2008-10-08, 22:43
Medlem
onits avatar
Hur fick ni era diagnoser?
Citera
2008-10-09, 07:39
Medlem
DeepForests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onit
Hur fick ni era diagnoser?

Jag började med att ta kontakt med min familjeläkare. Berättade om min misstänke och min livssituation. Hon skickade en remiss till en psykiater som jag sedan fick träffa ett par gånger. Där fick jag svara på en del frågor och fylla i lite papper. Efter det fick jag en remiss till en neuropsykolog och det var där utredningen började. allt som allt tog det ca ett år innan diagnosen var fastställd varav ett halvår var väntetid.
Senast redigerad av DeepForest 2008-10-09 kl. 07:41.
Citera
2008-10-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.gnu
Sen ska vi inte prata om alla andra trevliga problem jag har, om någon känner sig manad att kanske prata om allt detta på IRC eller vad som skulle vara trevligt med likasinnade, för jag är verkligen lost just nu.
Sen om någon vill veta alla tester och allt så har jag mina diagnospapper här och kan skriva precis alla tester.

dip- på antingen quakenet eller efnet, har haft min diagnos i 1,5år nu, så feel free att dom ställa dom frågor du kan tänkas ha.
Citera
2008-10-09, 18:29
Medlem
certain+s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audio
Medicinen hjälpte rätt så bra i början, men nu dem två senaste månaderna har jag börjat känna mig nedstämd och blivit rent allmänt tråkig. Sen känns det som om medicinen inte har lika bra effekt längre som tidigare. Känns som om jag har blivit immun mot den och den hjälper bara lite som tex koncentrationen. Är inte lika skärpt längre.
Jag trodde jag var ensam om att detta
Tala om det för din läkare. Jag är nyfiken på svaret.

Finns det andra mediciner du också intar?
Citat:
Själva frågan är; är Ritalina bättre än Concerta? Eller är det mer individuellt? För att det verkar som om Ritalina ger en bättre kick.
Jag tycker att Ritalin depot är bättre än Concerta. Concerta tar mkt längre tid innan den verkar. Det kan 2 timmar ibland...

Det finns direktverkande tabletter också (Ritalin). Effekten känns dock likadan som Ritalin depot så jag vet inte riktigt vad de menar med direktverkande...

Annars kan du ju testa amfetamin. Jag har ätit DL-amfetamin tidigare, fast då kan det bli jävligt svårt att både äta och sova. Det brukade också hända att jag åt upp hela burken på ngr dagar. (Det brukar hända samma sak med Ritalin också, fast inte lika ofta).

Den absolut bästa utav dessa mediciner, även om jag känner mig lite immun mot metylfenidat och att effekten inte är lika bra som tidigare, så är det Ritalin depot.
Citera
2008-10-10, 08:47
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyk-o
Du tar en timme innan du går upp skrev du ? menar väl innan du lämnar huset eller vadå? för du tar väl den inte i sömnen

Hehe. Ursäkta att jag inte svarat på ett tag, livet kom emellan Jag sätter såklart klockan på en timme innan jag normalt ska gå upp och tar medicinen. Sen somnar jag om och vaknar upp "frisk" en timme senare

Kommer snart tillbaka och svarar på resten.

LL
Citera
2008-10-10, 09:20
Medlem
MalariaMyggans avatar
Jag är diagnostiserad med ADD/ADHD och kronisk trötthet. Egentligen är nog både jag och min läkare medveten om att jag inte är en "klassisk" ADD/ADHD patient då jag inte uppfyller så många kriterier... Lider dock av sjuklig trötthet och apati ända sedan jag kan minnas, låg i sängen/soffan 4-7 timmar per dag under hela min barndom, inte haft ork att göra saker som gav mig glädje och haft problem med synen på det sätt att jag har svårt att urskilja bakgrund från förgrund och när jag tittar på komplexa mönster blir allt helt suddigt.

När jag var runt 14-15 så var jag helt förtvivlad, sa till mina föräldrar att jag nog led av ADD/ADHD eller dylikt, de ville inte riktigt lyssna på det örat trots att min far både är läkare själv och lider av ADHD (far min är urmodellen för ADHD) och asperger . Fick träffa psykiatriker och psykolog, min far trodde jag var deprimerad, jag trodde väll på min far och framförallt ville jag bara ha något, vad som helst, som potentiellt skulle kunna hjälpa. Åt således sertralin (zoloft) i ett drygt år, hjälpte ingeting. Gjorde även ett formellt iq-test som visade en disparans mellan deltester på över 40-50 poäng! Något som överskrider gränserna för diagnosticering av NVLD (non-verbal learning disorder), som förövrigt stämmer bra överens med min oförmåga att processera vissa typer av visuellt stimuli. Allt jag fick höra var att det är väldigt onormalt och de sällan sett något liknande samt att jag borde ha en jämn begåvningskurva istället för en bergochdalbana, ärendet lämnades dock där och ingen behandling eller dyl. föreslogs. Gymnasiet började och slutade, det gick bättre än i grundskolan men mina betyg är i dagsläget helt värdelösa för att söka in på något med. Under skolgången testade jag alla supplement/lagliga läkemedel mellan himmel och gjord, allt för att hitta något som skulle ge mig lite energi och lindring av apatin. Inget hjälpte. Till sist satte jag ned foten, kontaktade en psykiatriker och förklarade för honom att jag fortfarande lider, att jag inte var deprimerad och att jag vill ha ritalin för mitt liv går käpprätt åt helvete. Han tittade på min provresultat från testerna jag gjorde vid det tidigare tillfället och skrev genast ut 50mg ritalin per dag vid FÖRSTA besöket.

