Citat:
Ursprungligen postat av dip
Varken du eller Querl verkar ha något större begrepp om vad kärnan av problematiken i dessa hinder utgörs av, om man skall utgå från hur ni beskriver våra "hinder" det är lite mer avancerat än att vi inte kan sitta still eller är asociala det är ett helt pärlband av konsekvenser som i grunden bygger på att vi har en annan fysiologi.
Bara för att du placerar mig i en miljö där min problematik ej framtäder lika tydligt innebär inte att du skulle "botat" mig
Fast nu menar jag att dom där konsekvenserna är fullt hanterbara om man bara inte hade sån stor önskan att "diagnosticera" och helt och hållet kalla all den problematik som uppstår som "symptom". Med bra föräldrastöd och skola som ger större utrymme för individen så kan man komma mycket längre än många tror. Oförmågor, svårigheter och problem går ofta att övervinna med övning och tålamod. Det vet jag ju faktiskt själv. Men det är svårt och det tar tid, men det går..
Sen tror jag visst att dessa personligheter( funktionshinder om du nu vill använda det ordet) säkerligen alltid funnits. Men då samhället inte ställde samma krav så märktes det som du säger inte och då fanns ingen problematik i lika hög grad= inget behov av diagnos.