Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-15, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanThe94
Är det någon som vet hur mycket brysselkål som man kan äta på en dag?

Jag köpte nyss 550 gram fryst brysselkål på Ica, och jag funderar på att äta kanske en fjärdel av den förpackningen per dag.
Det som dock gör mig lite bekymrad är att brysselkål tydligen innehåller väldigt mycket K-vitamin, och jag tror att en fjärdedel av den där förpackningen ger typ 150% av dagsbehovet av den vitaminen.

Ät på bara, det finns inga belägg för att "för mycket" k-vitamin skulle vara skadligt.
Citera
2022-03-15, 10:20
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanThe94
Är det någon som vet hur mycket brysselkål som man kan äta på en dag?

Jag köpte nyss 550 gram fryst brysselkål på Ica, och jag funderar på att äta kanske en fjärdel av den förpackningen per dag.
Det som dock gör mig lite bekymrad är att brysselkål tydligen innehåller väldigt mycket K-vitamin, och jag tror att en fjärdedel av den där förpackningen ger typ 150% av dagsbehovet av den vitaminen.
Det är stor skillnad på att äta K-vitamin som kosttillskott eller att få i sig det via maten så det är ingen fara alls att äta brysselkålen.
Citera
2022-03-15, 18:30
Medlem
Dimaks avatar
tänkt göra potatisbullar , köpt i butik, i ugnen , skall jag ha folie runt dem? eller funkar det att de ligger där nakna och rädda?
Fråga två, ugn eller steka?
Citera
2022-03-15, 19:11
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
tänkt göra potatisbullar , köpt i butik, i ugnen , skall jag ha folie runt dem? eller funkar det att de ligger där nakna och rädda?
Du menar att du ska slå folie runt var och en av potatisbullarna? Nej, det ska du inte göra, då kommer de inte att få någon färg.
Det bör stå på påsen hur de ska tillagas.
Men både ugn och stekpanna är ett alternativ.
Citera
2022-03-15, 20:29
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:

Jag rekommenderar dig att tillaga potatisbullarna i ugnen, speciellt om potatisbullarna är djupfrysta även om det är möjligt att använda stekpanna. Med ugn blir resultatet oftast bättre. Skippa folien.
Citera
2022-03-16, 00:00
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
du kan vänta år med att öppna upp den i så fall..
Funkar det verkligen med billigare sorter som lagras kort tid?
Citera
2022-03-16, 06:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Funkar det verkligen med billigare sorter som lagras kort tid?
JAg har inte träffat på någon ost som inte har tjänat på lagring av de vanliga ostarna.
Jag hade en Klövers gouda som var väldigt billig och blev fantastisk god.
Enda osten jag sett kan haverera under lagring, det är en del Arla ostar som tårtbitar och atmosfär istället för vakuum, dessa kan/kunde tom mögla före man köpte dom i affären.
Inte testat dom på länge, så kanske de funkar idag också.

Lagrar du osten kort tid, så blir effekten också mindre, men är man är i affären ska man spana efter kortdatum, dessa är ju redan lagrade i par månader åt dig.
Och har man tur att träffa på en affär som fuskar och märker om osten så gör dom arbetet åt dig, men det är hopplöst svårt och veta.och kort.

Jag vet det finns/fanns en på forumet här som hade köpt 3st hushållsostar och som tog fram en till varje jul och fyllde på med en ny när det skedde.
De blir sjukt goda då.

Men lite vändande då och då, och bra förvaring, svårt i vanligt kylskåp och om man har 3 så stora ostar.
Menman kan säkert glömma av någon ost i kylen för lagring om man har ett helskåp.
Citera
2022-03-16, 06:27
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Jag rekommenderar dig att tillaga potatisbullarna i ugnen, speciellt om potatisbullarna är djupfrysta även om det är möjligt att använda stekpanna. Med ugn blir resultatet oftast bättre. Skippa folien.
Okej få göra det, Men kan skaffa mig en foliehatt i alla fall.
Citera
2022-03-18, 16:44
Medlem
Vad jag läst mig till så är det förbjudet med tillväxthormon i svenskt kött men jag kan inte hitta om samma gäller danskt kött?

Och vad gäller antibiotika så verkar det knappt existera i Sverige för det finns inget behov av det? Gäller samma danskarnas kött?

Edit: Verkar som att samma regler gäller i Danmark men att dom skiter i reglerna och det är därför deras kött är så billigt här..
Senast redigerad av stezt 2022-03-18 kl. 16:53.
Citera
2022-03-20, 09:45
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Står ju på förpackningen fryst som tinad. Annars är ju producenterna bara klumpiga
Citera
2022-04-15, 19:36
Medlem
Redisas avatar
Bästa inlagda /salt gurkor som kan hittas i en vanlig coop /ica?
Citera
2022-04-15, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redisa
Bästa inlagda /salt gurkor som kan hittas i en vanlig coop /ica?

Krakus Gurka i lag brukar finnas på ”vanliga” butiker.
Annars gillar jag Björnekullas Gammeldags krispig gurka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in