Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-09-05, 16:22
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrolerhatt
Jag följde detta recept

http://www.kokaihop.se/recept/kycklingfile-i-limesas

2 dl creme fraiche, kokbar

Jag köpte helt vanlig och slängde i, självklart skar sig såsen och det blev massa vita prickar. Trodde det var cremens fel dvs att det inte var kokbar.

Hmm, http://www.recepthjalpen.se/creme-fraiche.html
Citat:
Till skillnad från gräddfil går creme fraiche i regel bra att koka, även de lättare varianterna med mindre fett, men läs på paketet innan för säkerhets skull.

Så, tydligen finns det varianter som går att koka och andra inte. Tydligen framgår det på paketen.
Citera
2014-09-05, 18:15
Medlem
Medias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag kör alltid 200 grader på mittenfalsen i ca 10 minuter.
Hellre för lite än för länge efter som laxen kokar efter. Se till att laxen är ingniden med lite (oliv)olja bara.

Jag vet att i de flesta recept så anges dock 150 grader och 20 minuter som en riktlinje, men det är ett bombsäkert sätt att få snustorr lax.

nu ska jag tydligen laga 500 g, hur lyder tillredningen då?
Citera
2014-09-05, 22:11
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Media
nu ska jag tydligen laga 500 g, hur lyder tillredningen då?
Är det uppdelat på två portionsbitar, kör på samma temp men kanske någon minut längre.
Är det en hel bit, kör på ca 180 grader i en kvart, eller någon minut längre. Beror lite på hur tjock laxbiten är. En stjärtbit av lax blir ju klar mycket fortare än en bit från framdelen.
Citera
2014-09-06, 16:22
Medlem
Kirk.Douglass avatar
I Heston Blumenthals macaroni and cheese-recept använder han getost (goat's cheese) i kuber för att tillsammans med annan ost toppa maten. Detta ger en skiftande struktur. Den enda getost som lätt fås tag i här är chevre men det kan väl knappast vara chevre som åsyftas? Dessutom så smälter chevre fort i en varm rätt och får inte samma smak. Vilken typ av getost tror ni han använder? Och vad kan man ersätta med?

http://www.sbs.com.au/food/recipes/heston-blumenthals-macaroni-cheese
Citera
2014-09-06, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
I Heston Blumenthals macaroni and cheese-recept använder han getost (goat's cheese) i kuber för att tillsammans med annan ost toppa maten. Detta ger en skiftande struktur. Den enda getost som lätt fås tag i här är chevre men det kan väl knappast vara chevre som åsyftas? Dessutom så smälter chevre fort i en varm rätt och får inte samma smak. Vilken typ av getost tror ni han använder? Och vad kan man ersätta med?

http://www.sbs.com.au/food/recipes/heston-blumenthals-macaroni-cheese

Men nog finns det väl en väldig massa olika getostar att få tag på. Vanliga affärer brukar ha en hårdost på get från Falbygden (tror jag), sen har ju ostbutiker jättemycket. Du ska nog kunna hitta något passande
Citera
2014-09-06, 16:37
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Men nog finns det väl en väldig massa olika getostar att få tag på. Vanliga affärer brukar ha en hårdost på get från Falbygden (tror jag), sen har ju ostbutiker jättemycket. Du ska nog kunna hitta något passande
Har ingen ostbutik där jag bor men när jag tänker efter har min närmaste ICA Kvantum en ganska diger osthylla. Kollade upp Falbygdens ost, de hade några hårda getostar. Tänker du på holländsk Chevrette?
Citera
2014-09-06, 17:06
Medlem
Citat:
Har ingen ostbutik där jag bor men när jag tänker efter har min närmaste ICA Kvantum en ganska diger osthylla. Kollade upp Falbygdens ost, de hade några hårda getostar. Tänker du på holländsk Chevrette?

Ja det var nog den jag tänkte på. Borde inte den kunna göra jobbet?
Citera
2014-09-06, 18:30
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ja det var nog den jag tänkte på. Borde inte den kunna göra jobbet?
Jo möjligen. Bara lite orolig att den skulle vara för salt i sammanhanget med de andra ostarna.
Citera
2014-09-06, 18:35
Medlem
Citat:
Jo möjligen. Bara lite orolig att den skulle vara för salt i sammanhanget med de andra ostarna.

Nej så upplever jag den nog inte. Sen vet jag inte riktigt vad det är för ost som Heston föreslår. Antar att den är lyxigare ;-)
Citera
2014-09-07, 10:40
Medlem
Tänkte göra spagetti carbonara på 1kg pasta. Hur många ägg tror ni jag ska använda och hur mycket bacon så att det blir bra proportionellt?
Citera
2014-09-07, 21:58
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Tänkte göra spagetti carbonara på 1kg pasta. Hur många ägg tror ni jag ska använda och hur mycket bacon så att det blir bra proportionellt?
En 8-9 ägg och ett ½ kg bacon borde bli ok.
Citera
2014-09-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
En 8-9 ägg och ett ½ kg bacon borde bli ok.

Blev 5ägg, 1kg spaghetti, 2 paket bacon och 5dl matlagningsgrädde. Blev ganska bra ändå, kanske något ägg till men vet inte hur en perfekt carbonara ska smaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in