2010-09-11, 22:46
Bannlyst
Jag har en liten fråga, detta borde någon av er veta. Hur går det med körkortet om man har ADHD. Känns ju lite som att väcka en varg som sover om man börjar dra upp den frågan med psykolog, läkare och närstående. Ska man egentligen gå på någon extra kurs hos läkaren ? för att säkra att man är duglig i trafiken. Har sagt att jag inte har kort..
Citera
2010-09-11, 22:56
Bannlyst
Det är enkelt men kanske inte i verkliga livet. Gå till din närmaste husläkare och säg att livet inte funkar så bra. Se till att du kan bevisa det på något sätt. Ta med betyg eller nått. Bra om du är lite kriminell. Bästa sättet är att be Morsan eller tjejen skriva ett brev där dom beskriver dig lite.. Det handlar ju om att hjälpa dig i din vardag - ett lättare liv

Efter ni har pratat en stund kollar läkaren på dig ( hälsoundersökning ) och sedan skickar han en remiss till psyk i din kommun. När du kommer till psyk går allt av sig själv. Det jag menar är att när du väll är där så kommer man nästan inte därifrån om du inte skiter att gå på möten.

Dom märker direkt om du är case för ADHD. Du är inte första människan som söker hjälp. Första tiden är jobbig då dom ställer alla möjliga konstiga frågor sedan går det lättare, i alla fall för mig. Psykologen har tystnads plikt. Om du inte har problem och försöker fuska så kommer dom nog på dig, men lyckas du gå igenom hela utredningen och är frisk så är du värd varje medicin du kan få

Du kan hoppa över husläkaren och gå direkt till psykologen genom egen remiss. Du kan fråga på närmaste mottagning som har husläkare om vilken psykiatri du kan vända dig till i din kommun. Går nog att söka vård i andra kommuner med men det ställer nog bara till det för dig. Sen ringer du ditt och säger att du vill utredas. Då kanske du får en tid. Har inte gjort så själv så där kan jag inte svara.
Senast redigerad av 30rocks 2010-09-11 kl. 23:07.
Citera
2010-09-11, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 30rocks
Jag har en liten fråga, detta borde någon av er veta. Hur går det med körkortet om man har ADHD. Känns ju lite som att väcka en varg som sover om man börjar dra upp den frågan med psykolog, läkare och närstående. Ska man egentligen gå på någon extra kurs hos läkaren ? för att säkra att man är duglig i trafiken. Har sagt att jag inte har kort..

Nej, inget sådant förekommer, det är ren formalia medicinerar du så gör dom kollar av blodtryck åtminstonne en gång per år, dessa är fullt tillräckligt för "grönt ljus" för körkortet.
Citera
2010-09-11, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Nej, inget sådant förekommer, det är ren formalia medicinerar du så gör dom kollar av blodtryck åtminstonne en gång per år, dessa är fullt tillräckligt för "grönt ljus" för körkortet.

Tack för ett bra svar - Ha en bra lördag! Hur är läget annars då ?

Hade nämligen så jävla stora problem att ta kortet. Fick hålla på i tre månader och läsa, köra
Senast redigerad av 30rocks 2010-09-11 kl. 23:19.
Citera
2010-09-12, 00:21
Medlem
matte03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Menar inte ni två impulskontroll? Man brukar säga att personer med AD/HD-problematik har väldigt dålig impuskontroll och således har svårt att prioritera vilka handlingar man bör utföra, och i vilken ordning.

Tex så har barn med AD/HD väldigt svårt att sitta och läsa läxor eftersom de kan få impulser att gå och sätta på TVn, göra en macka, ställa sig upp, fingra på nått annat eller vilken annan tanke som helst som poppar upp i deras huvuden.
de där e så jag. gjorde adhdtest när jag var liten men de failade på att jag kunde läsa en barnbok typ. borde nog göra ett nytt. jav är hyper, glömmer ofta pennor å sånt. gjorde typ en läsa i gymnasiet. men kan sitta vid datorn k timmar. det är sjukt jobbigt att klippa sig, det kryper i hela kroppen. vill bara där ifrån. ska nog prata med en psykdoktor
Citera
2010-09-12, 02:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 30rocks

Mitt tips: Jag skulle inte tala om att jag har ADHD, transportstyrelsen kan förhoppningsvis inte dubbelkolla det heller. Fördomarna mot den typ av mäniskors du representerar är för stor och det råder sekretess på psykjournaler. Mitt råd är att nyttja det skyddet så långt det går.
Citera
2010-09-12, 07:56
Medlem
bayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermesetas
Diabetes är ett sk "välfärdssyndrom" som uppstår som en direkt följd av dålig kosthållning i kombination med att man rör sig för lite, det är en utveckling som syns i samtliga I-länder.
Psykiatriska tillstånd är ju dock något vars sjukdomsbild är mera beroende av samhällets normer. Vem som är sjuk eller inte kan alltså variera. När det gäller ADHD så beror det förmodligen på att samhället ställer helt andra krav på barn, ungdomar och även vuxna idag. Tidigare samhällen har varit mer sturkturerade, mera inrutade och tryggar( men kanske också med sämre valmöjligheter). Dagens skola då barn i princip ska klara allt på studs genast och själv kunna planera sin skolgång gör att sk "ADHD" problematik blir ett helt annat problem än vad det var förr. Gårdagens skola passade nog dessa barn bättre, med mer struktur, ordning och reda, inte lika hög press och stress mm mm..

