Citat:
Ursprungligen postat av
Demma
La precis ner lite bacon i stekpannan. Baconen är väl typ 2 veckor gammal kanske?
Iaf så reflekterade den grönt under spislampan? Vart lite WTF, men såg inget grönt om jag tog bort den under direkt ljus, så antar det har något med refklektionen eller dyl att göra? Bacon ska väl så vitt jag vet gå att äta "rå" och dessutom ska jag steka den.
Visst borde det vara lugnt? Tänkte bara dra en sista koll utifallatt här, incase det är känt problem med cancerbacon eller dylikt!
Bacon och en del andra liknande varor (tex skinka/kassler mm) kan få en lätt grönskimmrande yta, ung som olja på vatten, det är inet farligt utan har med saltnings och rökningsprocessen att göra.
Bacom som är rökt går bra att äta rått, men nuförtiden så är väldigt mycket av baconet inte rökt utan bara sprayat med rökarom så se till att hålla koll på det tex så är dyra märken som Scan och Lithells (som även gör ICA och Änglamark bacon)
INTE rökt, Tulip (som även gör lågprisbacon som bla Willys, Coop Xtra och en del av Lidls) däremot är rökt.