2010-12-01, 01:28
Medlem
Något som stör mig enormt är alla dessa personer som har självdiagnoserat sig själva utefter texter/test eller saker dom hört som stämmer in och sedan börjar dom påpeka att dom har den och den diagnosen. Det blir bara patetiskt.

Man ska bli grundligt undersökt av människor som har det som yrke och kan göra längre utredningar.

- Så nej, man har inte med säkerhet ADHD/ADD/ASPERGERS/ETC. bara för att man fick ett antal poäng på ett online prov.
Dom är ytterst preliminära och en själv är inte kapabel till att diagnosera sig själv.
Citera
2010-12-01, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Något som stör mig enormt är alla dessa personer som har självdiagnoserat sig själva utefter texter/test eller saker dom hört som stämmer in och sedan börjar dom påpeka att dom har den och den diagnosen. Det blir bara patetiskt.

Man ska bli grundligt undersökt av människor som har det som yrke och kan göra längre utredningar.

- Så nej, man har inte med säkerhet ADHD/ADD/ASPERGERS/ETC. bara för att man fick ett antal poäng på ett online prov.
Dom är ytterst preliminära och en själv är inte kapabel till att diagnosera sig själv.

Ok, tack retard. Syftar inte endast till dessa onlineprov du nämner, jag har hela mitt liv varit väldigt impulsiv och annorlunda. Jag vet att något är gravt fel med mig, och jag vill gå till botten med var det är, så jag bara spekulerar kring vad det kan vara. Och du gjorde ingen skillnad med ditt onödiga utlägg.

Men iaf, OT: någon som känner sig träffad med detta ang. just att man överlag är tröttare? Så trött att man aldrig i princip orkar göra något "ansträngande"? Trots all sömn så blir jag aldrig riktigt pigg heller.
Citera
2010-12-01, 11:53
Medlem
Cyones avatar
Hittade in på psyk forumet denna förmiddag, väldigt intressanta trådar men den här fick mig att vakna ur min ständiga sirap..

wow...

Fick rysningar av detta test, lite kusligt.. spot on... seriöst

var dock en fråga som inte riktigt stämde överens på mig:
"Hur ofta händer det att du har svårt att hålla kvar uppmärksamheten när du utför tråkigt eller monotont arbete?" Väldigt sällan, skulle nog påstå att jag är grym på monotona enformiga arbeten, där jag kan konstruera och optimera mina egna processer för att utföra ett arbeta så snabbt effektivt som möjligt speciellt multitasking av sådanna uppgifter.
Citera
2010-12-01, 21:55
Medlem
testa Modafinil om Ritalin inte funkar så bra.
Citera
2010-12-01, 23:23
Medlem
rullerojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nateer
Ok, tack retard. Syftar inte endast till dessa onlineprov du nämner, jag har hela mitt liv varit väldigt impulsiv och annorlunda. Jag vet att något är gravt fel med mig, och jag vill gå till botten med var det är, så jag bara spekulerar kring vad det kan vara. Och du gjorde ingen skillnad med ditt onödiga utlägg.

Men iaf, OT: någon som känner sig träffad med detta ang. just att man överlag är tröttare? Så trött att man aldrig i princip orkar göra något "ansträngande"? Trots all sömn så blir jag aldrig riktigt pigg heller.

Ja man är ovanligt trött och speciellt vid krav och stress kan man bli övertrött.Periodvis över pigg och glad positiv,inre stress,bråttom med allt.Gör allting halvdant,snabbt för att hinna,,,, vila tex
Vet att vissa mår bra av prozac då den är lugnande ,har även hört om aggresiva tendenser vid ritalin och såna medeciner.
Svårigheter att anpassa sig till regler och bestämmelser,skiftande humör,mm mmDet är komplicerat .Man har koncentrationssvårigheter,jobbigt att läsa hela texter eller lyssna på folk ordentligt.Jag upplever att man gör saker lite snabbare än andra
Citera
2010-12-01, 23:31
Medlem
rullerojs avatar
Diagnos får man när det inverkar på vardagslivet,med jobb och vänner mm
Du kan ha svårt att sköta ett jobb tex pga av stress,skiftande humör
Ett ex är att tex läsa instruktioner eller installera något på datorn-Det tar för lång tid,är tråkigt-Kan inte behålla lösenord till olika webbsidor för man orkar inte organisera sej
Citera
2010-12-02, 01:32
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nateer
Hej allesammans!

