Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-09-03, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Bacon och en del andra liknande varor (tex skinka/kassler mm) kan få en lätt grönskimmrande yta, ung som olja på vatten, det är inet farligt utan har med saltnings och rökningsprocessen att göra.

Bacom som är rökt går bra att äta rått, men nuförtiden så är väldigt mycket av baconet inte rökt utan bara sprayat med rökarom så se till att hålla koll på det tex så är dyra märken som Scan och Lithells (som även gör ICA och Änglamark bacon) INTE rökt, Tulip (som även gör lågprisbacon som bla Willys, Coop Xtra och en del av Lidls) däremot är rökt.

Ska vi vara petiga så är det väl främst varmrökt bacon man kan äta direkt. Det kallrökta går ju visserligen också bra att äta men är inte lika gott.

I Sverige är inte det så vanligt men i Uppland finns Andersson & Tillmans bacon som är varmrökt. Tulips kan kanske vara varmrökt, köper inte danskt, men Coop Xtra är det inte.
Citera
2014-09-03, 11:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Tulips kan kanske vara varmrökt
Om jag inte är felunderrättad så är Tulips varken varm- eller kallrökt. Det röks nämligen på en temperatur som ligger någonstans mitt i mellan, dvs 40-50°C.

~Paul~
Citera
2014-09-03, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om jag inte är felunderrättad så är Tulips varken varm- eller kallrökt. Det röks nämligen på en temperatur som ligger någonstans mitt i mellan, dvs 40-50°C.

~Paul~

Aha, det var längesedan jag köpte den men jag vill minnas den som liksom lite torrare och det brukar för industribacon handla om olika rökningsgrad. Jag kallröker själv bacon eftersom jag inte har någon rök som lämpar sig för 70°C och min egen bacon blir ganska så torr, men det handlar ju mycket om rimningen innan också.

Bästa baconen tycker jag man gör genom att kallröka och sedan lufttorka sidan. FUnkade inte sist jag gjorde i och med att det var sommar men ska snart göra igen och då passar det fint att hänga den i det kalla köket i sommarstugan.
Citera
2014-09-03, 12:42
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ska vi vara petiga så är det väl främst varmrökt bacon man kan äta direkt. Det kallrökta går ju visserligen också bra att äta men är inte lika gott.

I Sverige är inte det så vanligt men i Uppland finns Andersson & Tillmans bacon som är varmrökt. Tulips kan kanske vara varmrökt, köper inte danskt, men Coop Xtra är det inte.

Coop Xtra = Tulip i annan förpackning
Citera
2014-09-03, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Coop Xtra = Tulip i annan förpackning

Ja Tulip tillverkar men det är inte samma bacon som säljs under varumärket Tulip. De är ju inte alls lika i karaktären heller http://www.dn.se/ekonomi/bacon-ar-mer-an-bara-bacon/
Citera
2014-09-04, 14:47
Medlem
Medias avatar
liten fråga om lax..

Hur länge och på vilken temperatur ska man steka 250 g lax i ugnen?
Citera
2014-09-04, 16:22
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Media
liten fråga om lax..

Hur länge och på vilken temperatur ska man steka 250 g lax i ugnen?
Jag kör alltid 200 grader på mittenfalsen i ca 10 minuter.
Hellre för lite än för länge efter som laxen kokar efter. Se till att laxen är ingniden med lite (oliv)olja bara.

Jag vet att i de flesta recept så anges dock 150 grader och 20 minuter som en riktlinje, men det är ett bombsäkert sätt att få snustorr lax.
Citera
2014-09-04, 21:19
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Hur ser kokbar crème fraiche (?) ut?

Går det inte att koka vanlig eller vadå?
Citera
2014-09-04, 22:27
Medlem
Iloveludas avatar
Håller på att göra kycklinggryta. Brukar förgrilla fileerna medans jag gör resten med bla wokgrönsaker mm. Sen efter att fileerna är färdiga och svalnat så brukar jag smula ner dom i grytan. Nu ville sig inte grillen riktigt i kväll så fileerna var rosa innuti. Hur länge bör jag låta gryan sjuda för att säkerställa att all kyckling är tillagad? = no risk för salmonella.
Senast redigerad av Iloveluda 2014-09-04 kl. 22:33.
Citera
2014-09-04, 22:36
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Håller på att göra kycklinggryta. Brukar förgrilla fileerna medans jag gör resten med bla wokgrönsaker mm. Sen efter att fileerna är färdiga och svalnat så brukar jag smula ner dom i grytan. Nu ville sig inte grillen riktigt i kväll så fileerna var rosa innuti. Hur länge bör jag låta gryan sjuda för att säkerställa att all kyckling är tillagad? = no risk för salmonella.
Salmonella? Har du köpt dansk kyckling? Det skall du passa dig för. I svensk kyckling finns ingen salmonella, dock kan det finnas campylobakter men de dör vid ca 65 grader, så det är lugnt. Låt grytan sjuda några minuter så blir det bra.
Citera
2014-09-04, 22:40
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrolerhatt
Hur ser kokbar crème fraiche (?) ut?

Går det inte att koka vanlig eller vadå?

"Kokbar creme fraiche" låter som en beskrivning på all creme fraiche, vanlig creme fraiche är bara att kasta i...
Citera
2014-09-05, 13:49
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
"Kokbar creme fraiche" låter som en beskrivning på all creme fraiche, vanlig creme fraiche är bara att kasta i...

Jag följde detta recept

http://www.kokaihop.se/recept/kycklingfile-i-limesas

2 dl creme fraiche, kokbar

Jag köpte helt vanlig och slängde i, självklart skar sig såsen och det blev massa vita prickar. Trodde det var cremens fel dvs att det inte var kokbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in