2010-09-10, 23:48
Medlem
Odhags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 30rocks
Om du inte haft fitta tidigare så kommer du få det nu

Ah, det var alltså därför utredaren sade "du kommer troligtvis få äta metylfenidat. Och min fitta."
Citera
2010-09-11, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
Ah, det var alltså därför utredaren sade "du kommer troligtvis få äta metylfenidat. Och min fitta."

Vad du är negativ då eller så förstår jag inte din poäng ? Det är bra med fitta
Något som alla behöver ibland
Citera
2010-09-11, 01:33
Medlem
Odhags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 30rocks
Vad du är negativ då eller så förstår jag inte din poäng ? Det är bra med fitta
Något som alla behöver ibland

Jag trodde du var full när du skrev det där, var det inte så? Jag var nog lite smådyng i alla fall när jag citerade

Förstod inte din poäng dock, så förklara gärna.
Citera
2010-09-11, 02:00
Bannlyst
Citat:
Jag trodde du var full när du skrev det där, var det inte så? Jag var nog lite smådyng i alla fall när jag citerade

Jaså det förklarar saken, men kom till poängen? Är du en sån som tycker om män mer än kompis och gillar att slicka kulor, bara undrar ?
Senast redigerad av 30rocks 2010-09-11 kl. 02:09.
Citera
2010-09-11, 02:42
Medlem
Citat:

Han syftar missvisande på att metylfenidat skulle vara verksamt på så vis att det ökar "kåtheten" på samma vis som amfetamin gör, detta utan att ha tillräckliga kemi kunskaper för att veta att det är dom andra beståndsdelarna i amfetaminet som orsakar dessa bitar.
Citera
2010-09-11, 14:06
Medlem
Odhags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Han syftar missvisande på att metylfenidat skulle vara verksamt på så vis att det ökar "kåtheten" på samma vis som amfetamin gör, detta utan att ha tillräckliga kemi kunskaper för att veta att det är dom andra beståndsdelarna i amfetaminet som orsakar dessa bitar.

Ok. På 70-talet kallades Ritalin ofta för "kåtepiller" här i trakten. Kanske var andra substanser i då.
Citera
2010-09-11, 14:11
Medlem
grithors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
Dag 3 med Concerta.

Dagen i går funkade fint! Jag var precis som vanligt enligt andra. Möjligen lite gladare och mera positiv. Det antar jag helt enkelt beror på att jag känner lite hopp för framtiden igen. Verkan av medicinen är lite mera subtil idag. Jag känner ju att den finns i kroppen, men på ett lite annorlunda sätt! Jag har kvar känslan av att vara fokuserad, och det är lättare att komma igång med saker! På nåt sätt så blir reaktionen annorlunda när jag ska göra nåt. Där jag förut tänkte, "Varför ska jag, shit vad jobbigt" och började analysera allt så in i helvete så är reaktionen nu mer som; "Ok, varför inte!". Det känns som om mer saker sker på automatik. Har markant mindre generell ångest.

Men samtidigt har jag ju varit ledig i helgen och i princip gjort sånt som är kul. Det ska bli mera intressant att se hur nästa vecka ter sig när arbeten och måsten kommer in i bilden. En annan positiv effekt jag märkt är att jag känner mig betydligt piggare när jag vaknar på morgonen. Detta fast medicinen enligt läkaren borde gått ur kroppen.

Jag tänkte lista lite biverkningar som har uppkommit. Ingen av dem är av någon allvarlig art, utan det är helt hanterbart.
  • Svettas mer generellt.
  • Muntorrhet. Dock käkar jag Cipralex också som bidrar till detta.
  • Huvudvärk, lätt. Lindrat med Alvedon. Kan bero på vätskebrist då jag glömmer att dricka.
  • Förlorad aptit som på all CS. Glömmer bort att äta och dricka. Maten "växer" i munnen.
  • Magen lite trögare. Kan bero på vätskebrist.
  • Svårare att somna. I alla fall dessa två första nätter

När ni börjar med CS använd larm eller påminnelser via mobil eller annat sätt så ni får i er vätska och mat. Det är verkligen lätt att glömma bort det. Jag känner igen detta från den tiden jag drog amfetamin, och jag vet att denna biverkning minskar betydligt med tiden. Speciellt att mat inte smakar speciellt gott.

Min generella tidsuppfattning har ändrats också. Även det en effekt jag känner igen från amfetaminet. Tiden går snabbare. Jag spekulerar i att detta beror på att hjärnan jobbar mindre, och med en sak i taget. När jag kan hålla fokus på en sak åt gången så kontemplerar jag inte över att klockan går. Nåt som jag alltid gjort innan. Det går ungefär 10 ADHD-sekunder för varje vanlig sekund för mig. Detta resulterar i att det alltid känns som om klockan släpar sig fram. Detta är speciellt påtagligt när jag gör nåt tråkigt eller ångestladdat.

Kan känna lite obehag av medicinen precis när den slår och när den är på väg ut ur kroppen. Men det är verkligen inget mot hur det känns när amfetamin går ut. Antagligen kommer ni som inte använt CS innan ens känna denna effekt. Jag känner den nog tydligt pga mitt tidigare missbruk. När den känslan började komma var det dags att fylla på. Det kommer nog ta tid att få bort den känslan för mig. Tabletterna håller inte heller riktigt i de utlovade 12 timmarna kan jag säga. Snarare 8-9 timmar innan effekten avtar. Det är även då jag känner biverkningarna bäst. Antagligen naturligt, då flipperspelet i skallen sakta ökar tempo då igen.

