Jag är en tjej på 29 år gammal som precis fått lov att påbörjat en adhd-utredning.
Jag har mycket ångest och haft mycket depressioner i mitt liv,sen jag var 14-15 år.
Har testat alla möjliga antidepp. genom åren som läkaren skriver ut,men inget har funkat på mig.
Jag testade ritalin i våras under en period på ca.2 månader,då jag me största sannolikhet har någon slags adhd problematik.Jag hade en väldigt jobbig period i mitt liv just då och va på gränsen till att göra slut på mig själv,för jag kunde inte hantera min inre ångest.
Och då fick jag testat ritalin av en vän,som själv har adhd och tyckte att de verka solklart att jag också tycktes ha de.
Helt plötsligt så vände mitt liv!Jag kunde fokusera på de viktiga,ta tag i mina problem,orka göra sånt jag behöver få gjort,men aldrig orkar ta tag i.
Jag blev gladare,lugnare och mitt humör blev 100 ggr bättre.Behövde inte bli rädd att jag skulle gå upp i taket för lilla minsta,så som jag alltid annars gör.
Kändes så oerhört bra att äntligen ha hittat en medicin som funkar på mig och som får mig att vilja fortsätta lev!Den gjorde helt enkel mirkakel.Men hade den bara i 2 mån,sen kunde jag ej få tag på den längre.Och då började berg-och dalbanan igen...
Gjorde självtest på nätet,fick då 22 av 24 poäng.
Mina vänner tror me största sannolikhet att jag har adhd pga mina problem me mig själv.
Talade me min läkare om detta i våras och han sa då att en utredning kommer göras.
Nu i förra veckan,så fick jag äntligen träffa en psykolog som börjat göra en massa tester hur mitt minne är osv. Jag ska träffa denna psykolog 2 ggr till denna vecka som kommer.
Min vanliga läkare,som jag föreslog undersökning för,han har också börjat ställa några frågor kring en ev. adhd problematik och han vill gärna träffa min mamma eller en närstående som kan komma på ett möte och svara på frågor hur jag va som barn.
Har fattat att de hänger rätt mkt på hur man va som liten.
Jag är rädd att dom inte kommer ge mig nån diagnos,då dom tyckte att jag va "normal" som barn,
för att jag kanske inte va överdrivet bråkig,stökig eller hyperaktiv.
Jag har märkt på senare år att jag har såna tyiska adhd symptom.
Att inte kunan läsa tidningen,för jag få läsa samma rad 20 ggr om.
Att jag är glömsk,har väldigt svårt att passa tider,då jag alltid är sen och har väldigt svårt med att vänta.Har inget som helst tålamod,utan allt ska ske på direkten.
Pratar konstant och vet aldrig när de är dags att lägga av..
Hoppade av gym. efter 2 mån,då jag inte palla me skolan.
Vart sjukskriven mer eller mindre under hela tiden sen dess,vilket är många år.
Inget självförtroende till att skaffa jobb,svårt att komma i tid och är mest ledsen och trött på livet och mig själv. Men nu har jag äntligen funnit hopp,efter att jag testat ritalin,som jag mig livsglädjen och kraften tillbaka.
Jag är bara så rädd att jag inte kommer få denna diagos bara för jag va rätt lugn som barn

Då denna medicin fått mig att vilja leva igen och ha tro på mig själv,så är det den medicin jag behöver för att orka stå ut..
Min mamma skulle följt med på möte i augusti,men hon valde att jobba istället,då hon ej kunde ta ledigt sa hon.
Så nu är nästa tid den 28 september istället! Så jävla drygt att vänta,för jag vill de ska ske NU,då jag redan väntat hala året och jag behöver akut medicineras för min adhd,så jag inte går och hänger mig innan dess,då tålamodet börjar ta slut,då jag är trött på att va trött och att må skit.
Min barndomsvän sa att hon kunde följa med istället,då min mamma aldrig har tid.
Men nu så jobbar även min vän detta datum och kan inte ta ledigt.
Detta kommer ju dröja en EVIGHET

Kommer inte få en ny tid förens oktober..och sen dröjer de väl en evighet innan man nu får medicin dessutom.
Hur viktigt är det för dom att få prata me en närstående om min barndom?
Och är de en dålig eller bra idé att tala om att jag testat ritalin som faktiskt fungerar?
Jag har sagt de till min läkare att jag provat de i 2 veckor bara(jag ljög)
Kan man inte va ärlig och säga att man testat under längre period och att man tycker att den får en att fungera och att man önskar att man kunde få en diagnos fastställt snarast,då man kan få rätt medicinering och bli normal?
Eller är de dumt att va ärlig om de?
Och är de nåt jag ska tänka på när jag gör dessa tester?
Helt ärligt,så skruntar jag i om jag har de eller inte..Jag vill ändå få den diagnosen,för att få medz,för att orka kunna leva.Jag har även ett barn att ta hand om,men jag orkar knappt me mig själv

Och som sagt så får denna rita. mig att funka normalt.och det är de enda jag vill..Att leva normalt.
Hoppas någon orkar ge mig bra råd eller svar på detta.Peace and love.