Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Stek den hel i pannan först så du får en fin yta.
Sedan ska du ju upp till 60 grader för medium.
Har en lista över temp här:
http://www.recepten.se/artiklar/innertemperatur_koett.html

Kör ugnen på 125 grader i ca 40 minuter.
Känn av hur filén känns är den som din nästipp eller som huden mellan tummen o pekfingret när det är halvspänt har du den medium, låt steken vila i 10 min eller 20 om du lägger den i folie. Skär upp.

Tackar! 40 minuter blev lite kort, men en alldeles utmärkt fingervisning.
Fint blev det. Tack.
Citera
2014-07-23, 22:08
Medlem
Evilyns avatar
Skulle vilja veta hur man tillagar det perfekta ankbröstet. Några förslag?
Citera
2014-07-24, 01:15
Medlem
TrotsTrollets avatar
Tja, flashback. Godafton

Jag vill gärna veta hur man gör bra pastasåser/redningar. Jag provade att göra en bas på mjölk, smaksätta och reda av med potatismjöl. Tyvärr fick det hela en konsistens som liknade trollsnor. Geggan var nog inte föt tjock, men hade klumpar

Tack för svar!!!
Citera
2014-07-24, 02:43
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Tja, flashback. Godafton

Jag vill gärna veta hur man gör bra pastasåser/redningar. Jag provade att göra en bas på mjölk, smaksätta och reda av med potatismjöl. Tyvärr fick det hela en konsistens som liknade trollsnor. Geggan var nog inte föt tjock, men hade klumpar

Tack för svar!!!

Mja, det ska inte gå att misslyckas med en oredd tomatbaserad sås i alla fall.

Nu var det en oheligt stor variant men sno idén därifrån.
http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/pasta-med-tomat-champinjoner-och-skinka/
Citera
2014-07-24, 03:12
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Tja, flashback. Godafton

Tack för svar!!!

Potatismjöl passar inte som redning till sånna såser (potatismjöl får inte koka, då blir det "trollsnor" och ska alltis blandas med lite kall vätska och hällas i försiktigt), potatismjöl är mer för tex kräm/saftsås.

Enklaste redningen är lite vetemjöl eller idealmjöl i lite vatten som sedan vispas i.

Pastasåser är enklast att göra varianter som inte behövs redas, tex fräs bacomntärningar och lite tärnade champinjoner, slå över en ordentlig skvätt grädde (40% inte nåt mjölkblask) och låt puttra ihop och samka av med peppar.
Citera
2014-07-24, 04:36
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Tackar! 40 minuter blev lite kort, men en alldeles utmärkt fingervisning.
Fint blev det. Tack.
Jo, kan så vara att 40 min är lite kort men då man inte känner till hur din ugn funkar så är det bättre att ge tiden i underkant än att du får filén överkokt. Den ena fixar man ju genom att låta den gå en stund till om filén känns för mjuk, i det andra fallet är det ju helt kört.

Jättekul att det vart bra i alla fall.
Citera
2014-07-24, 04:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Bättre än så här blir det inte.
http://www.youtube.com/watch?v=qAfmfCArUgA
Citera
2014-07-24, 13:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Den Ramsey vidden är en bra guide.
Man kan även ruta skinnet om man vill också.

Sen temp på köttet finns det en del som kanske har åsikter om.
Där en del vill ha upp ankan i 70-72 grader, vilket är i mitt tycke alldeles för högt.
Själv plockar jag dom vid ca60 grader, sen stiger dom till 63-65 grader när man vilar dom.
Citera
2014-07-24, 20:56
Medlem
När jag var i affären idag skulle jag fråga om de sålde kamben. Men då slog det mig, uttalas det [kamm-ben] eller [kamb-en] (kanske får vässa min fonetiska skrift, men förhoppningsvis förstår ni vad jag menar)? Är det alltså ett kam-ben, eller är en kamb i bestämt form?

Svaret var nej hursomhelst. Så då till min andra fråga, säljer de normalt sett inte kamben i vanliga matvarubutiker? Någon som har tips på bra ställe i stockholm som säljer? Hallarna antar jag är alternativ, finns något annat bra ställe?
Citera
2014-07-24, 21:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
När jag var i affären idag skulle jag fråga om de sålde kamben. Men då slog det mig, uttalas det [kamm-ben] eller [kamb-en] (kanske får vässa min fonetiska skrift, men förhoppningsvis förstår ni vad jag menar)? Är det alltså ett kam-ben, eller är en kamb i bestämt form?

Svaret var nej hursomhelst. Så då till min andra fråga, säljer de normalt sett inte kamben i vanliga matvarubutiker? Någon som har tips på bra ställe i stockholm som säljer? Hallarna antar jag är alternativ, finns något annat bra ställe?
Kamben brukar inte vara så stora problem att hitta.
Åka till saluhallar, ska inte vara nödvändigt.
Bara ringa runt, men beställer du så brukar de fixa detta.
Jag brukar beställa, då jag vill vara 100% på få hela kamben och den mängd jag vill ha.
Vilket kan vara lurigt ibland på grillsäsong.
Vissa affärer som vakuumpackade, har okynnet att dela dom på mitten.
Varför vet jag inte.
Jag vill ha hela, då jag snurrar dom till "snäckor".
Vilket betyder jag får plats med 5st på min 47cm grill, och 7st på 57cm grillen.
Citera
2014-07-25, 01:24
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Det är en styckningsdetalj som visuellt ser ut som en kam, alltså uttalas det kam-ben.
Citera
2014-07-25, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det är en styckningsdetalj som visuellt ser ut som en kam, alltså uttalas det kam-ben.

Det var vad jag kom på när jag stod där i affären. Har bara tänkt ordet för mig själv tidigare och då aldrig tänkte på detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in