Jag är diagnostiserad med ADD/ADHD och kronisk trötthet. Egentligen är nog både jag och min läkare medveten om att jag inte är en "klassisk" ADD/ADHD patient då jag inte uppfyller så många kriterier... Lider dock av sjuklig trötthet och apati ända sedan jag kan minnas, låg i sängen/soffan 4-7 timmar per dag under hela min barndom, inte haft ork att göra saker som gav mig glädje och haft problem med synen på det sätt att jag har svårt att urskilja bakgrund från förgrund och när jag tittar på komplexa mönster blir allt helt suddigt.
När jag var runt 14-15 så var jag helt förtvivlad, sa till mina föräldrar att jag nog led av ADD/ADHD eller dylikt, de ville inte riktigt lyssna på det örat trots att min far både är läkare själv och lider av ADHD (far min är urmodellen för ADHD) och asperger

. Fick träffa psykiatriker och psykolog, min far trodde jag var deprimerad, jag trodde väll på min far och framförallt ville jag bara ha något, vad som helst, som potentiellt skulle kunna hjälpa. Åt således sertralin (zoloft) i ett drygt år, hjälpte ingeting. Gjorde även ett formellt iq-test som visade en disparans mellan deltester på över 40-50 poäng! Något som överskrider gränserna för diagnosticering av NVLD (non-verbal learning disorder), som förövrigt stämmer bra överens med min oförmåga att processera vissa typer av visuellt stimuli. Allt jag fick höra var att det är väldigt onormalt och de sällan sett något liknande samt att jag borde ha en jämn begåvningskurva istället för en bergochdalbana, ärendet lämnades dock där och ingen behandling eller dyl. föreslogs.

Gymnasiet började och slutade, det gick bättre än i grundskolan men mina betyg är i dagsläget helt värdelösa för att söka in på något med. Under skolgången testade jag alla supplement/lagliga läkemedel mellan himmel och gjord, allt för att hitta något som skulle ge mig lite energi och lindring av apatin. Inget hjälpte. Till sist satte jag ned foten, kontaktade en psykiatriker och förklarade för honom att jag fortfarande lider, att jag inte var deprimerad och att jag vill ha ritalin för mitt liv går käpprätt åt helvete. Han tittade på min provresultat från testerna jag gjorde vid det tidigare tillfället och skrev genast ut 50mg ritalin per dag vid FÖRSTA besöket.
Mitt liv är nu 98% bättre, jag kan inte tänka mig själv att leva utan det och kan inte med ord beskriva hur ritalin räddade mig från min undergång. Synd bara att jag förlorade en hel barndom i onödan...