2013-09-24, 07:52
Medlem
ramotswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollasse
Varför skulle du få lämna urinprov när du inte har någon missbrukshistoria?

Vissa landsting, t ex Uppsala, kräver det för att förskriva medicin
Citera
2013-09-29, 13:41
Medlem
Till er som tar/har tagit Concerta två gånger per dag:

Vilken effekt har den andra dosen, jämfört med den första? Vilka doser gäller det? Och vilka tider tar ni doserna?

Många upplever ju en större påverkan de första 1-2 timmarna, då en tredjedel av metylfenidatet (skalet) frisätts. Ger nästa dos större eller mindre påverkan än den första? Eller märks den inte, förutom att effekten varar längre? Ett exempel kan vara att man tar 54mg kl. 8.00, och 36mg kl.12.
Citera
2013-10-01, 16:12
Medlem
Hur går man tillväga om man vill kolla om man tror man blivit feldömd till att leva med en adhd stämpel hela livet ?
Citera
2013-10-01, 16:17
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denokandanjutarn
Hur går man tillväga om man vill kolla om man tror man blivit feldömd till att leva med en adhd stämpel hela livet ?

Ta kontakt med närmsta psykiatrimottagning och berätta att du inte tror dig ha ADHD och begär en ny utredning.

Köerna kan vara rätt långa så gör det så snabbt som möjligt.
Lycka till!
Citera
2013-10-01, 16:39
Medlem
Tackar för snabbt svar ! Har du/ni/alla någon koll på hur länge olika mediciner för adhd sitter kvar i kroppen och vart det är billigt/enkelt/snabbt att kolla om man har det i sig ?
Citera
2013-10-01, 19:48
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denokandanjutarn
Tackar för snabbt svar ! Har du/ni/alla någon koll på hur länge olika mediciner för adhd sitter kvar i kroppen och vart det är billigt/enkelt/snabbt att kolla om man har det i sig ?

amfetamin 1-3 dagar metylfenidat 1-3 dagar

drogtest torde vara snabbast och enklast, är du orolig inför ett drogtest? väldigt få test letar efter metylfenidat.

mvh
Citera
2013-10-01, 23:24
Medlem
pl00jErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
amfetamin 1-3 dagar metylfenidat 1-3 dagar

drogtest torde vara snabbast och enklast, är du orolig inför ett drogtest? väldigt få test letar efter metylfenidat.

mvh
Metylfenidat kan ge utslag för amfetamin.
Citera
2013-10-01, 23:28
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pl00jEr
Metylfenidat kan ge utslag för amfetamin.

nej.

i denna tråd skall du finna vishet + att du har fel https://www.flashback.org/t357231
Senast redigerad av hashish-boy 2013-10-01 kl. 23:32.
Citera
2013-10-01, 23:37
Medlem
gulligumsans avatar
Hur vanligt är det att man gör en adhdutredning men får en annan diagnos?
Jag ska snart påbörja en utredning, men är rädd för att dom ska säga att jag har nån annan diagnos haha.
Är det jobbifa tester man gör?
Och varför gör man drogtest?
Citera
2013-10-01, 23:45
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
Hur vanligt är det att man gör en adhdutredning men får en annan diagnos?
Jag ska snart påbörja en utredning, men är rädd för att dom ska säga att jag har nån annan diagnos haha.
Är det jobbifa tester man gör?
Och varför gör man drogtest?

det händer att man får andra diagnoser än de man initialt utreds för, bipolär och schizofreni är två diagnoser som kan ha överlappande symptom med ADHD.

jag tyckte de flesta testerna var roliga med undantag simulerade arbetsgivaruppgifts testen..

egentligen är det väl för att man bla vill se glykos och protein nivåerna men så testar man droger samtidigt då ADHD-diagnos per automatik skapar misstanke om missbruk.

reservation för att alla ev inte gör likadant i vårt avlånga land.
Citera
2013-10-01, 23:55
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
det händer att man får andra diagnoser än de man initialt utreds för, bipolär och schizofreni är två diagnoser som kan ha överlappande symptom med ADHD.

jag tyckte de flesta testerna var roliga med undantag simulerade arbetsgivaruppgifts testen..

egentligen är det väl för att man bla vill se glykos och protein nivåerna men så testar man droger samtidigt då ADHD-diagnos per automatik skapar misstanke om missbruk.

reservation för att alla ev inte gör likadant i vårt avlånga land.

Okey!
Ooo läskigt! Haha skulle dö om jag hade nån annan diagnos. Men de e väl bra att få veta allafall så man får rätt hjälp.
Känns svårt att göra tester eftersom jag tänker på diagnoser jag knte vill ha så då försöker jag tänka på hur jag svarar, men de är väl bara släppa det och göra testerna gennuint och ärligt.
Men de är inga sådär jobbiga test där dom ska kolla hur man reagerar i vissa situationer osv?
Jag skulle dö om dom typ vill testa min stressnivå och sätter mig i ett rum med flera andra personer som ttp stirrar ut mig eller matar på jobbiga frågor osv.

Jaha ok. Ja då känns de inte lika hemkst att göra urinprov. Förutom att dom ska glo på ens f****. Äckliga människor!
Citera
2013-10-02, 00:12
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
Okey!
Ooo läskigt! Haha skulle dö om jag hade nån annan diagnos. Men de e väl bra att få veta allafall så man får rätt hjälp.
Känns svårt att göra tester eftersom jag tänker på diagnoser jag knte vill ha så då försöker jag tänka på hur jag svarar, men de är väl bara släppa det och göra testerna gennuint och ärligt.
Men de är inga sådär jobbiga test där dom ska kolla hur man reagerar i vissa situationer osv?
Jag skulle dö om dom typ vill testa min stressnivå och sätter mig i ett rum med flera andra personer som ttp stirrar ut mig eller matar på jobbiga frågor osv.

Jaha ok. Ja då känns de inte lika hemkst att göra urinprov. Förutom att dom ska glo på ens f****. Äckliga människor!

jaså du har lite social anxiety

vissa tester kommer säkert påverka dig negativt i form av stress och annat smått och gott men får du en schysst psykolog så blir det nog inte så farligt jag tror du slipper att sitta i ett rum med många som glor.

var ärlig om du vill ha en korrekt diagnos vilket jag tror hjälper dig i längden och är det ADHD som misstänks så är det ju rimligt att anta att det är störst risk/chans att det är den du får.

har du social anxiety så kan du ge dig fan på att du lider av shy bladder också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in