Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-20, 16:55
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eftersnacket
Fisk med skinn?
Har funderat över detta ett tag nu. På restaurang får man ibland fisken serverad med skinnet kvar. Är det meningen att man ska äta upp skinnet då? Eller ska man peta loss fiskköttet och lämna skinnet? Hjälp

Vanligtvis kan man (och "ska" alltså) äta skinnet när fisk serveras på krogen. Men man måste inte förstås.
Citera
2013-11-20, 17:08
Medlem
Brmcs avatar
Äter man knoppen på sparris?
Citera
2013-11-20, 17:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eftersnacket
Fisk med skinn?
Har funderat över detta ett tag nu. På restaurang får man ibland fisken serverad med skinnet kvar. Är det meningen att man ska äta upp skinnet då? Eller ska man peta loss fiskköttet och lämna skinnet? Hjälp

Beror lite på, "tjockskinnade" fiskar tex lax brukar jag lämna skinnet, men mindre fiskar med tunnt skinn tex makrill äter jag upp skinnet förutsatt att det är fjällat och knaperstekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Äter man knoppen på sparris?

Självklart, det är ju godaste delen!
Citera
2013-11-20, 17:12
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Självklart, det är ju godaste delen!

Puh. Blev orolig. Vet att man skär bort nedersta delen, men inte huruvida man äter knoppen! Men jag håller med dig, grymt gott!
Citera
2013-11-21, 10:30
Medlem
Brmcs avatar
Jag har köpt balsamvinäger som är helt rinnande. Kan jag på något vis få den tjockare och mer krämig? Vill minnas att det skall finnas

Visst kan jag köpa en ny flaska, men det är på tok för ostimulerande.
Citera
2013-11-21, 11:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag har köpt balsamvinäger som är helt rinnande. Kan jag på något vis få den tjockare och mer krämig? Vill minnas att det skall finnas

Viskositeten hänger ihop med kvaliteten. Ju tjockare vinäger, desto längre förvaring/ålder/årgång, i lämpliga kar.

Visst kan du reducera vinägern och därmed göra den tjockare genom att försiktigt sjuda densamma men det blir ändå inte samma slutresultat som när du köper en vinäger av bra kvalitet. Dessutom försvinner en del av den naturliga syran.

~Paul~
Citera
2013-11-21, 12:16
Bannlyst
Citat:

Köp balsamicokräm om du vill ha en segflytande variant. Zetas finns i vanliga ICA-butiker.
Citera
2013-11-21, 12:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Det bästa är nog att köpa nytt, och denna gången köpa rätt vara
Det du vill ha är antagligen "Crema di Balsamico" aka den tjocka, krämiga varianten.

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Köp balsamicokräm om du vill ha en segflytande variant. Zetas finns i vanliga ICA-butiker.

Gå till Lidl istället om du har i närheten, dom har en som är minst lika god som Zetas, större flaska och kostar 16kr istället för 60kr.
Citera
2013-11-21, 12:59
Medlem
Brmcs avatar
Citat:

Men jag vill göra egen! Kom igen. Inga tips?
Senast redigerad av Brmc 2013-11-21 kl. 13:01.
Citera
2013-11-21, 13:02
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det bästa är nog att köpa nytt, och denna gången köpa rätt vara
Det du vill ha är antagligen "Crema di Balsamico" aka den tjocka, krämiga varianten.

Gå till Lidl istället om du har i närheten, dom har en som är minst lika god som Zetas, större flaska och kostar 16kr istället för 60kr.

Citat:

Citera
2013-11-21, 13:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Reducera eller reda av med potatismjöl (som saftsoppa), men smaken kommer förändras.
Citera
2013-11-21, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ta några vindruvskärnor och stoppa i en mugg med jord. Varning: det tar en stund!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in