Citat:
Jag uttryckte mig klumpigt där ja.
Ursprungligen postat av Sjögräs
Sorry men det är inte någon avsaknad, då hade man inte typ levt. Det handlar om hur det produceras i hjärnan.
En teori kring varför centralstimulerande medel hjälper folk med ADHD istället för att göra symptomen ännu värre, är att folk med ADHD har en undermålig produktion av noradrenalin i hjärnan vilket är kopplat till koncentrationen och arbetsminnet. Kroppen kompenserar då genom att pumpa ut en massa adrenalin för att "väcka" kroppen, men det hjälper inte särskilt mycket för att hjälpa med koncentrationen och man blir istället hyperaktiv och impulsiv.
Centralstimulerande medel som amfetamin och metylfenidat höjer noredralin-nivåerna i hjärnan, och då slutar kroppen överkompensera.
Detta är dock en teori som sagt (och en förenkling av den), men jag tror på att fungerar ungefär som så.
En teori kring varför centralstimulerande medel hjälper folk med ADHD istället för att göra symptomen ännu värre, är att folk med ADHD har en undermålig produktion av noradrenalin i hjärnan vilket är kopplat till koncentrationen och arbetsminnet. Kroppen kompenserar då genom att pumpa ut en massa adrenalin för att "väcka" kroppen, men det hjälper inte särskilt mycket för att hjälpa med koncentrationen och man blir istället hyperaktiv och impulsiv.
Centralstimulerande medel som amfetamin och metylfenidat höjer noredralin-nivåerna i hjärnan, och då slutar kroppen överkompensera.
Detta är dock en teori som sagt (och en förenkling av den), men jag tror på att fungerar ungefär som så.
Det jag menade är att om det hade hjälpt dig som i "botat" hade du kunnat sluta äta meds efter ett tag. Det är vad jag vet inte särskilt vanligt. Att det hjälper är självklart, men jag själv har mina anledningar till att jag valt andra metoder (om än långsammare) och trappar ner från strattera, och den första är att jag helt enkelt inte är tillräckligt illa däran. Jag har hamnat i en ganska jämn nivå som varken är hypo eller hyperaktivitet ändå men passar fortfarande in i diagnosmallen.
Citat:
Delar/områden av hjärnan då, jag förenklade också.
Ursprungligen postat av Sjögräs
Men sluta snacka om hjärnhalvor, det är inte så hjärnan fungerar. Det handlar om funktionsnedsättningar i specifika områden i hjärnan, mellan synapserna och hjärnans signalsubstanser.
Lillhjärnan har med motoriken att göra, de som har problem med t ex hand-eye-coordination har ju problem med SIGNALERNA MELLAN VISSA OMRÅDEN. Gah.
ADHD och medicinernas effekter är högst bevisbara, däremot så saknas det tillräckligt med studier kring långtidsmedicinering eftersom medicineringen mot ADHD, särskilt i denna utsträckning, fortfarande är väldigt ny.
Lillhjärnan har med motoriken att göra, de som har problem med t ex hand-eye-coordination har ju problem med SIGNALERNA MELLAN VISSA OMRÅDEN. Gah.
ADHD och medicinernas effekter är högst bevisbara, däremot så saknas det tillräckligt med studier kring långtidsmedicinering eftersom medicineringen mot ADHD, särskilt i denna utsträckning, fortfarande är väldigt ny.
De flesta av oss (med diagnoserna) har väl små motoriska problem som knappt är märkbara men som ändå tyder på sammanhang? Det är dock omöjligt att säga vad som är orsak och verkan, t ex det där jag sa med att man börjar gå "för tidigt".
Introducerades inte ritalin i USA på 70-talet typ?
Men väldigt komorbidt är det ja, tillsammans med dyslexi och beteendeproblem.