2010-08-28, 11:03
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenjiringu
Jag måste bara få höra om det är så här för jag tycker att det låter mycket märkligt. Jag fyller alla kriterier för ADHD och enligt både 'papperstest' och andra test jag fått gjort visar att jag har ADHD men min psykolog vägrar ge mig den diagnosen för jag har ett IQ på över 130 och det kan inte folk med ADHD ha säger hon utan då måste man ha mellan 75-130, har man över det är man för smart.
Detta kan väl verkligen inte stämma?
Vilka papperstest refererar du till? Wais? Inte för att vara jobbig, men, det är väl relativt osannolikt att du har ADHD då aritmetik/sifferupprepning och andra deltest som kräver bra arbetsminne generellt är nedsatt hos dem med ADHD, vilket renderar den genomsnittliga summan (dvs intelligenskvoten) låg-normal.
Citera
2010-08-28, 13:18
Medlem
Chenjiringus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beppen69
Byt psykolog, vilket län bor du i?.

Läs på om neuropsykologi det pågår forskning hela tiden, ta reda på källor som du kan backa upp.
Dom flesta psykologer ute i landet går fortbildning hela tiden, men det tar tid att få ut infon från uppnådda
resultat som sen skal göras till pedagogisk information och spridas.

Det finns alltid personer som behåller sin uppfattning oavsett fakta, det är ju möjligt att din psykolog kanske
hade passat bättre till myggfångare eller nått, men då blir det ju mer studieskulder

IQ är oerhört diffust begrepp som är svårt att mäta, just personer med t.e.x. adhd brukar bli oerhört duktiga
på det som intresserar dom.

Har själv inte kollat det fakta, men tror att iq skalan baseras på hela befolkningen.

Googla på forskning inom klinisk psykologi och jaga fakta.

Lycka till

Jag har bett om att få byta psykolog två gånger men får till svar att man inte får byta när man är under utredning. Jag bor i Stockholms län och i den sydöstra delen.

Jag har läst det jag kunnat om ADHD eller ja NPF öht, men jag orkar inte alltid läsa allt, blir så trött av att läsa från skärmen och sen försvinner jag efter ca 10 min läsning av faktatext :S Har egentligen inte svårt att läsa men tycker väl texterna i sig är rätt tråkiga även om infon i de kan vara bra att veta.

Fick nyligen veta att hon knappt har jobbat med folk med NPF förut utan mest folk med 'humör-sjukdomar' som bipolär, depression och borderline. Och hon försöker ständigt få mig att svara på frågor så hon ska kunna sätta diagnosen borderline på mig.

Jo resultaten har blivit lite olika, iof har det gått några år mellan gångerna så det är kanske naturligt men gjort sådana test tre gånger på tre olika psykiatriska enheter men hamnar alltid på den 'överintelligenta' skalan. Men jag är en person som älskar att lära mig saker och älskar att läsa så jag har snappat upp en del under mina år... förutom matte då jag har dyskalkyli.

Ok får försöka göra det, ska försöka komma ihåg det med :S :P
Citera
2010-08-30, 10:02
Medlem
HectorPis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenjiringu
Jag har bett om att få byta psykolog två gånger men får till svar att man inte får byta när man är under utredning. Jag bor i Stockholms län och i den sydöstra delen.

Jag har läst det jag kunnat om ADHD eller ja NPF öht, men jag orkar inte alltid läsa allt, blir så trött av att läsa från skärmen och sen försvinner jag efter ca 10 min läsning av faktatext :S Har egentligen inte svårt att läsa men tycker väl texterna i sig är rätt tråkiga även om infon i de kan vara bra att veta.

Fick nyligen veta att hon knappt har jobbat med folk med NPF förut utan mest folk med 'humör-sjukdomar' som bipolär, depression och borderline. Och hon försöker ständigt få mig att svara på frågor så hon ska kunna sätta diagnosen borderline på mig.

