2011-02-03, 20:05
Medlem
kabloys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjögräs
Sorry men det är inte någon avsaknad, då hade man inte typ levt. Det handlar om hur det produceras i hjärnan.
En teori kring varför centralstimulerande medel hjälper folk med ADHD istället för att göra symptomen ännu värre, är att folk med ADHD har en undermålig produktion av noradrenalin i hjärnan vilket är kopplat till koncentrationen och arbetsminnet. Kroppen kompenserar då genom att pumpa ut en massa adrenalin för att "väcka" kroppen, men det hjälper inte särskilt mycket för att hjälpa med koncentrationen och man blir istället hyperaktiv och impulsiv.
Centralstimulerande medel som amfetamin och metylfenidat höjer noredralin-nivåerna i hjärnan, och då slutar kroppen överkompensera.

Detta är dock en teori som sagt (och en förenkling av den), men jag tror på att fungerar ungefär som så.
Jag uttryckte mig klumpigt där ja.

Det jag menade är att om det hade hjälpt dig som i "botat" hade du kunnat sluta äta meds efter ett tag. Det är vad jag vet inte särskilt vanligt. Att det hjälper är självklart, men jag själv har mina anledningar till att jag valt andra metoder (om än långsammare) och trappar ner från strattera, och den första är att jag helt enkelt inte är tillräckligt illa däran. Jag har hamnat i en ganska jämn nivå som varken är hypo eller hyperaktivitet ändå men passar fortfarande in i diagnosmallen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sjögräs
Men sluta snacka om hjärnhalvor, det är inte så hjärnan fungerar. Det handlar om funktionsnedsättningar i specifika områden i hjärnan, mellan synapserna och hjärnans signalsubstanser.
Lillhjärnan har med motoriken att göra, de som har problem med t ex hand-eye-coordination har ju problem med SIGNALERNA MELLAN VISSA OMRÅDEN. Gah.

ADHD och medicinernas effekter är högst bevisbara, däremot så saknas det tillräckligt med studier kring långtidsmedicinering eftersom medicineringen mot ADHD, särskilt i denna utsträckning, fortfarande är väldigt ny.
Delar/områden av hjärnan då, jag förenklade också.
De flesta av oss (med diagnoserna) har väl små motoriska problem som knappt är märkbara men som ändå tyder på sammanhang? Det är dock omöjligt att säga vad som är orsak och verkan, t ex det där jag sa med att man börjar gå "för tidigt".

Introducerades inte ritalin i USA på 70-talet typ?
Citera
2011-02-03, 20:07
Medlem
kabloys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
Ja, jag har aldrig förlitat mig på Ritalin eller någon medicinering överhuvudtaget för den delen. Jag trodde dock att jag skulle känna ett visst "stöd" av medicinering, men så blev det ju inte. Det blev som en mardröm faktiskt om jag ska vara ärlig, hela Ritalinperioden har i efterhand blivit en mörk period när jag ser tillbaka på det.

Märker dock att vetskapen om diagnosen gör mest nytta. Att anpassa vardagen och allt runtomkring efter sin diagnos och inse bristerna (och fördelarna) med ett flyktigt sinne. Istället för som innan, sitta och må skit över det.
Ge mig din email eller kolla här om några månader så skickar jag en handlingsplan jag har till dig (om den då visat sig fungera)
Citera
2011-02-08, 20:43
Medlem
audios avatar
Jag kör på Concerta 18+54 mg varje morgon och har kört det i snart ett år. Känner att effekten avtar successivt och min jävla läkare vill inte skriva ut Metamina till mig (har provat Strattera, Ritalina och kör nu på Concerta).

Hon säger bland annat att jag har högsta tillåtna dos på Concerta (har ökat den successivt) och jag undrar om någon vet vad kan hända om man drar 18+18+54 (= 92) mg varje morgon? Värt ett försök?
Citera
2011-02-09, 18:29
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kabloy
Jag uttryckte mig klumpigt där ja.

