Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-29, 12:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Jaha. Tänkte ha i stekta lökbitar. Timjan och ansjovisspad förutom salt och peppar. Tror du det funkar?

Ok. Men varför ska grynen stå på högkant? Det är det jag inte förstår.
Det funkar säkerligen, aldrig testat ansjovisspad i biffarna innan,men gör säkert inte bort sig alls.

Riva löken eller steka löken, det är bara en smakpreferens för dig, du väljer det som är godast och bägge funkar.
Jag är dock lat och orkar mer mot aldrig steka den, dock har jag märkt att man inte ska riva löken och låta den vara i köttfärsen länge, för den smaken har inte jag gillat.
Lär inte var ett problem med stekt lök.

Sen steker jag gärna dom hårt och snabbt, och låter dom klart i ugnen på 100 grader.
Citera
2021-09-29, 12:11
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ok. Kanske borde prova något turkiskt istället?
Köfte?
https://zeinaskitchen.se/kofte-turkiska-biffar/

Det är fina grejer det .. Lite färska örter i biffar/Köttbullar eller köttlimpa
är fint som hårdporr en söndag när man är småbakis.
Citera
2021-09-29, 12:22
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Det är fina grejer det .. Lite färska örter i biffar/Köttbullar eller köttlimpa
är fint som hårdporr en söndag när man är småbakis.
Det är det verkligen. Synd att TS har snöat in på annat skit.
Citera
2021-09-29, 16:27
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Koka räkorna i saltat vatten. Kräftor kokas med krondill inte räkor imo. Lägg en dillkvist på smörgåsen istället.

Tack för svar, ska prova det. Jag kommer pröva det snart, ska köra på 4% salthalt och sen strösslar jag lite nyklippt dill på toppen.

Satan vad gott det ska bli!

För ytterligare tips på räkmacka, och nu nördar jag ut här, hur ska majonnäsen placeras? Har ett svagt minne av att man ibland fick den som en boll i ena kanten av mackan? Eller ska man bre ett lager på brödet innan berget av räkor?

I övrigt tänker jag mig: rostbröd, några futtiga salladsblad, ett gigantiskt berg med räkor, citron, dill, gurkskivor, någon tomatklyfta, kanske några kvistar persilja. Missar jag något?
Citera
2021-09-29, 18:04
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Kan man laga köttfärsbiffar utan ägg?
Ja, man gjort biffar på bara färs och kryddor länge, länge. De kallas hamburgare.
Citera
2021-09-29, 22:28
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Tack för svar, ska prova det. Jag kommer pröva det snart, ska köra på 4% salthalt och sen strösslar jag lite nyklippt dill på toppen.

Satan vad gott det ska bli!

För ytterligare tips på räkmacka, och nu nördar jag ut här, hur ska majonnäsen placeras? Har ett svagt minne av att man ibland fick den som en boll i ena kanten av mackan? Eller ska man bre ett lager på brödet innan berget av räkor?

I övrigt tänker jag mig: rostbröd, några futtiga salladsblad, ett gigantiskt berg med räkor, citron, dill, gurkskivor, någon tomatklyfta, kanske några kvistar persilja. Missar jag något?

Majonnäs har iaf jag på mina räkmackor.
Citera
2021-09-30, 06:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Majonnäs har iaf jag på mina räkmackor.
Jag har börjat köra denna en del med räkor och är ifrån Tabascos receptbok ursprungligen.
https://www.ullmo.se/recept/het-skagen/
Tycker den blir godast när man gör det mellan 4-12h innan, sen är den god i kanske 2 dagar till, sen har smakerna helt gått ihop och sure den är god, men jag tycker den är godare när man känner de olika ingredienserna.
Vet när andra smakar på denna, så tar de lite först, sen går de och tar om rejält och en del gör sjöar av den.

Passar bra till skaldjursblandningar också, och passar säkert till en hel del annat också.
Citera
2021-09-30, 16:55
Medlem
Bombolenats avatar
Tack för alla tips om min räkmacka

Ska börja med en vanlig kokning med 4%salt utan dill. Kommer klippa någon dillkvist på toppen, för mig så går dill så jävla bra ihop med just Svenska räkor.

Majonnäs måste det ju vara på, men tänkte mer på hur man ska sprida ut den för den ultimata smaken (en stor klump man tar lite av i varje tugga, eller ett jämt lager i botten på mackan).

Tabasco-majonnäsen låter riktigt gott, så tack för den med. Ska definitivt prova, men först i kön står en äkta svensk räkmacka. Det låter dock som något jag hade kunnat sleva i mig med sked.
Citera
2021-10-02, 20:31
Medlem
Luftwaffels avatar
Mjuk svål?

Jag har blivit besatt av mjuk svål på sidfläsket.
Lokala Ica har grillat sidfläsk med så underbart mjuk svål, den smälter nästan lika fint som fettet i munnen med en aning mer tuggmotstånd.
Har noterat denna konsistens även på rökt sidfläsk.

Men när jag gör det hemma, i ugn, blir svålen knaprig vilket jag inte vill

Hur fasen ska jag få svålen att bli lagom mjuk vid tillagning?
Citera
2021-10-03, 10:05
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftwaffel
Mjuk svål?

Jag har blivit besatt av mjuk svål på sidfläsket.
Lokala Ica har grillat sidfläsk med så underbart mjuk svål, den smälter nästan lika fint som fettet i munnen med en aning mer tuggmotstånd.
Har noterat denna konsistens även på rökt sidfläsk.

Men när jag gör det hemma, i ugn, blir svålen knaprig vilket jag inte vill

Hur fasen ska jag få svålen att bli lagom mjuk vid tillagning?

Svålsidan ner när du tillagar eller täck svålen med folie.
Citera
2021-10-03, 11:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Tack för alla tips om min räkmacka

Ska börja med en vanlig kokning med 4%salt utan dill. Kommer klippa någon dillkvist på toppen, för mig så går dill så jävla bra ihop med just Svenska räkor.

Majonnäs måste det ju vara på, men tänkte mer på hur man ska sprida ut den för den ultimata smaken (en stor klump man tar lite av i varje tugga, eller ett jämt lager i botten på mackan).

Tabasco-majonnäsen låter riktigt gott, så tack för den med. Ska definitivt prova, men först i kön står en äkta svensk räkmacka. Det låter dock som något jag hade kunnat sleva i mig med sked.
DU kommer inte ångra dig.
Men ska du ha traditionella smaker, så är denna allt annat än traditionellt.
Citera
2021-10-03, 13:03
Medlem
Luftwaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Svålsidan ner när du tillagar eller täck svålen med folie.

Tackar tackarrr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in