Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-19, 20:05
Medlem
torkeliknipa93s avatar
Tack för tipsen!

Slutade med att jag vägrade äta tonfisken, men halstrade den åt pojkvännen som glatt åt min bit med. Återkommer om en matförgiftning mot förmodan skulle ske
Citera
2014-07-21, 10:33
Medlem
A.Apanssons avatar
Jag köper ofta produkter som lätt och fyllig från milda. Det är väl någon form av artificiell matlagningsgrädde. Jag undrar om den går att frysa in? Någon som vet?
Citera
2014-07-21, 12:55
Medlem
irrblosss avatar
Tänkte göra en kålpudding i morgon, och det finns ju tusentals recept på nätet. Har fastnat för ett, där man svettar kålen med lite sirap. Undrar nu om det går lika bra med strösocker eller ljust muscovadosocker och om man i så fall ska ha samma mängd som om man haft sirap? Vill inte köpa en flaska sirap bara för en kålpuddings skull. Använder i stort sett aldrig sirap till något annat. Honung har jag heller inte hemma...
Citera
2014-07-21, 13:18
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tänkte göra en kålpudding i morgon, och det finns ju tusentals recept på nätet. Har fastnat för ett, där man svettar kålen med lite sirap. Undrar nu om det går lika bra med strösocker eller ljust muscovadosocker och om man i så fall ska ha samma mängd som om man haft sirap? Vill inte köpa en flaska sirap bara för en kålpuddings skull. Använder i stort sett aldrig sirap till något annat. Honung har jag heller inte hemma...
Musco är ju att föredra om du nu vill ha sötad pudding.
Ger ju en liten lakritssmak med sig.
Strösocker är bara sött och äckligt.
Citera
2014-07-22, 18:45
Medlem
Tänkte laga paj imorgon. Pajdegen består av mjöl, smör, salt och lite vatten. Fungerar det bra om jag blandar ihop den ikväll och låter degen stå i kylskåpet till imorgon när ska grädda själva pajen?
Citera
2014-07-22, 18:49
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
Tänkte laga paj imorgon. Pajdegen består av mjöl, smör, salt och lite vatten. Fungerar det bra om jag blandar ihop den ikväll och låter degen stå i kylskåpet till imorgon när ska grädda själva pajen?
Går bra det, slå in den i lite plast bara så den inte torkar.
Citera
2014-07-22, 18:50
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
Fungerar hur bra som helst. Blir oftast till och med bättre.
Du kan även frysa in pajdegen, funkar hur bra som helst.
Citera
2014-07-22, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Fungerar hur bra som helst. Blir oftast till och med bättre.
Du kan även frysa in pajdegen, funkar hur bra som helst.

Tack å det varmaste! Tänkte själv att det borde fungera men det är alltid bra och kul att kolla med annat folk. Må väl!
Citera
2014-07-23, 03:26
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Meddela gärna hur det gick. För min del så tror jag att man inte får den där goda specifika smaken utan sirapen, men å andra sidan behöver inte det bli något dåligt för det.
Citera
2014-07-23, 14:26
Medlem
Har en klump oxfilé på ungefär 900 gram, en mindre bit bortom klumpen jag tänkte ta bort och göra gryta eller så av i morgon.
Så 7-800 gram kvar efter putsning och utan den smalare biten.

Hur som helst, jag har ingen termometer och tänkte köra klumpen i ugnen.
Vill inte ha blodigt - minst medium, annars är det bortkastat.
Någon som har temperatur och tidsförslag?

Har en lergryta om det förenklar på något sätt.
Senast redigerad av lorddesh 2014-07-23 kl. 14:29.
Citera
2014-07-23, 14:38
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Meddela gärna hur det gick. För min del så tror jag att man inte får den där goda specifika smaken utan sirapen, men å andra sidan behöver inte det bli något dåligt för det.
Körde med ljust muscovadosocker och resultatet blev riktigt bra!
Citera
2014-07-23, 14:44
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Har en klump oxfilé på ungefär 900 gram, en mindre bit bortom klumpen jag tänkte ta bort och göra gryta eller så av i morgon.
Så 7-800 gram kvar efter putsning och utan den smalare biten.

Hur som helst, jag har ingen termometer och tänkte köra klumpen i ugnen.
Vill inte ha blodigt - minst medium, annars är det bortkastat.
Någon som har temperatur och tidsförslag?

Har en lergryta om det förenklar på något sätt.
Stek den hel i pannan först så du får en fin yta.
Sedan ska du ju upp till 60 grader för medium.
Har en lista över temp här:
http://www.recepten.se/artiklar/innertemperatur_koett.html

Kör ugnen på 125 grader i ca 40 minuter.
Känn av hur filén känns är den som din nästipp eller som huden mellan tummen o pekfingret när det är halvspänt har du den medium, låt steken vila i 10 min eller 20 om du lägger den i folie. Skär upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in