Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-12-19, 23:13
Medlem
Ska man skölja pasta i kallt eller varmt vatten efter kokning för att undvika att det klibbar fast?
Citera
2013-12-19, 23:32
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Den officiella tråden för "enkla" eller snabba frågor om mat
Ingen har sagt att svaren ska vara enkla eller snabba.
Citera
2013-12-20, 00:22
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Ska man skölja pasta i kallt eller varmt vatten efter kokning för att undvika att det klibbar fast?

Man ska normalt inte skölja pasta alls (undantag är möjligen om du ska göra kall pastasallad och vill kyla ned pastan som förberedelse till att blanda i salladen). För att undvika att pastan klibbar ihop, koka i mycket vatten, rör om ordentligt, och koka inte för länge. Häll sedan pastan i en sil/ett durkslag. Spara gärna lite av pastavattnet för att späda pastasåsen med.
Citera
2013-12-20, 17:35
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Ett spörsmål i dessa juliga sillinläggningstider. Många recept är baserade på 1 burk sillinläggning (420 g). Men om jag vill göra dubbelt så mycket sill, måste jag dubbla lagen eller räcker det och blir över i alla fall? Kanske ta x 1,5 så mycket?
Citera
2013-12-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Ett spörsmål i dessa juliga sillinläggningstider. Många recept är baserade på 1 burk sillinläggning (420 g). Men om jag vill göra dubbelt så mycket sill, måste jag dubbla lagen eller räcker det och blir över i alla fall? Kanske ta x 1,5 så mycket?

Det viktiga är proportionerna i lagen. 1 del ättika, 2 delar socker och 3 delar vatten och att lagen sen täcker sillen.
Citera
2013-12-20, 18:45
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Ännu en fråga. Det var längesen jag lade in sill. Abbas inläggssillfiléer står att de bara ska sköljas i vatten innan de kommer i ättiksslagen, men jag tycker fortfarande de är ganska salta. Ska de vara så? Eller ska man salta av de under flera timmar eller när den har stått några dagar försvinner sältan?
Citera
2013-12-20, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Ännu en fråga. Det var längesen jag lade in sill. Abbas inläggssillfiléer står att de bara ska sköljas i vatten innan de kommer i ättiksslagen, men jag tycker fortfarande de är ganska salta. Ska de vara så? Eller ska man salta av de under flera timmar eller när den har stått några dagar försvinner sältan?

Nej det går bra att bara skölja av lite under kallt vatten. Saltet är bra. Det är verkligen inte kritiskt alls och resultatet kommer bli bra.
Citera
2013-12-20, 20:03
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Nej det går bra att bara skölja av lite under kallt vatten. Saltet är bra. Det är verkligen inte kritiskt alls och resultatet kommer bli bra.
Lade dem i kallvatten ca 10 min och sköljde av sen också. Ja det står bara på burken att man ska skölja dem under kallt vatten så då kan det inte fela.
Citera
2013-12-22, 11:48
Medlem
datzs avatar
Hej folket. Är ensam i jul och det blir första gången jag gör egen julskinka som är ett måste ! men behöver eran hjälp !

Jag har köpt mig en "Färdig kokt julskinka" på hemköp. det döda stycke kött väger 3280gramm.

Tänkte göra såhär .

Jag tar bort nätet och spolar av skinkan lite lätt lägger den på folie som ligger över en plåt. Skär bort lite av fettet " svålen" och sedan penslar på en blandning mellan ägg och senap,socker och ströbröd, viker sedan upp foliet så att den blir lite lätt inslagen.

Något jag bör tänka på ? . hur länge bör den vara i ugnen och i vilken temperatur ? god jul
Citera
2013-12-22, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av datz
Hej folket. Är ensam i jul och det blir första gången jag gör egen julskinka som är ett måste ! men behöver eran hjälp !

Jag har köpt mig en "Färdig kokt julskinka" på hemköp. det döda stycke kött väger 3280gramm.

Tänkte göra såhär .

Jag tar bort nätet och spolar av skinkan lite lätt lägger den på folie som ligger över en plåt. Skär bort lite av fettet " svålen" och sedan penslar på en blandning mellan ägg och senap,socker och ströbröd, viker sedan upp foliet så att den blir lite lätt inslagen.

Något jag bör tänka på ? . hur länge bör den vara i ugnen och i vilken temperatur ? god jul
Maxtemp i typ 10 minuter. Släpp inte skinkan med blicken sista fem. Skillnaden mellan blek och svart kan vara ett toabesök.
Citera
2013-12-22, 21:58
Medlem
Tänkte laga brunsås. Men grejen är den att jag inte har någon buljong hemma. Kan man göra brunsås ändå och använda något annat för att tillsätta smak?
Citera
2013-12-23, 00:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peteq
Tänkte laga brunsås. Men grejen är den att jag inte har någon buljong hemma. Kan man göra brunsås ändå och använda något annat för att tillsätta smak?
Ja, man använder det man har i kyl och skafferi: Lök, morötter, tomat, skinka, rester, bacon... Och saltar upp om det behövs med soya.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in