2010-09-12, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Varken du eller Querl verkar ha något större begrepp om vad kärnan av problematiken i dessa hinder utgörs av, om man skall utgå från hur ni beskriver våra "hinder" det är lite mer avancerat än att vi inte kan sitta still eller är asociala det är ett helt pärlband av konsekvenser som i grunden bygger på att vi har en annan fysiologi.

Bara för att du placerar mig i en miljö där min problematik ej framtäder lika tydligt innebär inte att du skulle "botat" mig

Fast nu menar jag att dom där konsekvenserna är fullt hanterbara om man bara inte hade sån stor önskan att "diagnosticera" och helt och hållet kalla all den problematik som uppstår som "symptom". Med bra föräldrastöd och skola som ger större utrymme för individen så kan man komma mycket längre än många tror. Oförmågor, svårigheter och problem går ofta att övervinna med övning och tålamod. Det vet jag ju faktiskt själv. Men det är svårt och det tar tid, men det går..

Sen tror jag visst att dessa personligheter( funktionshinder om du nu vill använda det ordet) säkerligen alltid funnits. Men då samhället inte ställde samma krav så märktes det som du säger inte och då fanns ingen problematik i lika hög grad= inget behov av diagnos.
Citera
2010-09-15, 13:29
Medlem
Denoms avatar
Är mitt uppe i utredningen för tillfället. Ni som varit med om det, är det något jag bör tänka på?
Citera
2010-09-15, 13:38
Medlem
Odhags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är mitt uppe i utredningen för tillfället. Ni som varit med om det, är det något jag bör tänka på?

Var ärlig! Du får absolut inte sova dålig och äta mycket snabba kolhydrater innan testerna! Detta kan påverka din koncentration och dina ADHD-symptom framstår då mycket tydligare. Det är fusk! Så gör INTE detta.
Citera
2010-09-15, 14:05
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
Var ärlig! Du får absolut inte sova dålig och äta mycket snabba kolhydrater innan testerna! Detta kan påverka din koncentration och dina ADHD-symptom framstår då mycket tydligare. Det är fusk! Så gör INTE detta.
Kan inte säga att jag lyckades väl till en början isåfall, hade sovit tre timmar och drog i mig en halvliters cola precis innan mötet.
Citera
2010-09-15, 14:37
Medlem
Odhags avatar
Citat:
Kan inte säga att jag lyckades väl till en början isåfall, hade sovit tre timmar och drog i mig en halvliters cola precis innan mötet.

Det är nog ingen osanning att de flesta som går igenom en ADHD-utredning vill ha diagnos. Jag ville/vill det. Så visst, det händer att man vinklar saker till sin fördel, dvs nackdel. Jag pratade exempelvis mycket lite om de väldigt få perioder av studier då det har gått bra, emedans jag framhöll och belyste de perioder då det gick åt helvete.
Citera
2010-09-15, 14:54
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det är nog ingen osanning att de flesta som går igenom en ADHD-utredning vill ha diagnos. Jag ville/vill det. Så visst, det händer att man vinklar saker till sin fördel, dvs nackdel. Jag pratade exempelvis mycket lite om de väldigt få perioder av studier då det har gått bra, emedans jag framhöll och belyste de perioder då det gick åt helvete.
Nja, jag skulle inte säga att jag vill ha en diagnos. Höll mig lugn och belyste inget speciellt, lite allmänna svar på frågorna bara, för visst har jag perioder då det gått bra och perioder det gått åt helvete, min vilja är dock att belysa båda. För det känns meningslöst för mig själv att få en diagnos i onödan.
Citera
2010-09-15, 17:07
Medlem
Odhags avatar
Citat:
Nja, jag skulle inte säga att jag vill ha en diagnos. Höll mig lugn och belyste inget speciellt, lite allmänna svar på frågorna bara, för visst har jag perioder då det gått bra och perioder det gått åt helvete, min vilja är dock att belysa båda. För det känns meningslöst för mig själv att få en diagnos i onödan.

Nej, men samtidigt är det viktigt att lyfta fram sina problem. Om man som jag söker på egen hand, gör man ju givetvis detta eftersom det är problemen man vill få bukt med.
Citera
2010-09-15, 17:18
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Nej, men samtidigt är det viktigt att lyfta fram sina problem. Om man som jag söker på egen hand, gör man ju givetvis detta eftersom det är problemen man vill få bukt med.
Jag förstår vad du menar, och det är klart att jag inte vill slösa på skattepengar. Men det är en svår balansgång att kunna lite mer kritiskt granska sig själv.
Citera
2010-09-15, 17:34
Medlem
Odhags avatar
Citat:
Men det är en svår balansgång att kunna lite mer kritiskt granska sig själv.

Indeed.
Citera
2010-09-15, 21:38
Medlem
Querls avatar
Citat:

Naturligtvis finner många det som en bekräftelse att de svårigheter de har haft faktiskt har ett namn. Det skänker en legitimitet. Jag har vid otaliga tillfällen varit med om det motsatta, dvs att en person som inte har uppfyller kriterierna för en diagnos reagerar med bestörtning och besvikelse när detta meddelas.
Citera
2010-09-15, 23:52
Medlem
Hildeberts avatar
Har läste mycket i denna tråd och massor av saker stämmer in på mig så jävla mycket. Är 22 år för tillfället och har hört flera gånger av folk att jag borde testa mig om jag har adhd eller liknande. Men jag har aldrig tagit det på allvar.
Citera
2010-09-15, 23:57
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hildebert
Har läste mycket i denna tråd och massor av saker stämmer in på mig så jävla mycket. Är 22 år för tillfället och har hört flera gånger av folk att jag borde testa mig om jag har adhd eller liknande. Men jag har aldrig tagit det på allvar.
Gör det och hör av dig i tråden om det händer någonting. För allas intressens skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in