Det jag menade är att om det hade hjälpt dig som i "botat" hade du kunnat sluta äta meds efter ett tag. Det är vad jag vet inte särskilt vanligt. Att det hjälper är självklart, men jag själv har mina anledningar till att jag valt andra metoder (om än långsammare) och trappar ner från strattera, och den första är att jag helt enkelt inte är tillräckligt illa däran. Jag har hamnat i en ganska jämn nivå som varken är hypo eller hyperaktivitet ändå men passar fortfarande in i diagnosmallen.

Delar/områden av hjärnan då, jag förenklade också.
De flesta av oss (med diagnoserna) har väl små motoriska problem som knappt är märkbara men som ändå tyder på sammanhang? Det är dock omöjligt att säga vad som är orsak och verkan, t ex det där jag sa med att man börjar gå "för tidigt".

Introducerades inte ritalin i USA på 70-talet typ?

Hmjo, det är ju typ dit jag skulle vilja nå, att jag så småningom bara behöver concerta (eller eventuellt ritalin då det är kortverkande) vid behov för att jag lyckats hitta rätt metoder för att överkomma hindrena.
Tyvärr så är det isåfall i en avlägsen framtid...

Grattis till dig dock! Min bror går också på strattera, jag har ingen aning om hur det fungerar... han hävdar att han snarare sover mer och är mer hungrig? Fast han har börjat kunna koncentrera sig (vilket han märker för att han lyckas, om det ens är möjligt, spela ÄNNU bättre haha!). Men alltså tar det en lång tid innan det börjar verka, typ som antidepp? :S För concerta är ju helt tvärtom haha.

Det med motoriska problem är ju typ "DAMP", men det närmaste man kommer till den diagnosen är ADHD-DCD (en kombination av ADHD och developmental coordination disorder). En av mina vänner har problem med t ex hand-eye-coordination, men det har han fått liksom utöver sin ADHD-diagnos. Men väldigt komorbidt är det ja, tillsammans med dyslexi och beteendeproblem.

Men mig veterligen så hjälper inte medicinen mot detta dock då det bara påverkar vissa signalsubstanser, typ dopamin och noradrenalin.
För när det kommer till motoriken så tänker jag mig annars bara kopplingarna och informationsflödet mellan synapser och dylikt, men det är kanske signalsubstanser som spelar in i de systemen som har med motoriken att göra också? ;o Tål att kollas upp haha...
Ett bättre ord är nog neurotransmittorer isåfall.

Men som jag uppfattat det så är det vanligare att folk med ADHD är generellt sena när det kommer till att gå och lära sig att läsa och skriva?

Yes, eller 60-talet. Studier om effekterna på kort sikt finns i överflöd men av någon anledning så är det brist på ordentliga studier på metylfenidatmedicinering över långa perioder (särskilt när det kommer till hur det påverkar hjärnans utveckling hos barn som medicineras). >.<
Själv anser jag att andra stödinsatser bör sättas in när det kommer till barn och att medicinering bara ska ges när det verkligen finns ett syfte. Men ja, resurserna finns ju inte.
Skulle dock aldrig sätta mitt barn på medicin som förstahandsval ifall jag får barn i framtiden och det visar sig att h*n har ADHD, skulle främst försöka kämpa för att få den hjälp som man är berättigad.

Citat:
Ursprungligen postat av audio
Jag kör på Concerta 18+54 mg varje morgon och har kört det i snart ett år. Känner att effekten avtar successivt och min jävla läkare vill inte skriva ut Metamina till mig (har provat Strattera, Ritalina och kör nu på Concerta).

Hon säger bland annat att jag har högsta tillåtna dos på Concerta (har ökat den successivt) och jag undrar om någon vet vad kan hända om man drar 18+18+54 (= 92) mg varje morgon? Värt ett försök?

