Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-07-06, 00:28
Medlem
Thore Skogmans Plättlaggen inbjuder till avundsjuka, för oss som inte lyckas med plättar.
Den smått patrikala hiten får mig att undra hur man vispar ihop en smet och tillagar plättar som smälter i munnen.

Mitt recept idag: 3 dl standard mjölk, 1,5 dl mjöl, 1 ägg och lite salt.

Steker dem tunna och rikligt med smör i pannan.

Tips mottages.

Thore: http://www.youtube.com/watch?v=y7lU98NMMPA
Citera
2013-07-06, 04:12
Medlem
LFCYNWAs avatar
Någon här som brukar grilla egna revbensspjäll så skulle jag gärna ta emot tips på vad man kan ha till och vad man kan krydda spjällen med. Söker även tips på hur man tillagar lammracks.

Tackar!
Citera
2013-07-06, 04:14
Medlem
Abughosts avatar
Maten kan va lyxig eller se så ut!
Det ska vara billigt!
Det ska vara gott!
Det ska vara enkelt att laga!

Seså, ge mig tips.
Citera
2013-07-06, 10:48
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abughost
Maten kan va lyxig eller se så ut!
Det ska vara billigt!
Det ska vara gott!
Det ska vara enkelt att laga!

Seså, ge mig tips.

Coleslaw (sök, recept finns i massor) och sen en påse med färdiga buffalo wings som du kör i mikron. Spica upp dom med peppersauce (smal flaska med rött innehåll) som ger lite ättika smak samtidigt - passar med kålen.

Serveras helst med massor av servetter då kycklingen ska hållas i händerna vid förtäring.

Eller grilla karrékotletter och servera med färdigköpt potatissallad och ta med en påse sallad som du slänger på en näve av på tallriken. Alternativt sparris som du snabbt grillar/värmer och slänger med.
Citera
2013-07-06, 21:14
Medlem
Laxermedels avatar
Fick 2 kilo pastaplattor av farmor och farfar i dag, det räcker till ca. 5 stora plåtar med lasagne på det sätt jag gör, någon som har någon ide på annan användning av skiten utom till lasagne? Vill inte tröttna på denna delikata rätt och alla plattor har gått ut så det känns som att man ska använda det så fort som möjligt.
Citera
2013-07-06, 21:21
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxermedel
Fick 2 kilo pastaplattor av farmor och farfar i dag, det räcker till ca. 5 stora plåtar med lasagne på det sätt jag gör, någon som har någon ide på annan användning av skiten utom till lasagne? Vill inte tröttna på denna delikata rätt och alla plattor har gått ut så det känns som att man ska använda det så fort som möjligt.
Tortillas
Citera
2013-07-06, 21:47
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Canneloni? Om det är färsk pasta kan du ju annars ta en kniv eller pastamaskin och göra tagliatelle eller liknande.
Citera
2013-07-06, 21:59
Medlem
christerys avatar
Citat:

Mja, laxlasange med spenat är ju ett alternativ till den vanliga. Eller koka dom lätt och strimla dom när dom blivit lite mjuka och använd som bandspaghetti är väl ett annat sätt.

Att dom gått ut skulle jag skita högaktningsfullt i. Tittar man på varför pasta skapades en gång i tiden så var det för att ha som nödproviant när allt annat saknades - den är gjord för att stå sig bra bara den är torr.
Citera
2013-07-06, 22:20
Medlem
christerys avatar
oops dubbel
Citera
2013-07-08, 18:34
Medlem
Knipexs avatar
Hejsan.
Jag har precis tillagat en stor burk med soldatens ärtsoppa, jag inser att jag inte kommer orka äta upp allt. Efter som att detta är en uppvärmd konserv så blir jag lite osäker om man bör spara det som blir över i kylen, eller om jag ska slänga bort det.

/mvh knipex
Citera
2013-07-08, 18:49
Medlem
christerys avatar
Till imorgon ska det inte vara nåt problem med ärtsoppan.
Citera
2013-07-08, 22:03
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFCYNWA
Någon här som brukar grilla egna revbensspjäll så skulle jag gärna ta emot tips på vad man kan ha till och vad man kan krydda spjällen med. Söker även tips på hur man tillagar lammracks.

Tackar!

Tänkte jag kunde dela med mig av min marinad för fläskkött Blir vansinnigt gott, både enligt mig och andra som fått smaka ^^

* 0,5 dl olja
* 1 vitlöksklyfta
* ca 0,5dl honung
* ca 1 dl sweet chili-sås
* Ganska ordentligt med nymalen svartpeppar
* En liten skvätt soja

Så låter man det ligga i marinad över natten och penslar på lite då och då medan det tillagas ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in