Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Definiera självförsvar. Jag kan liksom inte sopa till en 50-kilos kvinna med allt jag har bara för att hon blir fysisk och ger mig små tjejslag. Jag känner att det krävs risk för faktiskt skada innan grövre våld blir acceptabelt. Att slå henne i ansiktet skulle verkligen kräva nånting extra, har svårt att föreställa mig en situation där jag skulle behöva ta till det för freda mig själv mot en kvinna.
Lite luddigt vad du menar med "ge tillbaka". Slag? Kontrollgrepp?
Det beror väl helt på situationen. Du måste förstå att om en person hamnar under väldigt stor press kan saker ske på ren impuls eller p.g.a. rädsla. Det kan vara en situation där personen inte är beredd på att bli slagen, exempelvis från blindsida eller med ett tillhygge. Då kanske svaret blir ett lite för hårt slag som kan leda till ett blåmärke. Det som sker efter ett sånt slag är väl det intressanta, d.v.s. reaktionen. För en normal person (en man i det här fallet) så blir reaktionen att jag slog för hårt, även om det var i självförsvar. Mannen försöker istället avstyra det på ett annat sätt. För en man som saknar spärrar så blir kanske reaktionen upprepade slag som kan leda till allvarligare skador. Det fördömer jag helt och hållet. Men om det kommer fram att en man varit utsatt för misshandel och en enstaka gång råkat slå lite för hårt, vilket gett upphov till ett blåmärke på kvinnan, då skulle jag ärligt talat inte påstå att han är en dålig person.
Om mannen kan kontrollera situationen på ett annat sätt så ska han givetvis göra det. Men det gäller inte bara våld i relationer, men även i samhället i stort. Om en mindre man skulle attackera mig så skulle jag givetvis försöka kontrollera situationen.