
Vet inte om det här är tillåtet... men ett tips i all välmening.
http://www.adhdforum.se finns mycket samlad erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in