På ett sätt är jag glad att jag har självmedicinerat innan. Det har varit mycket lättare att förstå hur medicinen funkar och vad som är biverkningar kontra hur det ska vara. All centralstimulatia har ju en speciell effekt. Man blir liksom inte hög i den taditionella bemärkelsen, utan man blir mera skärpt. För mig är det ett rus i sig att kunna vara närvarande i nuet. Men det som slår mig mest är nog det lugn som jag känner. Eller kanske snarare frånvaro från ångest. Om nu det är vad lugn betyder!

Jag fortsätter skriva under den kommande veckan. Då ska vi se om jag känner nån förändring på jobbet.

Ta hand om er!

Fan!
Jag känner inte dig, men ändå så känner jag mig så jävla glad för din skull!
Och måste säga, på något sätt, en smått avundsjukan.
Men helt underbart att läsa. Det där med att du känner dig mer lugn och avslappnad.
Jag hoppas min medicinprövning också kommer ge ett sådant liknande resultat.
Senast redigerad av grithor 2010-09-11 kl. 14:13.
Citera
2010-09-11, 15:00
Medlem
Citat:
Ok. På 70-talet kallades Ritalin ofta för "kåtepiller" här i trakten. Kanske var andra substanser i då.

Mer kopplat till placebo effekt och att man trodde att "ritalin = amfetamin" ,hade en jättelång diskussion om just detta med både min läkare här i sundsvall (som är beslutsläkare för försäkringskassan bland annat) samt chefsläkaren på kliniken jag var på nere i göteborg.
Citera
2010-09-11, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bayer
Man måste fråga sig varför just ADHD och Diabetes - och många andra sjukdomar har ökat så otroligt de sista 30 åren trots vår stora vitt socker/vitt mjöl konsumtion förr. Att insulinkänsligheten minskat hos hela befolkningen är en teori man allt oftare hör från avancerat forskarhåll. Det är kanske dags att granska dessa otroliga tillsatser i maten som sköljs över oss...

Diabetes är ett sk "välfärdssyndrom" som uppstår som en direkt följd av dålig kosthållning i kombination med att man rör sig för lite, det är en utveckling som syns i samtliga I-länder.
Psykiatriska tillstånd är ju dock något vars sjukdomsbild är mera beroende av samhällets normer. Vem som är sjuk eller inte kan alltså variera. När det gäller ADHD så beror det förmodligen på att samhället ställer helt andra krav på barn, ungdomar och även vuxna idag. Tidigare samhällen har varit mer sturkturerade, mera inrutade och tryggar( men kanske också med sämre valmöjligheter). Dagens skola då barn i princip ska klara allt på studs genast och själv kunna planera sin skolgång gör att sk "ADHD" problematik blir ett helt annat problem än vad det var förr. Gårdagens skola passade nog dessa barn bättre, med mer struktur, ordning och reda, inte lika hög press och stress mm mm..
Citera
2010-09-11, 19:38
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermesetas
Diabetes är ett sk "välfärdssyndrom" som uppstår som en direkt följd av dålig kosthållning i kombination med att man rör sig för lite, det är en utveckling som syns i samtliga I-länder.
Psykiatriska tillstånd är ju dock något vars sjukdomsbild är mera beroende av samhällets normer. Vem som är sjuk eller inte kan alltså variera. När det gäller ADHD så beror det förmodligen på att samhället ställer helt andra krav på barn, ungdomar och även vuxna idag. Tidigare samhällen har varit mer sturkturerade, mera inrutade och tryggar( men kanske också med sämre valmöjligheter). Dagens skola då barn i princip ska klara allt på studs genast och själv kunna planera sin skolgång gör att sk "ADHD" problematik blir ett helt annat problem än vad det var förr. Gårdagens skola passade nog dessa barn bättre, med mer struktur, ordning och reda, inte lika hög press och stress mm mm..

Bra analys! Samhällsförändringen ställer allt högre krav på exekutiv förmåga vilket leder till att vi får fler barn som uppvisar symtom.
Citera
2010-09-11, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Bra analys! Samhällsförändringen ställer allt högre krav på exekutiv förmåga vilket leder till att vi får fler barn som uppvisar symtom.

Sen får man inte glömma att stöd i skolan i prinicip är en omöjlighet utan en diagnos idag. Detta bidrar självklart också och är samtidigt något som kan förvärra dessa barns problem ännu mera.
Citera
2010-09-11, 20:38
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermesetas
Sen får man inte glömma att stöd i skolan i prinicip är en omöjlighet utan en diagnos idag. Detta bidrar självklart också och är samtidigt något som kan förvärra dessa barns problem ännu mera.

Jo det är sant. Ibland sätts diagnoser trots att det finns stora frågetecken och även indikationer på andra möjliga orsaker. För att få hjälp behöver man ibland överdriva. Men det är en ond spiral där myndigheter efter ett tag kräver ännu tydligare intyg etc....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in