2010-07-19, 13:17
Medlem
Odhags avatar
Hur vanligt är det att få en ADHD-utredning, utan att få diagnosen ADHD?
Citera
2010-07-19, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg

Fråga, finns det ADHD människor som inte upprörs så att impulsen måste sägea "våld!!" så fort man känner sig lite personligt kränkt utav någon okänd människa?
Ja, tjejer med ADHD. Det är en av många skillnader mellan män/pojkar och kvinnor/flickor med ADHD.
Citera
2010-07-20, 23:04
Medlem
WaveSurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proformance
kan ju passa på att låna tråden då...

min bror har adhd och jag upplever det som han är grymt ofokuserad och är allmänt otrevlig och kort mot folk eftersom han ofta tror han är smartare och "bättre" än vissa. känner ni som har diagnosen igen er eller är det bara att min lillebror är otrevlig som person?
Det kan nog stämma att han är smartare än vissa, men jag gissar att hans generella inteligens är som alla andras, det betyder att man har flera olika inteligenser och typiskt för folk med adhd är att man är starkare i vissa delar av hjärnan än vad som är normalt hos folk medans man är betydligt svagare än medel i andra delar av hjärnan, så han är förmodligen både smartare och dummare beroende på vad det gäller. Han verkar ha haft den turen att bara ha behövt använda sig av sina starka sidor, men troligt är ju att han inte säger något om sina svaga sidor.
Citera
2010-07-21, 00:33
Medlem
at1991s avatar
jag lider av ADHD men aldrig tagit någon medicin.. vill inte knapra på amfetamin
Citera
2010-07-21, 00:40
Medlem
WaveSurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at1991
jag lider av ADHD men aldrig tagit någon medicin.. vill inte knapra på amfetamin
Det är väl en lite snällare variant av amfetamin? Jag har precis blitt diagnosticerad adhd/asperger, ska snart testa mig för att ta medecin.
Citera
2010-07-21, 01:55
Medlem
1993s avatar
Känns upplyftande att läsa den här tråden, tror att jag passar väldigt bra in på ADHD/ADD. Har alltid haft svårt att "sitta still", ända sen jag började i skolan. Har mest hankat mig igenom den för att jag har läshuvud och lätt att lära mig saker, samt hamnade med bra folk och blev väldigt allmänbildad på kuppen.

Blir snabbt uttråkad, har aldrig klarat av att gå in på djupet med någonting, förutom just kanske musiken som har varit väldigt stor hjälp för mig, och även datorspel och dylikt. Hela min tillvaro känns som att den går ut på att "döva" mitt sinne för att få stopp på alla tankar som far till höger och vänster hela tiden, jag bara svävar ut och kan inte koncentrera mig på en enda tanke i längre än 20 sekunder kanske.

Har dåligt närminne, glömmer bort tider osv. Däremot är jag den värsta sortens tidspessimist, så om jag vet om en tid som jag ska passa så är jag där i god tid, blir för mycket stress att vara på gränsen hela tiden.

Påbörjade förra hösten en lärarutbildning, började tjuta första gången jag öppnade boken för jag förstod inte ett skit av vad det stod. Alltså, jag fattade orden, men det blev bara en jävla sörja i huvudet. 2 veckor senare hoppade jag av och påbörjade ett jävlans jobbigt år med arbetslöshet och osäkerhet, psykisk press och inget stöd från föräldrar. Hade dock min underbara flickvän som hjälpte mig, utan henne vet jag inte vad jag gjort.

Nu ska jag ta kontakt med en psykolog och se vad staten kan göra för mig.
Citera
2010-07-23, 21:50
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odhag

Det är nog inte så vanligt, då man ofta märker att något är fel och antingen personen själv eller omgivning/vårdapparat märker att det lutar åt det hållet. Du gör inte en utredning taget ur luften.

Differentialdiagnoser kan vara ADD/Tourettes etc, eftersom uppmärksamhets-aspekten och koncentrationsförmågan är väldigt lik den vid ADHD. Skillnaderna är ibland ganska hårfina mellan olika NPF. De överlappar ofta varandra också.

Självklart ska man inte heller glömma vad folk stoppar i sig egentligen. Lever du på kaffe, cigaretter och läsk och blir rastlös och får problem med koncentrationen så har du inte ADHD. Samma med barn som äter sig feta på socker och visar tecken på rastlöshet.
Senast redigerad av Jensofsweden 2010-07-23 kl. 21:59.
Citera
2010-07-27, 20:58
Medlem
Chenjiringus avatar
Hmm, vet inte om detta kanske är rätt ställe, men det verkade vara det bästa.
Det är i alla fall så att jag i ca 8 år har hört av och till att folk tror att jag har nått "sånt där adhd eller liknande" men har aldrig riktigt tagit till mig det. För mig har adhd varit ungar som slåss och är uppkäftiga, men så en dag när jag var på biblioteket för ca 3-4 månader sedan hittade jag en bok som hette "Flickor med AD/HD". Tänkte att det inte kunde skada att bläddra i den, dock fastnade jag för den och lånade den. När jag sedan läst klart boken är jag helt förstummad, större delen av boken har handlat om mig. Så till problemet.

