Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-28, 18:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blossom-Russo
inte heller någon förkokning eller så?

utan bara hastigt slungas i smält smör.
Den bästa metoden är att slunga ärtor/potatis/morötter osv är i rumstempererat smör i en kastrull med lock. Det vill säga, klibbigheten i det icke smälta smöret lägger sig först runt om potatisen (eller annat) och därpå sakta smälter in av värmen, ofta tillsammans med diverse örter eller-/och kryddor.

~Paul~
Citera
2010-12-28, 18:49
Medlem
Tar och skriver här igen.

Hej!

Jag undrar varför bacon blir brun/grå aktiga i kanten efter att man har öppnat förpackningen och låtit den stå i kylen i ca 1-2 dagar - använder även platspåse runt om förpackningen.

börjar de bli gammalt när de blir så?
Citera
2010-12-28, 18:58
Medlem
Blossom-Russos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den bästa metoden är att slunga ärtor/potatis/morötter osv är i rumstempererat smör i en kastrull med lock. Det vill säga, klibbigheten i det icke smälta smöret lägger sig först runt om potatisen (eller annat) och därpå sakta smälter in av värmen, ofta tillsammans med diverse örter eller-/och kryddor.

~Paul~

ungefär gjorde jag. Och det blev smarrigt.
Citera
2010-12-28, 21:27
Medlem
volym123s avatar
Ska göra en egen pizza. Har tänkt att ha bacon på. Måste man steka baconen innan elr kan man slänga in dem "råa" i ugnen. Tillsammans med allt annat förstås.
Citera
2010-12-28, 21:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volym123
Ska göra en egen pizza. Har tänkt att ha bacon på. Måste man steka baconen innan elr kan man slänga in dem "råa" i ugnen. Tillsammans med allt annat förstås.
Det beror på din värmekälla. Har du en vanlig elugn så skulle jag rekommendera att fräsa baconet en stund innan. För att de lättare skall behålla sin form och dessutom smaka gott så kan du doppa baconskivorna i vetemjöl innan du steker dem.

~Paul~
Citera
2010-12-29, 15:30
Medlem
Varför rullar man ofta grytbitar i mjöl innan stekning?
Citera
2010-12-30, 14:31
Medlem
Parkerings avatar
Vart hittar man hummerskal och vad kan man andvända istället om man inte hittar? Tänkte göra hummersoppa imorgon så vore bra med snabbt svar.
Citera
2010-12-30, 15:28
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkering
Vart hittar man hummerskal och vad kan man andvända istället om man inte hittar? Tänkte göra hummersoppa imorgon så vore bra med snabbt svar.
Skalet brukar sitta på utsidan av själva hummern. Åt viket håll det finns hummrar, sett ifrån dig, kan jag däremot inte svara på.
Citera
2010-12-30, 16:48
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Har 2kg Oxfilé.. som marinering hade jag tänkt rosépeppar och rosmarin, samt salt och vanlig peppar... blir det bra?

Hur ska jag tillaga det? steka? ugnen?
Citera
2010-12-30, 17:07
Medlem
Buckshootas avatar
Hejsan!
Tidigare hade jag postat ett inlägg om att tina kött, detta är fortsättningen

Idag tog jag det stora steget att göra Taco för att döda hungern. Jag tog ut cirka 250 gram köttfärs ifrån frysen som hade förvarats i en fryspåse och kastade in den i mikrovågsugnen i cirka 1-2 minuter. Den blev lite blodig (?) visste inte vad jag skulle göra så jag kastade in den i stekpannan bara, med smält marginal men här kommer överraskningen.

Jag tog bara hela köttfärsen och la den i stekpannan utan att smula ner den....
Jag försökte förgäves att smula ner den med en sked men slutade i att det såg ut som små bajsklumpar och kastade skiten.

Kan någon hjälpa denna misslyckade personen inom matlagning? Slutade med 3 paket nudlar istället...
Citera
2010-12-30, 17:16
Medlem
eXtremos avatar
Rödvinssås.

I min kokbok finns detta recept:

1 schalottenlök
1 msk smör
4 dl köttsky och/eller buljong av tärning eller fond
1 msk balsamvinäger
2 dl rödvin
2 msk tomatpuré
2-3 tsk råsocker
2 tsk kinesisk soja
1 msk majsena
salt
svartpeppar

Min fråga är då:

1) Om man inte har köttsky, hur gör man då? Tar man 4 dl vatten för att sedan smula ned en köttbuljong i?

2) Om man inte har råsocker, går det då bra med vanligt socker?

EDIT:

Kom på att jag hade en till fråga.

Blir sannolikt kött i ugn samt någon sorts potatis imorgon, antingen hasselbacks eller klyftpotatis. Problemet är att det bara finns en ugn, hur skall man göra? Tillaga köttet först för att stoppa in det i kylskåp/folie och sedan göra potatisen?
Senast redigerad av eXtremo 2010-12-30 kl. 17:56.
Citera
2010-12-31, 10:18
Medlem
rocksmysockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Rödvinssås.

I min kokbok finns detta recept:

1 schalottenlök
1 msk smör
4 dl köttsky och/eller buljong av tärning eller fond
1 msk balsamvinäger
2 dl rödvin
2 msk tomatpuré
2-3 tsk råsocker
2 tsk kinesisk soja
1 msk majsena
salt
svartpeppar

Min fråga är då:

1) Om man inte har köttsky, hur gör man då? Tar man 4 dl vatten för att sedan smula ned en köttbuljong i?

2) Om man inte har råsocker, går det då bra med vanligt socker?

EDIT:

Kom på att jag hade en till fråga.

Blir sannolikt kött i ugn samt någon sorts potatis imorgon, antingen hasselbacks eller klyftpotatis. Problemet är att det bara finns en ugn, hur skall man göra? Tillaga köttet först för att stoppa in det i kylskåp/folie och sedan göra potatisen?

1) ja, 2) ja, eller sirap alt. honung.
3) Du kan råsteka potatisen som till en biff rydberg. Riktigt gott. Jag brukar tärna potatisen och lägga en i blöt för att få bort lite stärkelse. Sen steker jag i smör på låg värme i början och sen när allt börjar bli genomstekt, så höjer jag värmen så potatisen får god&fin yta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in