Mitt liv är nu 98% bättre, jag kan inte tänka mig själv att leva utan det och kan inte med ord beskriva hur ritalin räddade mig från min undergång. Synd bara att jag förlorade en hel barndom i onödan...
Citera
2008-10-10, 09:56
Bannlyst
Är det inte så att man får minskad effekt av ritalina ju längre man tar det?
Citera
2008-10-10, 10:08
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Sen finns det en grej som jag dock väldigt svårt kan förstå skulle hända mig. Jag har nämligen enormt stora svårigheter att somna och Ritalinet kan om något bara förvärra det? Iallafall inte gör den bättre? Och även om du syftar på att de andra skulle funka , så skulle man må bra och sin tur somna så stämmer det tyvärr inte för mig då jag har minst lika svårt att somna när jag är uppspelt på ett positivt energiskt sätt

Medicinen "ska" i den bästa av världar fungera tvärtom. Jag har aldrig haft problem att somna pga medicinen. Nu har jag ett aktivt schema, upp tidigt med familjen ca 06.00 - 06.30, iväg till jobbet och cyklar dit, tränar på gym 1-3 ggr per vecka. Har alltid haft "extra" energi och alltid mått mycket bättre av att vara aktiv hela tiden, en del av mina problem har varit att jag inte kunnat "vila" då inaktivitet oavsett fysisk eller psykisk fick mig att må dåligt. Nu med medicinen mår jag fortfarande bäst av att vara aktivt då jag har kvar den starka "motorn" men jag slits inte ner psykiskt av att vara och jag kan vila utan att må dåligt.

Citat:
Hursomhelst , hur långa tid tog det för dig att känna sådär? och vilka doseringar hade du?

Jag började på 18mg som "brukligt", efter två veckor ökades dosen till 36mg vilken jag använde i ytterligare 4 veckor. Sen ökades dosen till 54mg som är den dosen jag fortfarande använder. Jag kände effekt direkt första dagen på 18mg och resten är kortfattat bara en intrimmning för att hitta den optimala dosering för just en själv. Här är det fullt normalt med lite variationer upp och ner över tiden för att upptäcka "onödig" överdosering och även mindre uppehåll är vanliga. Finns tex en hel del vars kropp efter ett tags medicinering lyckas "normalisera" sig så de klarar sig utan medicin.

Citat:
PS: väldigt smart av dig att mynta uttrycket "oidentifierbar ångest" känner helt klart igen mig !
Tack!

Tror de flesta av "oss" känner igen det där ganska starkt

Mvh,

LL
Citera
2008-10-10, 10:14
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blåhäst
Okay tack för svaret, eftersom jag är född med koncentrations svårigheter ska jag fråga min mor om detta först ifall inte hon vet eller är osäker, ska jag uppsöka skolsystern.

Toppen. Om din mor vill får hon gärna pm'a mig här. Du vet, vi föräldrar är oftast väldigt skeptiska till goda råd barnen får via internet. Det finns onekligen en hel del "skummisar" som du vet.

Mvh,

LL
Citera
2008-10-10, 10:25
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
men nu dem två senaste månaderna har jag börjat känna mig nedstämd och blivit rent allmänt tråkig. Sen känns det som om medicinen inte har lika bra effekt längre som tidigare. Känns som om jag har blivit immun mot den och den hjälper bara lite som tex koncentrationen. Är inte lika skärpt längre.
Anledningen till att jag valde Concerta (54 mg) var för att det räckte med en tablett. Jag har funderat på att boka tid hos min psykolog och byta till Ritalina.
Själva frågan är; är Ritalina bättre än Concerta? Eller är det mer individuellt? För att det verkar som om Ritalina ger en bättre kick.

Först vill jag bara säga att jag inte provat Ritalina så du vet, bara Concerta. Är dock säker på att oavsett företag som gör medicinen så är den verksamma substansen metylfenidat samma. Men vi är alla olika unika individer så den individuella doseringen måste testas fram för var och en. Ritalina finns även i tablettform, inte bara kapslar som doserar automatiskt under ca 12 tim., som har direktverkande effekt men som varar kortare. Kan vara tabletten du syftar på med "bättre kick". Boka tid hos din läkare, det är fullt naturligt att variera doseringen över tiden. Våra kroppar utvecklas med åldern och även behovet att medicinen.

Mvh,

LL
Citera
2008-10-10, 10:45
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalariaMyggan
Gjorde även ett formellt iq-test som visade en disparans mellan deltester på över 40-50 poäng! Något som överskrider gränserna för diagnosticering av NVLD (non-verbal learning disorder), som förövrigt stämmer bra överens med min oförmåga att processera vissa typer av visuellt stimuli.

Kan berätta att jag lyckats med bedriften att skriva tre stycken på varandra följande högskoleprov, alltså tre följande terminer, med de "lätt" varierande resultaten 1.1, 1.8, 1.2 Lätt beroende av att ha turen att vakna upp med någorlunda fungerande koncentrationsförmåga för dagen kan man kalla det

Citat:
Ursprungligen postat av MalariaMyggan
Mitt liv är nu 98% bättre, jag kan inte tänka mig själv att leva utan det och kan inte med ord beskriva hur ritalin räddade mig från min undergång. Synd bara att jag förlorade en hel barndom i onödan...

Idag anser jag att mina svårigheter under uppväxten har gjort mig till en MYCKET bättre människa. Som många andra människor som gått igenom ovanliga svårigheter har jag fått ett annat perspektiv på det mesta och verkar ofta kunna njuta mer av livet än "vanliga" människor runt omkring mig.

Mvh,

LL
Citera
2008-10-10, 11:20
Bannlyst
Det vore intressant att höra om personer som tagit metylfenidat i flera år fortfarande får lika bra effekt av det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in