Lyfter denna topic då jag undrar lite över symptom kring ADHD/ADD.

Läste igenom lite punkter som jag kände igen mig på (de mesta). Men utöver dem så undrar jag om man kanske sover mer när man har ADHD/ADD? Vilket jag gör(sover i princip mer än jag e vaken), växlar mellan å ha hur mycket energi som helst till att bli aptrött. Har även något som påminner starkt om abstinens 24/7. Gick hos psykolog ett tag förut och hon tyckte jag skulle testa mig för adhd, men eftersom jag inte kände att det var aktuellt då så sket jag i det. Så vad tror ni?

Jag har jämfört min ADHD med att köra tjackrace, vara helt uppåt väggarna av inspiration och pigghet och vara superhyperaktiv, för att sedan kraschlanda och ha AT och känna sig helt söndrig och utmattad. Fast ofrivilligt och utan någon som helst kontroll över händelseförloppet.

Jag är väldigt trött nästan konstant också, jag klarar mig inte utan min medicin t ex. Kommer sällan upp ur sängen och är väldigt seg.

Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling

Jag var 100% säker på att jag hade ADHD innan jag fick min diagnos. Man kan visst "diagnostisera" sig själv, däremot så får man ingen hjälp utan en officiell diagnos satt av en läkare, men man får ju mycket förståelse för sig själv och hur man fungerar och dylikt när man får insikt om funktionshindret. ADHD är rätt vanligt förekommande, you know.
Har man problem som passar in i kriterierna för ADHD, och dessutom känner sig funktionshindrad av dessa, så är det ju självklart att man ska söka hjälp för sannolikheten är stor att det kan röra sig om ADHD.
Citera
2010-12-02, 11:33
Medlem
rullerojs avatar
Jag har påtvingad diagnos adhd pga problem genom åren.
Orkar inte tänka på vad adhd är för det är ointressant men kul att läsa lite inlägg här.
Adhd är att man hatar att vänta på att passa tider tex
Varför kan man inte komma när man har tid?Varför måste man passa tider.
Citera
2010-12-02, 11:38
Medlem
rullerojs avatar
Citera
2010-12-04, 10:38
Medlem
jag har adhd och jag har haft väldigt många hobbys under tre år men jag skäms inte och kommer alldrig att göra
Citera
2010-12-05, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iliste
Innan jag började med Concerta (går numera på Medikinet pga förlorad aptit och viktminskning) var jag ganska tystlåten av mig och när jag pratade kunde jag ha svårt att artikulera mig och snubblade på orden ganska ofta. En av medicinens effekter verkar vara att jag blir mer vältalig och talför och att det blir lättare att yttra meningarna man har tänkt ut i huvudet. Någon annan som har upplevt någonting liknande?

Och en annan fråga: jag läste på wikin att hela 25 % av de med ADHD också är bipolära. Är det någon här som har en sådan dubbeldiagnos?

Jag håller med dig. Har idag använt concerta i 3 veckor och de tydligaste och mest positiva förändringarna jag märkt är att jag kan sansa mig när jag ska till att öppna munnen. Bättre på artikulera och formulera mig. Ofta förr brukade jag komma på vad jag skulle sagt i efterhand etc.

Det känns som att hjärnan varvat ner ganska ordentligt. Nästan för mycket kan jag uppleva men det tar väl ett tag att vänja sig.
Citera
2010-12-08, 12:23
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpulzE
Jag håller med dig. Har idag använt concerta i 3 veckor och de tydligaste och mest positiva förändringarna jag märkt är att jag kan sansa mig när jag ska till att öppna munnen. Bättre på artikulera och formulera mig. Ofta förr brukade jag komma på vad jag skulle sagt i efterhand etc.

Det känns som att hjärnan varvat ner ganska ordentligt. Nästan för mycket kan jag uppleva men det tar väl ett tag att vänja sig.

Haha ja. Det hjälper inte mig mot hur MYCKET jag säger men jag kan iallafall hålla tråden nuförtiden tack vare medicinen så att folk inte blir helt galna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in