Jo resultaten har blivit lite olika, iof har det gått några år mellan gångerna så det är kanske naturligt men gjort sådana test tre gånger på tre olika psykiatriska enheter men hamnar alltid på den 'överintelligenta' skalan. Men jag är en person som älskar att lära mig saker och älskar att läsa så jag har snappat upp en del under mina år... förutom matte då jag har dyskalkyli.

Ok får försöka göra det, ska försöka komma ihåg det med :S :P

Usch. Vissa psykologer borde fan inte få praktisera och än mindre utreda sånt som de inte förstår!
Jag har ADHD, och är en av de som är just "insnöad" på logisk problemlösning då jag jobbar som praktnörd med hårdvara och programmering. Jag scorar högt på alla test där jag kör ickeverbal problemlösning. Alltså IQ-test t.ex eller de delarna i WEISS.

Där i mot så har jag arbetsminne som en grönsak. Att hålla många saker i huvudet samtidigt, glömma vissa och komma ihåg andra är skitsvårt för mig! Jag tycker att du ska ifrågasätta psykologen och säga att utredningen inte känns seriös, att psykologen inte har kompetensen och att du vill riva upp utredningen och vänta på en ny. Låt inte en idiot stjälpa ditt liv.
Citera
2010-08-30, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
Usch. Vissa psykologer borde fan inte få praktisera och än mindre utreda sånt som de inte förstår!
Jag har ADHD, och är en av de som är just "insnöad" på logisk problemlösning då jag jobbar som praktnörd med hårdvara och programmering. Jag scorar högt på alla test där jag kör ickeverbal problemlösning. Alltså IQ-test t.ex eller de delarna i WEISS.

Där i mot så har jag arbetsminne som en grönsak. Att hålla många saker i huvudet samtidigt, glömma vissa och komma ihåg andra är skitsvårt för mig! Jag tycker att du ska ifrågasätta psykologen och säga att utredningen inte känns seriös, att psykologen inte har kompetensen och att du vill riva upp utredningen och vänta på en ny. Låt inte en idiot stjälpa ditt liv.

This, och försöker dom jävlas kontaktar du ett Personligt Ombud bara och låter han/hon ställa sig på nacken på psykiatrin.
Citera
2010-09-02, 15:44
Medlem
runds avatar
fick medicin idag . Det blev ritalin depot . Hur är den gämfört med concerta ? jag fick själv välja och tog ritalin .
Citera
2010-09-02, 15:57
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rund
fick medicin idag . Det blev ritalin depot . Hur är den gämfört med concerta ? jag fick själv välja och tog ritalin .

Du gjorde rätt val. Rita är mycket effektivare än Concerta, så om du har grov ADHD, så är Rita the way to go.

Dock kommer du få ett krypande obehag när din gräns är nådd. Mig veterligen är det så det går till: man trappar upp dosen, och när patienten får obehag, då vet man att man ska hålla sig vid den dosen man hade innan obehaget.

Sen har rita helt olika effekt beroende på vilken sorts ADHD man har ...
Citera
2010-09-02, 16:43
Medlem
T39s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Du gjorde rätt val. Rita är mycket effektivare än Concerta, så om du har grov ADHD, så är Rita the way to go.

Dock kommer du få ett krypande obehag när din gräns är nådd. Mig veterligen är det så det går till: man trappar upp dosen, och när patienten får obehag, då vet man att man ska hålla sig vid den dosen man hade innan obehaget.

Sen har rita helt olika effekt beroende på vilken sorts ADHD man har ...

Är inte Concerta/Ritalin egentligen samma medicin fast bara olika tillverkare? Däremot visste jag inte att Ritalin fanns i depo. Vad brukar man generellt säga att Concerta/Ritalin hjälper bäst mot? (Rastlöshet, trötthet, ofokuserad, igångsättning, arbetsminne.... osv)
Citera
2010-09-02, 16:49
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rund

Ritalin är mycket bättre än Concerta, man kan känna nästan som ett litet rus och man blir på något sätt mycket klarare i huvudet. Vissa reagerar dock så att de får ångest och känslokallhet efter ritalina, men även efter concerta. Entry-level medicinerna är oftast ineffektiva och ger roliga bieffekter. Metamina, där har vi grejor.
Citera
2010-09-02, 17:20
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T39
Är inte Concerta/Ritalin egentligen samma medicin fast bara olika tillverkare?

