Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-01, 19:23
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenglen
Jag brukar först koka makaronerna som vanligt i vatten. Drar bort ca 2 minuter från den rekommenderade koktiden. Häller därefter ut vattnet och häller tillbaka makaronerna i kastrullen. Fyller upp med mjölk så att makaronerna (knappt) täcks. Därefter kokar jag på svag värme till dess att det ser bra ut, tar omkring 5-10 minuter.

2,5dl makaroner kokas lite snabbt i ca 1dl vatten med salt och en klick smör, sen på med 4dl fullfet mjölk och 1dl grädde och saltas till lagom sälta och puttras med regelbunden omröring tills det såsat sig ordentlig.

Smaka av med salt, peppar (vit och svart) ev lite muskot och en klick smör.
Citera
2021-02-01, 19:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Inte i min värld, där är det ett varumärke, på samma sätt som att Heinz inte är ketchup.

Maizena hade endast en produkt från början, så namnet är för dom flesta (annat än möjligtvis snorvalpar) synonymt med original produkten.
Citera
2021-02-01, 19:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Maizena hade endast en produkt från början, så namnet är för dom flesta (annat än möjligtvis snorvalpar) synonymt med original produkten.
Okej, så i det här fallet använde personen alltså majsstärkelse? Absolut inte Maizena redning i någon variant?
Citera
2021-02-01, 20:17
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Fusk, och inte alls lika gott som med röd mjölk och gammaldags makaroner (Kungsörnen).

Recept: https://www.kungsornen.se/recept/stuvade-makaroner-med-mjolk/

Jo det är fusk men tror du skulle välja mina vid ett blindtest.
Citera
2021-02-01, 20:20
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Blä!

Vidrigare variant av stuvade makaroner finns fan inte..

Kan förstå folk som inte gillar stuvade makaroner om dom fått den vidriga sörjan serverat...

Ja klart att det inte smakar bra om man klantar till det.

Sen som jag nyss skrev, du hade antagligen valt mina vid ett blindtest.
Citera
2021-02-01, 21:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Ja klart att det inte smakar bra om man klantar till det.

Sen som jag nyss skrev, du hade antagligen valt mina vid ett blindtest.

Inte en chans i helvete på ren svenska.

Bechamel med makaroner i är inte ens i närheten av riktiga stuvade makaroner.
Citera
2021-02-01, 21:30
Medlem
constants avatar
Citat:

Tror inte heller på det, men i princip gör man ju en béchamel när man stuvar gammeldags idealmakaroner i mjölk.
Citera
2021-02-01, 22:14
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:

Vet inte vad du kan om mat men om man lägger till smör och grädde som jag skrev kommer det smaka bra mycket bättre än med bara mjölk.

Och visst att traditionellt smakar på ett visst sätt, men att kalla ett tillägg med smör och grädde för slask, vad menar du egentligen?

Hur som helst kommer det till det slutgiltiga resultatet och inte hur man kom dit egentligen. Det som spelar roll är vad som är på tallriken och att i det här fallet ”fuska” har i princip alla fördelar.
Senast redigerad av F.Hansen 2021-02-01 kl. 22:17.
Citera
2021-02-01, 22:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Vet inte vad du kan om mat men om man lägger till smör och grädde som jag skrev kommer det smaka bra mycket bättre än med bara mjölk.
Fast om du gör stuvade makaroner med Kungsörnens idealmakaroner och standardmjölk, så behöver du vare sig grädde eller smör.
Citera
2021-02-01, 22:22
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Fast om du gör stuvade makaroner med Kungsörnens idealmakaroner och standardmjölk, så behöver du vare sig grädde eller smör.

Men det smakar bättre om du har grädde och smör.

Låt oss anta att folk på 1800-talet hade det dåligt ställt, smör och grädde var dyrt. Att använda stärkelsen i livsmedlet som var rättens kolhydratkälla var ett sätt att simulera en krämigare konsistens, utan att använda smör eller grädde, eller att man kunde använda mindre mängd.

Tror du att folket då hade sagt, nej tack till smör och grädde, även om det erbjöds gratis?

Det tror inte jag. Om de fått gratis smör och grädde att ha i, kör på! Hade de sagt.
Citera
2021-02-01, 22:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Låt oss anta att folk på 1800-talet hade det dåligt ställt, smör och grädde var dyrt.
Det var inte dyrt då.

Ungefär som att ha grädde i en carbonara.
Citera
2021-02-01, 22:45
Medlem
Citat:

Jag är helt på din sida! Kungsörnen gammaldags idealmakaroner med röd mjölk. Salt, peppar och lite riven muskot. Bättre blir det inte!

Den där oätliga jävla sörjan med bechamel/grädde/smör/whatever när makaronerna är färdigkokta eller mitt i är en styggelse,

Fått det flera gånger på finare lunchrestauranger. Skit smakar det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in