Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-07, 10:05
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Någon som har ett bra tips på en hemmagjord taco-kyddmix? Har mest baskryddor hemma, typ örtsalt och grillkrydda och lite sånt.

Spiskummin är ett absolut måste. Och chilipeppar i nån form förstås. Jag gissar att den mix man köper innehåller lökpulver, vitlökspulver m.m. och även socker och smakförstärkare och annat industrijox som du klarar dig utan. Var tvungen att googla på saken och här är ett recept där lite maizena också ingår:

http://blogg.dn.se/matbloggen/2010/02/11/blanda-egen-taco-krydda-6109/
Citera
2014-03-07, 10:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Spiskummin är ett absolut måste. Och chilipeppar i nån form förstås. Jag gissar att den mix man köper innehåller lökpulver, vitlökspulver m.m. och även socker och smakförstärkare och annat industrijox som du klarar dig utan. Var tvungen att googla på saken och här är ett recept där lite maizena också ingår:

http://blogg.dn.se/matbloggen/2010/02/11/blanda-egen-taco-krydda-6109/
Stämmer väl.

Det finns ingen enhetlig krydda men de kryddor som brukar ingå är:

Chilipulver och/eller chiliflakes
Vitlökspulver
Lökpulver
Spiskummin
Oregano
Rött paprikapulver
Salt
Peppar

Förutom dessa så kan man ibland finna: MSG, Maizena, citronsyra och någon typ av sockerprodukt. Ibland finns också rökt paprikapulver, svartkummin/ranunkel, gurkmeja och i sällsynta fall - saffran.

~Paul~
Citera
2014-03-07, 10:55
Medlem
Ratis avatar
Tack för era bra svar! Har nog alla dom kryddorna hemma tror jag, man får prova sig fram till en lagom dos av diverse produkterna. Lökpulver vet jag inte men jag har torkad lök som man skulle kunna mala ner till pulver.
Ska försöka få fram en något mildare variant än dom färdiga mixerna.
Citera
2014-03-07, 13:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Tack för era bra svar! Har nog alla dom kryddorna hemma tror jag, man får prova sig fram till en lagom dos av diverse produkterna. Lökpulver vet jag inte men jag har torkad lök som man skulle kunna mala ner till pulver.
Ska försöka få fram en något mildare variant än dom färdiga mixerna.
Maler du egen, torkad lök så se upp med sötman!

~Paul~
Citera
2014-03-07, 18:56
Medlem
Kuittsas avatar
Idag så tillagade jag lax med citronskivor, pressad citronsaft, dill och grädde i ugnen. Det blev riktigt gott. Problemet är att grädden separerade och klumpade ihop så det var inte estetiskt tilltalande. Hur får jag grädden att behålla sin konsistens samt att bli lite krämigare?
Citera
2014-03-07, 20:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa
Idag så tillagade jag lax med citronskivor, pressad citronsaft, dill och grädde i ugnen. Det blev riktigt gott. Problemet är att grädden separerade och klumpade ihop så det var inte estetiskt tilltalande. Hur får jag grädden att behålla sin konsistens samt att bli lite krämigare?

Syran från citronen får grädden att skära sig, jag skulle göra laxen i ugnen utan grädden och en svänga ihop en snabb gräddsås där jag häller i spadet från laxen efter att ha rett av såsen lite lätt.
Citera
2014-03-08, 09:06
Medlem
Citat:

Ett trick är att inte koka grädden länge i syra. Den separerar inte i teknisk mening utan det är snarare så att proteinerna i grädden koagulerar av syran. Vill du motverka det lite så lägg i en tesked dijonsenap. Sen beror det lite på hur mycket citron du använder också.
Citera
2014-03-08, 09:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Enklast är att tillföra grädden på slutet när rätten de facto är färdig. Den behöver ju inte koka med redan från början .

Du kan öka krämigheten genom att röra i lite vetemjöl/Maizena/potatismjöl eller någon annan typ av stärkelse i grädden. Detta kräver dock att du låter grädden puttra i ca 5 minuter för att bli av med stärkelsesmaken.

~Paul~
Citera
2014-03-08, 12:13
Medlem
Kuittsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ett trick är att inte koka grädden länge i syra. Den separerar inte i teknisk mening utan det är snarare så att proteinerna i grädden koagulerar av syran. Vill du motverka det lite så lägg i en tesked dijonsenap. Sen beror det lite på hur mycket citron du använder också.
Först vill jag tacka för alla svar.
Proportionerna är 750g lax, tre skivor citron plus saften från en halv citron och 2dl grädde. Allt detta bakas i ugnen 175C lite under en halvtimme. Jag gillar när fisken kokar i grädden, tycker det blir bättre smak då. Nästa gång ska jag pröva med att tillsätta lite dijonsenap och maizena för att se om jag får ett mer estetiskt resultat.
Citera
2014-03-08, 17:49
Medlem
Citat:
Först vill jag tacka för alla svar.
Proportionerna är 750g lax, tre skivor citron plus saften från en halv citron och 2dl grädde. Allt detta bakas i ugnen 175C lite under en halvtimme. Jag gillar när fisken kokar i grädden, tycker det blir bättre smak då. Nästa gång ska jag pröva med att tillsätta lite dijonsenap och maizena för att se om jag får ett mer estetiskt resultat.

Jag tror att det skulle ha kunnat skitit sig utan citron också. Även proteinföda som fisk och kött avger syra när det tillagas och det räcker ofta för att koagulera mjölk/grädde. Jämför t ex med Maiale al latte, en italiensk rätt där karré långkokas i mjölk. Där får man en massa klumpar. Jag tycker det är helt okej att det blir så och rätten är smått fantastisk.

Det är ju precis samma sak som händer som när man gör ost och tillsätter vassle till mjölk.

Du kan testa maizena och dijon men jag är rädd att det skär sig lite ändå.
Citera
2014-03-08, 20:16
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Stämmer väl.

Det finns ingen enhetlig krydda men de kryddor som brukar ingå är:

Chilipulver och/eller chiliflakes
Vitlökspulver
Lökpulver
Spiskummin
Oregano
Rött paprikapulver
Salt
Peppar

Förutom dessa så kan man ibland finna: MSG, Maizena, citronsyra och någon typ av sockerprodukt. Ibland finns också rökt paprikapulver, svartkummin/ranunkel, gurkmeja och i sällsynta fall - saffran.

~Paul~

Mald koriander är något jag brukar använda mig av i "tacoblandningen" annars så ser det identiskt ut med min kryddmix.
Citera
2014-03-08, 20:30
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Finns det några trix för hur man kan steka utan att det sprätter så mycket? Något särskilt steksmör eller? Är trött på att behöva stå i långärmat hela tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in