Nej, det stämmer inte. Ritalin är betydligt mer kraftfullare.

Citat:
Däremot visste jag inte att Ritalin fanns i depo. Vad brukar man generellt säga att Concerta/Ritalin hjälper bäst mot? (Rastlöshet, trötthet, ofokuserad, igångsättning, arbetsminne.... osv)

Ja du. Jag borde veta det efter att ha knaprat skiten i 3 år, men ärligt talat så vet jag inte så noga. Kanske för att min problematik är så komplex, med ett antal andra delikata diagnoser förutom ADHD, att de positiva effekterna av Ritalin dränks i den enorma mängden av övrig skit.

Antar att det i mitt fall yttrar sig genom lite mer kraft, lite mer livsvilja. Med betoning på lite. Allting känns inte lika tungt under några timmar. Tanken är väl att den som är handlingsförlamad av sin ADHD får en spark i röven och kan utföra fysiska saker, medan den som är fysiskt dampig blir lite lugnare.

Men som sagt, även då jag går på högsta möjliga dosen av Ritalin, så spenderar jag större delen av mitt vakna dygn genom att bokstavligt talat inte göra någonting.
Citera
2010-09-02, 17:48
Medlem
HectorPis avatar
Citat:
Är inte Concerta/Ritalin egentligen samma medicin fast bara olika tillverkare? Däremot visste jag inte att Ritalin fanns i depo. Vad brukar man generellt säga att Concerta/Ritalin hjälper bäst mot? (Rastlöshet, trötthet, ofokuserad, igångsättning, arbetsminne.... osv)

I min pseudovetenskapliga analys av dessa mediciner så följer det sig på detta sätt.
Båda två innehåller metylfenidathydroklorid, men i depåkapslarnas fall så skiljer sig funktionen avsevärt på hur denna substans frigörs i kroppen. Detta ger upphov till olika effekter av samma aktiva substans.

Sen kan man ju käka ritalin utan modifierad frisättning. Det slår alltså omedelbart med hela dosen på en gång. Tror dessa finns i valören 10mg endast.

Rätta mig gärna om jag har fel, och gör det snarast då jag ska till läkaren i morgon för att påbörja medicinering!
Citera
2010-09-02, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
I min pseudovetenskapliga analys av dessa mediciner så följer det sig på detta sätt.
Båda två innehåller metylfenidathydroklorid, men i depåkapslarnas fall så skiljer sig funktionen avsevärt på hur denna substans frigörs i kroppen. Detta ger upphov till olika effekter av samma aktiva substans.

Sen kan man ju käka ritalin utan modifierad frisättning. Det slår alltså omedelbart med hela dosen på en gång. Tror dessa finns i valören 10mg endast.

Rätta mig gärna om jag har fel, och gör det snarast då jag ska till läkaren i morgon för att påbörja medicinering!

Nä, du är helt rätt ute, och vore jag dig skulle jag be om ritalin med modifierad frisättning.
Citera
2010-09-02, 18:19
Medlem
Odhags avatar
Så var anhörigintervjun gjord, nu inväntas att jag ska röntga skallen. Nån sorts slutsträcka som börjar skymta och min Nemesis - handlingsförlamningen - är värre än någonsin. Samtidigt har man den där pustande atomenergin i kroppen, men då den inte kan riktas mot något blir den till en stickande, kliande, febrig, intensiv nervositet. Skulle jag lägga mig under en skivstång skulle jag med all säkerhet sätta personligt rekord i bänkpress, men att ta sig till gymmet är en ansträngning som just nu ligger i paritet med en polarieexpedition.

Det finns saker jag skulle kunna göra, saker jag borde och måste göra, saker jag vill göra. Men icke.

Sorry, var tvungen att gnälla av mig lite..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in