Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-14, 11:39
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Tack så mycket för svaren! Har ingen såg eller tandad kniv själv men kan gott svänga förbi min fars verkstad. Då blir det att dela köttet direkt i fruset tillstånd
Jag stödjer idén att du köper en egen, som du har enbart till mat. För... Ja, du måste ändå rengöra den ordentligt både INNAN och EFTER du sågat i maten. Och om du har din egna så vet du åtminstone vad för skit den varit i. En såg från en snickeri-verkstad, olja och annan skit. Nej tack, den vill jag inte ha sågandes i min mat om jag kan undvika det.
Citera
2014-04-14, 13:22
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Tack så mycket för svaren! Har ingen såg eller tandad kniv själv men kan gott svänga förbi min fars verkstad. Då blir det att dela köttet direkt i fruset tillstånd

En brödkniv brukar fungera hjälpligt att såga med om du inte har någon annan tandad kniv.
Citera
2014-04-14, 13:23
Medlem
mpms00s avatar
Kan jag värma en potatis i mikron som inte är tillagad?
Citera
2014-04-14, 13:28
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpms00
Kan jag värma en potatis i mikron som inte är tillagad?
Det går utmärkt att tillaga potatis i mikro. Den blir hyfsat lik ugnsbakad potatis.

EDIT: Skala inte, men gör några hål i skalet med gaffel.
Citera
2014-04-14, 14:04
Medlem
mpms00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Det går utmärkt att tillaga potatis i mikro. Den blir hyfsat lik ugnsbakad potatis.

EDIT: Skala inte, men gör några hål i skalet med gaffel.

Tack!
Citera
2014-04-23, 15:25
Medlem
Efter kycklingbuljongkok är jag alltid osäker på om jag ska ta bort fettet eller inte. Fett bär ju smak bla bla bla osv men den ger ju också buljongen en lite simmig och oljig konsistens.

Hur gör ni?
Citera
2014-04-23, 17:27
Medlem
Ratis avatar
Ibland när man grillar/steker fläskkotletter/karré så missbedömer man tillagningstiden och någon liten del av kotletten får en rosa (ostekt) färg i mitten. Jag brukar då bara skära bort just den delen av kotletten och äta resten, jag resonerar som så att eftersom resten är vitt så är väl övriga kotletten ok att äta.
Rätt eller fel?
Citera
2014-04-23, 19:31
Medlem
Lökpulver har 82kolhydrater/100g och ca 380 kcal, socker har 100 kolhydrater och 405 kcal.
Ungefärliga siffror, men borde inte lökpulver vara nästan lika dåligt som socker om man kör på typ lchf? Eller kalorimässigt allmänt sett?
Visst att man kanske inte använder lika mycket lökpulver alltid, men jag brukar lasta i ganska mycket, den är ju rätt så svag men god ändå.
Citera
2014-04-23, 19:37
Medlem
fakirens avatar
Om jag skickar ner ett par kvistar med fryst broccoli i min matlåda innan jag ställer in den i kylskåpet på kvällen, blir den lagom "tillagad" om jag kör matlådan i micron på jobbet dagen efter då?
Citera
2014-04-23, 19:42
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakiren
Om jag skickar ner ett par kvistar med fryst broccoli i min matlåda innan jag ställer in den i kylskåpet på kvällen, blir den lagom "tillagad" om jag kör matlådan i micron på jobbet dagen efter då?

Inte alls omöjligt, broccoli är ju inte giftigt rått heller. Men lägg dom ytterst, då lär dom bli tillagade ordentligt i alla fall. I mitten så är det inte alls lika säkert.

Sitter och funderar på om jag inte skulle satt en liten klick extrasaltad bregott eller liknande på buketterna, men jag är ju saltoman.
Citera
2014-04-23, 19:42
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eroz
Efter kycklingbuljongkok är jag alltid osäker på om jag ska ta bort fettet eller inte. Fett bär ju smak bla bla bla osv men den ger ju också buljongen en lite simmig och oljig konsistens.

Hur gör ni?

Jag separerar alltid bort fettet, men jag slänger det aldrig, utan använder det till att steka i. Eller att bre på mackor.
Citera
2014-04-23, 19:49
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakiren
Det skulle jag helt kalla smaksak. Men om ud vill ha den mer tillagad än rå så ha den i kanten av matlådan/tallriken när du mikrar, då får den mer värme än om den är mot mitten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in