Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-04-13, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Jag hittade en väldigt smarrig ärtstuvning i frysen, gjord på gröna ärtor, vitt vin, lök och grädde. Vad kan jag ha den till förutom fisk?

Angående diskussion lite längre upp om grönsaker. Finns det någon grönsak som vi har i våra affärer som man inte ska äta råa, både som smakar äckligt eller kan vara giftigt?

Har för mig att jag hört om något som ser ut som jättestor rot, brun och ful. Som måste tillagas, annars kan den vara giftig. Något som känns igen?

Edit: Efter lite googling så kom jag fram till cassava/maniok. Någon som har ätit det? Gott?
Den kan innehålla blåsyra som är giftigt om man inte tillagar den.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Maniok

Cassava är jävligt intressant. Den inte bara kan innehålla cyanid utan den gör det undantagslöst som jag förstår det, däremot finns det sorter som innehåller lite mindre. För att tillaga den måste man förvälla den flera gånger och kasta vattnet. Människan är det däggdjur på planeten som tål cyanid bäst och det tillskriver man cassavan. Bittermandel innehåller också rätt mycket cyanid så i princip skulle man nog kunna bli förgiftad genom att äta många dammsugare/punschrullar.

I många länder i Afrika där man äter mycket cassava så brukar getterna få skalresterna. Detta gör att getterna stannar i växten och blir mycket mindre än vad de borde bli. Alternativet är i många fall att de får svälta så det är ändå inte helt ovettigt gjort
Citera
2014-04-13, 06:08
Medlem
mendokusais avatar
Har kycklingfilé, pasta/ris och lite sallad hemma just nu. Vad mer bör läggas till för att det ska bli gott att äta? så simpelt som möjligt. Nån sås kanske?
Citera
2014-04-13, 08:26
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokusai
Har kycklingfilé, pasta/ris och lite sallad hemma just nu. Vad mer bör läggas till för att det ska bli gott att äta? så simpelt som möjligt. Nån sås kanske?

För ris:
Har du såna pellets till jordnötssås så kan det vara ett alternativ, sambal olek för att få upp hetta, soja för sälta osv. En enkel currysås kan vara god åxå.

Jag brukar dock inte alltid ha sås till kyckling, eller nästan aldrig men kan skvätta på lite av sky+soja+mjöl som tjockar till det lite, den måste koka för att bli av med mjölsmaken av nån anledning.
Tar väl 3 minuter, orkar inte alltid göra sånt.

Till pasta går ju ketchup bra, även om det inte är "fine dining". Chilisås på flaska duger åxå, eller kanske en svampsås om du nu ids.
Citera
2014-04-13, 09:59
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Efter lite googling så kom jag fram till cassava/maniok. Någon som har ätit det? Gott?
Jag och ett gäng vänner körde en karibisk matkväll förut och då hade vi cassava till, skuren i tjocka stavar och friterade. Det smakade helt OK tyckte vi, vissa mer än andra. Personligen gillade jag det, svårt att beskriva smaken. Extraarbetet med förvällning var däremot lite väl mycket, tänker man på priset också så vet jag inte om jag kommer laga det någon mer gång.
Citera
2014-04-13, 12:57
Medlem
Ratis avatar
Vad tror ni om att torka älgkött i varmluftsugnen? Jag har några älgstekar i frysen och har varit sugen på torrkött. Hur gör man detta på bästa sätt?
Citera
2014-04-13, 17:06
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vad tror ni om att torka älgkött i varmluftsugnen? Jag har några älgstekar i frysen och har varit sugen på torrkött. Hur gör man detta på bästa sätt?

Trams med varmluftsugn, salta och torka utomhus som man ska, det är snart tid för det i norra delarna av Sverige så det borde gå utmärkt lite söderut, kanske behövs en flugbur och en sval plats om det är för varmt. Dvs om flugorna kommit fram.

Lite minus på natten och lite plus på dan är det perfekta tycker jag, torkar lite långsammare men det blir bättre på nåt vis.
Citera
2014-04-13, 23:41
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati

Blir lätt alldeles för varmt i ugnen, smaken tar stryk om köttet torkar för snabbt. Sedan är ju inte hela stekar ultimata torrköttet. Dela steken i sådant fall. Jag brukar torka gravad älgrulle i kylskåpet, funkar hur bra som helst!
Citera
2014-04-14, 08:59
Medlem
Moffins avatar
Jag har fått lära mig att man inte ska tina saker för att sedan frysa igen men funderar nu på om man kan göra undantag från detta?

Det är billig oxfile den här veckan på ICA men den säljs då hel och fryst. Kan jag tina upp den, putsa och dela den och sedan frysa in bitarna igen eller blir det dåligt då?
Citera
2014-04-14, 09:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Jag har fått lära mig att man inte ska tina saker för att sedan frysa igen men funderar nu på om man kan göra undantag från detta?

Det är billig oxfile den här veckan på ICA men den säljs då hel och fryst. Kan jag tina upp den, putsa och dela den och sedan frysa in bitarna igen eller blir det dåligt då?
Du förkortar lagringstiden avsevärt om du gör så.

Varför inte blott halvtina köttet? Så fort du kan dela det i lämpliga bitar så stoppar du omgående tillbaka det i frysen igen (använd inte din bästa kökskniv till detta). Bry dig inte om putsningen!

~Paul~
Citera
2014-04-14, 11:04
Medlem
klybans avatar
Citat:

Fogsvans, såga loss önskad storlek på köttet du tänker förtära.
Så behöver du inte tina oxfilén alls.
Citera
2014-04-14, 11:07
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du förkortar lagringstiden avsevärt om du gör så.

Varför inte blott halvtina köttet? Så fort du kan dela det i lämpliga bitar så stoppar du omgående tillbaka det i frysen igen (använd inte din bästa kökskniv till detta). Bry dig inte om putsningen!

~Paul~

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Fogsvans, såga loss önskad storlek på köttet du tänker förtära.
Så behöver du inte tina oxfilén alls.

Tack så mycket för svaren! Har ingen såg eller tandad kniv själv men kan gott svänga förbi min fars verkstad. Då blir det att dela köttet direkt i fruset tillstånd
Citera
2014-04-14, 11:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tack så mycket för svaren! Har ingen såg eller tandad kniv själv men kan gott svänga förbi min fars verkstad. Då blir det att dela köttet direkt i fruset tillstånd
Köp en på bygg max eller liknande billigt ställe, de kostar inte alls mycket.
Så har du en för nästa gång det vankar sig fryst kött i förstora bitar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in