Urdum 'analys'. För dum att svara på .
Citera
2010-09-12, 11:00
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayer
Urdum 'analys'. För dum att svara på .

Det håller jag inte med om. Vad som betraktas som sjukdom är alltid en återspegling av samhällets normer, och vad gränsen för normalitet anses gå. Detta gäller i synnerhet de psykiska sjukdomarna. Minns bara att homosexualitet var en sjukdom så sent som på 70-talet.
Citera
2010-09-12, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Det håller jag inte med om. Vad som betraktas som sjukdom är alltid en återspegling av samhällets normer, och vad gränsen för normalitet anses gå. Detta gäller i synnerhet de psykiska sjukdomarna. Minns bara att homosexualitet var en sjukdom så sent som på 70-talet.

För att anpassa samhället i stort efter "våra" behov skulle du behöva göra specifika skolor för människor med denna funktionsnedsättning, det kommer aldrig inträffa, alltså kommer alltid dessa diagnoser behövas.

För samhället kommer _ALLTID_ vara anpassat efter "ER" ej "OSS" ser man dock till övriga delar av problematiken så har dessa noll att göra med några "normer" därav att era frågeställningar och påståenden ter sig som löjliga.
Citera
2010-09-12, 12:52
Medlem
Querls avatar
Citat:
För att anpassa samhället i stort efter "våra" behov skulle du behöva göra specifika skolor för människor med denna funktionsnedsättning, det kommer aldrig inträffa, alltså kommer alltid dessa diagnoser behövas.

För samhället kommer _ALLTID_ vara anpassat efter "ER" ej "OSS" ser man dock till övriga delar av problematiken så har dessa noll att göra med några "normer" därav att era frågeställningar och påståenden ter sig som löjliga.

Låt mig påminna att diagnoser som ADHD och Asperger inte har funnits sen medeltiden. Det har alltså inte ALLTID varit så här, och med stor säkerhet kommer det inte ALLTID att förbli så här. Asperger som diagnos är förresten på väg bort redan i nästa version av DSM.
Citera
2010-09-12, 13:54
Bannlyst
Citat:

Dessa diagnoser kommer alltid att behövas ja, till en viss del. Samhället anpassar sig ju automatiskt till majoriteten men det är i mitt tycke rakt inte omöjligt att skapa större " svängrum" för olika typer av människor. Ta bara en sådan sak som hur skolan förändrats, jag minns att då jag var barn fanns det många som fick extra stöd med läsning exempelvis.
Detta är en omöjlighet idag om man inte har diagnos på många håll.
Sen tycker nog iaf jag att den övertro alla har på att barn ska vara så sociala, kunna hantera stress, sitta still på en gång i skolan är vad som skapar en stor del av problem. Faktiskt går dessa problem till en ganska stor(givetvis beroende på dess art) del att lösas på plats, i skolan utan att blanda in psyk. Detta finns det också exempel på. Men dom som blir lärare i dagens sverige är dessvärre inte intresserade av sådant.
Citera
2010-09-12, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Låt mig påminna att diagnoser som ADHD och Asperger inte har funnits sen medeltiden. Det har alltså inte ALLTID varit så här, och med stor säkerhet kommer det inte ALLTID att förbli så här. Asperger som diagnos är förresten på väg bort redan i nästa version av DSM.

Namnet försvinner och bakas in i ett annat spektrum, austim-spektrumet för att vara mer exakt. Psykologi som vetenskap har inte heller funnits sedan medeltiden, att dessa hinder dock inte alltid skulle funnits där i en form eller annan är dock ett rätt stukat påstående. Särskilt som om vi tar just detta så pekar allt på att det dessutom är genetiskt.

Läser du bakåt i historien beskrivningar av personer och hur dom uppfattades osv, hur dom var kan du tydligt se att det överlappar med sådant som idag diagnostiseras, idag blir vi hjälpta, för hundra år sedan blev vi stjälpta.

Citat:
Ursprungligen postat av Hermesetas
Dessa diagnoser kommer alltid att behövas ja, till en viss del. Samhället anpassar sig ju automatiskt till majoriteten men det är i mitt tycke rakt inte omöjligt att skapa större " svängrum" för olika typer av människor. Ta bara en sådan sak som hur skolan förändrats, jag minns att då jag var barn fanns det många som fick extra stöd med läsning exempelvis.
Detta är en omöjlighet idag om man inte har diagnos på många håll.
Sen tycker nog iaf jag att den övertro alla har på att barn ska vara så sociala, kunna hantera stress, sitta still på en gång i skolan är vad som skapar en stor del av problem. Faktiskt går dessa problem till en ganska stor(givetvis beroende på dess art) del att lösas på plats, i skolan utan att blanda in psyk. Detta finns det också exempel på. Men dom som blir lärare i dagens sverige är dessvärre inte intresserade av sådant.

Varken du eller Querl verkar ha något större begrepp om vad kärnan av problematiken i dessa hinder utgörs av, om man skall utgå från hur ni beskriver våra "hinder" det är lite mer avancerat än att vi inte kan sitta still eller är asociala det är ett helt pärlband av konsekvenser som i grunden bygger på att vi har en annan fysiologi.

Bara för att du placerar mig i en miljö där min problematik ej framtäder lika tydligt innebär inte att du skulle "botat" mig
Senast redigerad av dip 2010-09-12 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in