Citat:
Ursprungligen postat av Nateer
Hej allesammans!
Lyfter denna topic då jag undrar lite över symptom kring ADHD/ADD.
Läste igenom lite punkter som jag kände igen mig på (de mesta). Men utöver dem så undrar jag om man kanske sover mer när man har ADHD/ADD? Vilket jag gör(sover i princip mer än jag e vaken), växlar mellan å ha hur mycket energi som helst till att bli aptrött. Har även något som påminner starkt om abstinens 24/7. Gick hos psykolog ett tag förut och hon tyckte jag skulle testa mig för adhd, men eftersom jag inte kände att det var aktuellt då så sket jag i det. Så vad tror ni?
Jag har jämfört min ADHD med att köra tjackrace, vara helt uppåt väggarna av inspiration och pigghet och vara superhyperaktiv, för att sedan kraschlanda och ha AT och känna sig helt söndrig och utmattad. Fast ofrivilligt och utan någon som helst kontroll över händelseförloppet.
Jag är väldigt trött nästan konstant också, jag klarar mig inte utan min medicin t ex. Kommer sällan upp ur sängen och är väldigt seg.
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Något som stör mig enormt är alla dessa personer som har självdiagnoserat sig själva utefter texter/test eller saker dom hört som stämmer in och sedan börjar dom påpeka att dom har den och den diagnosen. Det blir bara patetiskt.
Man ska bli grundligt undersökt av människor som har det som yrke och kan göra längre utredningar.
- Så nej, man har inte med säkerhet ADHD/ADD/ASPERGERS/ETC. bara för att man fick ett antal poäng på ett online prov.
Dom är ytterst preliminära och en själv är inte kapabel till att diagnosera sig själv.
Jag var 100% säker på att jag hade ADHD innan jag fick min diagnos. Man kan visst "diagnostisera" sig själv, däremot så får man ingen hjälp utan en officiell diagnos satt av en läkare, men man får ju mycket förståelse för sig själv och hur man fungerar och dylikt när man får insikt om funktionshindret. ADHD är rätt vanligt förekommande, you know.
Har man problem som passar in i kriterierna för ADHD, och dessutom känner sig funktionshindrad av dessa, så är det ju självklart att man ska söka hjälp för sannolikheten är stor att det kan röra sig om ADHD.