Effekterna ska avta, men inte så att det slutar hjälpa. Men biverkningarna ska ju jämna ut sig. Däremot om du känner att det inte hjälper tillräckligt så är det ju självklart att du ska kunna få prova hur det är med en höjd dos. Du har inte högsta "tillåtna" dos på concerta, du har till och med högre, men det finns läkare som skriver ut ännu mer.
Jag har träffat folk som fått över 54+54 om dagen utskrivet, och när jag var chockad så påpekade killen att han är storvuxen (185+ och över 90 kilo, om jag minns rätt) och att han fått veta att det är därför så höga doser behövs för att nå samma resultat.
Och i mitt fall var det ju också att "vi stannar nog här, finns nog ingen anledning att höja mer", men det att inte fortsätta höja dosen kom vi överens om tillsammans och då går jag på samma dos som du.

"Högsta dos" är egentligen 54 milligram - men märk väl då att det är utformat efter barn och att vuxen-ADHD på något jävla vänster fortfarande är rätt "nytt" trots att det är en självklarhet, och att processen att få igång en ordentlig anpassning av både FASS OCH diagnoskriterier för vuxna är högst ifrågasättbar.

Om du kollar själv i FASS så ser du att det står:
"beteendestörningar hos barn och/eller ungdomar"

"Ta inte Concerta om något av ovanstående gäller dig eller ditt barn. Om du känner dig osäker, prata med läkare eller apotekspersonal innan du eller ditt barn tar Concerta.",

"Var särskilt försiktig med Concerta om du eller ditt barn:"

"Maximal daglig dos av Concerta är 54 mg",

"den högsta rekommenderade dagliga dosen är 54 mg"

"Vuxna : Metylfenidat är inte godkänt för användning vid ADHD hos vuxna. Säkerhet och effekt har inte fastställts i denna åldersgrupp.

Äldre : Metylfenidat ska inte användas till äldre. Säkerhet och effekt har inte fastställts i denna åldersgrupp.
",
(!!!!!!!!!)

"Concerta används inte för behandling av ADHD hos barn som är yngre än 6 år eller hos vuxna. Säkerhet och fördelar med behandlingen har inte fastställts hos denna patientgrupp."

En jävla massa "du/ditt barn", "inte godkänt för användning hos vuxna" och liknande skit. Hittar till och med stavfel (t ex att de missar att sätta ett mellanrum efter en punkt och dylikt).

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20021101000311&DocTypeID =3
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20021101000335&DocTypeID =7&UserTypeID=2
Senast redigerad av Sjögräs 2011-02-09 kl. 18:54.
Citera
2011-02-09, 22:46
Medlem
audios avatar
Tack för svaret!

Då slänger jag i mig 90 mg imorgon och provar.
Citera
2011-02-11, 13:56
Medlem
filofaxs avatar
Citat:

Det vore ju bra om du hade din läkare med dig. Brukar du få medicin över eller hur tänker du lösa det när du behöver nya recept?

Jag har också stött på läkare som drar sig för att höja dosen, men sen finns det även dom som har träffat och behandlat vuxna med centralstimulerande som vågar ta ut svängarna lite och inte gå enligt Fass doseringsanvisningar för barn.

Personligen tycker jag att det är synd att hon inte vill hjälpa dig att ställa in en optimal dos - eller i alla fall inte har en bättre motivering än angiven - för risken är ju att du känner dig motarbetad. Så stå på dig, men på rätt sätt. Att börja laborera själv tycker jag låter som en dålig idé. Förklara istället vad du tror att du kommer få ut av det och be henne backa upp sina svar bättre, för utifrån vad mina läkare har förklarat för mig så har din läkare fel i sak.

Edit: Sen är det klart att man inte kan kräva att läkaren ska göra som man önskar i alla lägen, men det måste vara bättre underbyggt - det handlar ju om din vardag och få den att fungera. Vad är det som inte fungerar optimalt med din nuvarande ordination? Om jag får fråga..
Senast redigerad av filofax 2011-02-11 kl. 14:02.
Citera
2011-02-11, 21:30
Medlem
Denoms avatar
Hur har er sexdrift påverkats av medicinering?
Citera
2011-02-13, 16:42
Medlem
Aquagreens avatar
Citat:

Det är väl bara att prova o se.. Tror dock inte du ska berätta de för din läkare, dom har en tendens att sura ihop när man ändrar sina doseringar
De jag kan tänka mig som kan hända är väl att du kan känna av mer biverk?

