Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Låt mig påminna att diagnoser som ADHD och Asperger inte har funnits sen medeltiden. Det har alltså inte ALLTID varit så här, och med stor säkerhet kommer det inte ALLTID att förbli så här. Asperger som diagnos är förresten på väg bort redan i nästa version av DSM.
Namnet försvinner och bakas in i ett annat spektrum, austim-spektrumet för att vara mer exakt. Psykologi som vetenskap har inte heller funnits sedan medeltiden, att dessa hinder dock inte alltid skulle funnits där i en form eller annan är dock ett rätt stukat påstående. Särskilt som om vi tar just detta så pekar allt på att det dessutom är genetiskt.
Läser du bakåt i historien beskrivningar av personer och hur dom uppfattades osv, hur dom var kan du tydligt se att det överlappar med sådant som idag diagnostiseras, idag blir vi hjälpta, för hundra år sedan blev vi stjälpta.
Citat:
Ursprungligen postat av Hermesetas
Dessa diagnoser kommer alltid att behövas ja, till en viss del. Samhället anpassar sig ju automatiskt till majoriteten men det är i mitt tycke rakt inte omöjligt att skapa större " svängrum" för olika typer av människor. Ta bara en sådan sak som hur skolan förändrats, jag minns att då jag var barn fanns det många som fick extra stöd med läsning exempelvis.
Detta är en omöjlighet idag om man inte har diagnos på många håll.
Sen tycker nog iaf jag att den övertro alla har på att barn ska vara så sociala, kunna hantera stress, sitta still på en gång i skolan är vad som skapar en stor del av problem. Faktiskt går dessa problem till en ganska stor(givetvis beroende på dess art) del att lösas på plats, i skolan utan att blanda in psyk. Detta finns det också exempel på. Men dom som blir lärare i dagens sverige är dessvärre inte intresserade av sådant.
Varken du eller Querl verkar ha något större begrepp om vad kärnan av problematiken i dessa hinder utgörs av, om man skall utgå från hur ni beskriver våra "hinder" det är lite mer avancerat än att vi inte kan sitta still eller är asociala det är ett helt pärlband av konsekvenser som i grunden bygger på att vi har en annan fysiologi.
Bara för att du placerar mig i en miljö där min problematik ej framtäder lika tydligt innebär inte att du skulle "botat" mig