Just nu är jag satt på en psykiatrisk utredning och tyvärr kommer jag inte överens med den psykolog jag har, mentalsköterskan som är med gillar jag dock, och när jag tog upp mina misstankar skrattade hon åt mig. Hon sa att hon trodde att det absolut inte var möjligt för hon hade då aldrig sett några sådana tendenser hos mig. Vid denna tidpunkt hade hon träffat mig 5 ggr och varje gång i 30 min. Jag förklarade dessutom redan vid första mötet att jag blir helt annorlunda när jag träffar henne än vad jag är normalt sett (hos henne blir jag så nervös att allt bara "försvinner", jag blir seg och väldigt borta. i normala fall är jag tvärtemot seg, iof är jag rätt borta ibland i min egna lilla värld :P ).
Jag har sagt att hon kan få tala med min pojkvän om hur jag är men det svarar hon aldrig på. Byta psykolog får jag inte göra för det har jag redan bett om och det var då jag fick mentalskäterskan med på samtalen.

Hur ska jag göra för att få henne att lyssna och förstå? Ska jag fylla i ASRS lista och ta med? Hjälp någon?
Citera
2010-08-02, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Ja, tjejer med ADHD. Det är en av många skillnader mellan män/pojkar och kvinnor/flickor med ADHD.

Sedan kan man inte generalisera och säga att tjejjer som har ADHD inte reagerar med våld. Finns många tjejjer som har den sortens ADHD som förknippas med pojkadhd.

Dvs det "smäller" vid minsta lilla sak.
Citera
2010-08-02, 22:34
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Har ingen aning om statistik på frågan men jag fick en utredning och har inte adhd, bara fet ångest som gör mig rastlös, mentalt hyper, impulsiv och okoncentrerad, dessutom blir jag kolugn av ritalin men adhd har jag inte "tyvärr".

Jag hade ju hoppats på att få ritalin för att kunna plugga men jag tycks få fixa den saken på något annat sätt, har jag tur får jag tjack av en bekant om några dagar
Citera
2010-08-02, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swisslog
Sedan kan man inte generalisera och säga att tjejjer som har ADHD inte reagerar med våld. Finns många tjejjer som har den sortens ADHD som förknippas med pojkadhd.

Dvs det "smäller" vid minsta lilla sak.
Ok... För att göra det tydligare för dig, för att just du ska förstå, tänk 'generellt' i det jag skrev. Suck.
Citera
2010-08-03, 02:52
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Nä, nu behöver jag fan lite ljus i den totalt bäcksvarta tunneln jag just nu befinner mig i. Jag sitter just nu i valet och kvalet om jag överhuvudtaget ska pyssla med konst eller inte. Alltså måleri och bildkonst. Jag ska göra en historia så kort som möjligt: jag har sedan många år siktat in mig på detta gebit. Ja, vi talar nog om över tio år. Det har alltid gått fruktansvärt bra, jag har sålt av allt jag gjort. Jag har fått väldigt mycket lovord och erbjudanden. Det ligger säkert bortåt 10 beställningar och väntar som kan rädda både sommaren och den kommande vintern. Så fort jag gör något ser allt lovande ut.

Ingenting händer. Absolut ingenting. Jag kan inte längre förmå mig att greppa en jävla pensel. Jag har en tavla här intill jag skulle kunna färdigställa på två kvällar kanske. Bara den skulle kunna rädda min sommar ekonomiskt. Men det går inte. Det går fan inte. Det.. går.. inte.

Jag har totalt tappat tron om min egen förmåga att bli produktiv. Jag litar inte längre på hoppet, eller mig själv. Jag har testat alla de tankegångar som finns tillgängliga, men ju mer jag förstorat situationen och problematiken, ju mindre får jag gjort. Jag har testat allt, men det blir högst ett par dagars maniskt måleri eller tecknande, sen avstannar skiten och stiltje råder. Story of my life.

Det dammar i ateljén, inte bara bildligt talat.

Jag sitter just nu och skriver i dagboken "om det visar sig att Ritalin eller Concerta inte har nån inverkan på produktionen, då finns det ingen anledning att fortsätta."

Jag vet att jag greppar efter halmstrån, men jag vill verkligen måla. Alltså, finns det tillstymmelse till hopp för mig? Kan det vara så idiotiskt simpelt att en jävla medicin kan rädda min framtid som konstnär?
Hej kompis! Så där var det för mig med mina webbprojekt också. 4-5 välbetalda (som om det skulle motivera) i kö och total stiltje från min sida. Psyk tror att jag är bipolär (outredd), och det hänger ofta ihop med en ADHD/ADD-problematik enligt alla dessa forskare som finns. "Problemet" är bara att jag fått lite snurr på livet nu och antagligen måste krascha (som jag gjorde för ett år sedan) för att söka hjälp igen. Orkar ("orkar", ni vet...) inte ta tag i det nu, speciellt inte när man lyckas flyta fram i livet utan större problem. Blah.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in