Själv äter jag 108 mg Concerta på morgonen är tjej 165 cm o väger 58, känner inte av de nämnvärt
Har som hägst haft 128 mg concerta + 10 mg ritalin till lunch, provat Amfetamin 20 mg/dag, enda som hände var att jag blev jävligt sur o tråkig.
Citera
2011-02-20, 11:13
Medlem
ceterus avatar
Äter nu hela 36mg varje morgon och jag märker inte av någonting märkvärt alls. Jag blir bara kall om händerna och stirrig i det jag gör.

Hört att Ritalin ska vara "bättre" ibland när Concerta inte har så stor effekt, men tydligen så har de inte med Ritalin att göra på psykmottagningen där jag bor även fast fyra personer som jag känner har fått olika mediciner därifrån. Hmmphf.
Ska testa Concerta i cirka två veckor till och se om jag upplever någon skillnad.
Citera
2011-02-21, 05:35
Medlem
snifflas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Äter nu hela 36mg varje morgon och jag märker inte av någonting märkvärt alls. Jag blir bara kall om händerna och stirrig i det jag gör.

Hört att Ritalin ska vara "bättre" ibland när Concerta inte har så stor effekt, men tydligen så har de inte med Ritalin att göra på psykmottagningen där jag bor även fast fyra personer som jag känner har fått olika mediciner därifrån. Hmmphf.
Ska testa Concerta i cirka två veckor till och se om jag upplever någon skillnad.

fick ett mindre bryt och slängde i mig 5st 54mg jag knäckte för snabbare upptagning förut som ett försök att förmå mig att slockna men oron över att missa en tid idag har hållit mig uppe :S

anyway, jag är fan svinkall om händerna också och brukar annars vara varm oavsett men jag har inte snusat på typ 2 dagar nu så det kanske har någon inverkan med, oklart. men kallt är det.

men aa du måste käka concerta kontinuerligt och ganska länge (kanske 1 - 2 månader minst) innan du eller din omgivning märker positiva effekter om du trivs med den dvs och inte upplever för mycket biverkningar. den gör det lättare att hantera rastlösheten tycker jag iaf.

edit:ritalin är direktverkande och concerta är ju depå så försök se om du inte kan få ritalin för eftermiddagen så avgången blir lite mjukare. funkar för mig.
Senast redigerad av sniffla 2011-02-21 kl. 05:37.
Citera
2011-02-21, 11:06
Medlem
ceterus avatar
Är snuskigt kall om händerna och mitt högra lillfinger som alltid varit lite mindre rörligt än de andra fingrarna är nu ännu långsammare -.- Eller det känns i alla fall mer i det fingret, som om jag är medveten om det fingret och därför känns det som om något är fel. Wow, nu blev det knasigt här.

Anyway..
Metylfenidat ska vara effektivt direkt och ska inte behövas vänjas in. Concerta är ju mer långtidsverkande och ska nå full effekt inom två timmar och räcka i 12 timmar per tablett, Ritalin varar väl kortare tid men mer snabbverkande?

På 18mg Concerta så kunde jag dricka något glas vin varje helg, möjligtvis på någon vardag också utan att jag märkte några problem. Provade först med någon sipp för att känna hur det blev med Concertan, ingen skillnad där inte. Men igår när jag drack vin för första gången när jag använde 38mg så kändes det nästan lite dissociativt och jag kände mig frånvarande på något sätt. Ska prova igen någon gång och se hur det känns. Hmmphf!
Citera
2011-02-21, 14:50
Medlem
ADHD/ADD frågor, söker svar!

Jag var nyss hos en psykiatriker och gjorde lite tester, snackade lite osv.
Det testerna visade var att jag hade ADD (samma som ADHD fast man är inte "hyperaktiv") eller ADHD.

Nu till mina frågor.
Är det någonting man föds med eller kan det komma med åldern?
Går det att bli av med eller är det en permanent "sjukdom"?
Är det en sjukdom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in