Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-25, 11:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Ok, will do..

Tack för snabba puckar denna hungriga torsd-förmiddag!
Hhaha. Ingen orsak att tacka. Hör gärna av dig med resultatet!!

~Paul~
Citera
2010-11-25, 12:14
Medlem
zepofans avatar
Min mor gjorde alltid potatisplättar/bullar på överblivet mos och jag tror inte att hon hade i mer än ägg. Visserligen hade vi väl inte några enorma mängder smör i "vardagsmoset" så det kan ju vara skillnaden.
Citera
2010-11-25, 12:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Min mor gjorde alltid potatisplättar/bullar på överblivet mos och jag tror inte att hon hade i mer än ägg. Visserligen hade vi väl inte några enorma mängder smör i "vardagsmoset" så det kan ju vara skillnaden.
Att laga bullar på överblivet mos är ju en klassiker men man bör tillsätta en hel del vetemjöl och ägg, annars håller de inte ihop. Att enbart steka mos funkar som sagt inte. Och att endast använda ägg är jag också tveksam till. Man riskerar att bullarna smakar äggröra.

~Paul~
Citera
2010-11-25, 12:23
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hhaha. Ingen orsak att tacka. Hör gärna av dig med resultatet!!

~Paul~
Det gick kalasbra faktiskt, det var inte så mycket mos (blev 6st bullar/biffar aningens större än snusdose-stort) så nöjde mig med 1ägg iaf och 1dl mjöl ungefär. Fast kasslern smakade jag knappt (billig skitkassler).
Citera
2010-11-25, 12:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det gick kalasbra faktiskt, det var inte så mycket mos (blev 6st bullar/biffar aningens större än snusdose-stort) så nöjde mig med 1ägg iaf och 1dl mjöl ungefär. Fast kasslern smakade jag knappt (billig skitkassler).
Kanon!! Utmärkta nyheter .

Grattis.

~Paul~

PS Tråkigt med kasslern
Citera
2010-11-25, 13:09
Medlem
Citat:
Om jag vill steka lite överbliven potatismos (ev med lite tärnad kassler & lök i) som biffar är det något man bör göra först då?

Jag brukar röra i ett ägg eller två i moset, och det går då utmärkt att steka som "biffar". Mitt mos brukar dock vara rätt fast.
Citera
2010-11-25, 13:27
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Jag brukar röra i ett ägg eller två i moset, och det går då utmärkt att steka som "biffar". Mitt mos brukar dock vara rätt fast.
Hade i ett ägg (lite mos) och det gick kalasbra, har också rätt fast potatismos..
Citera
2010-11-25, 13:30
Moderator
Snuffelbutts avatar
Hur tusan gör jag en vettig rödvinssås? Ska bjuda på Hasselbackare, ryggbiff och lite grönsallad nästa vecka, och funderade på vad jag ska ha för sås, tänkte rödvin, smakrik och man behöver inte dränka maten i den. Men, hur gör man? Har bara gjort brunsåser tidigare (utöver påssåser alltså)
Citera
2010-11-25, 13:55
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Hur tusan gör jag en vettig rödvinssås? Ska bjuda på Hasselbackare, ryggbiff och lite grönsallad nästa vecka, och funderade på vad jag ska ha för sås, tänkte rödvin, smakrik och man behöver inte dränka maten i den. Men, hur gör man? Har bara gjort brunsåser tidigare (utöver påssåser alltså)

Här finns diverse tips:
https://www.flashback.org/t657927p4
Citera
2010-11-25, 14:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Skillnaden är att man i potatismos har avsevärda mängder smör. Detta smör tillsammans med mjölk och stärkelsen i potatisen resulterar i en pöl i din stekpanna.

Potatisbullar lagas på ett annat sätt. Till att börja med så har man inget eller väldigt lite smör i smeten. Man tillsätter dessutom mjöl och ägg för att hålla ihop alltsammans. Det sista momentet är att man panerar bullarna i ströbröd, vilket ytterligare förstärker hållbarheten.

~Paul~
Detta fungerande lysande, hade lite mos i kylskåpet som jag experimenterade med!

PS.

Grattis till 20 000 inlägg!
Citera
2010-11-25, 15:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Detta fungerande lysande, hade lite mos i kylskåpet som jag experimenterade med!

PS.

Grattis till 20 000 inlägg!
Låter kanon! Grattis!

Jasså, 20K. Det hade jag inte sett om inte du hade uppmärksammat mig! Tack!

~Paul~
Citera
2010-11-26, 16:08
Medlem
Någon som har lite bra tips/recept om man vill helsteka en rostas i ugn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in